Xat Catala
Entra Registra´t
     
 
La meva foto

Benvingut/da al meu bloc!

auriachm ha escrit 35 articles i te 104 comentaris. L'últim article ha estat fet el 09/12/14

perfil de'n(na) auriachm | àlbum de fotos de'n(na) auriachm

   
Espai
Espai
   
 

Últim article del bloc

Espai
 

El malefici del mal

Data dimarts 9/desembre/2014 - 12:35 Icona 2712 Data 2

El malefici del mal

Què és el mal? Un problema, un misteri, una necessitat per oposició, una vel•leïtat moral, una cara de la indominable natura humana, una fira que exposa les febleses o, directament les tares mortals, un record de la nostra impotència, una expressió de desesperació després de recordar-ho? La rècula d’intents de definició no tindria límit: el concepte s’escapa a fer-ne una lectura lineal i unívoca. El concepte arrossega mil universos, que es perpetuarien en infinites imatges. Això va en contra del tòpic que una imatge evoca mil paraules o, potser, no li va en contra, sinó que la reinterpreta en sentit contrari i paral•lel.

Centrem-ho en un adjectiu, per atansar-ho a l’univers íntim de l’individu. D’entrada podem observar que el concepte ha engendrat una seguici, infernal? i, per tant, inacabable de termes, amb matisos de significat que abracen la foscor amb tonalitats diferents. Si ens limitàvem a fer-ne una petita llista, incompleta per força, hi trobaríem per exemple: malvat, dolent, maligne, pervers, pèrfid, malcuat, àvol, malèvol, diabòlic, vil, roí, abjecte, malfactor, malparit, escurçó, mala fe, malànima, bergant, pesta, malèfic, orc o depravat. Ja n’hi hauria prou per començar, tret que vulguem convocar un exèrcit de dimonis, anant proferint aquestes floretes. L’espectre en què es poden distribuir aquest seguit de mots subratlla, de vegades, una deformació de la rectitud: malvat, per exemple, planteja una actuació contrària al destí, per tal com el mot prové de malfat. Pèrfid, derivat de fidelitat, per a adduir-ne un segon, evoca el traïdor, el qui falta a la fidelitat i traeix la confiança. Malfactor, etimològicament fer mal, per incloure’n un tercer, denota el qui fa al revés cap comesa.

Altres cops, amb segons quin adjectiu, es voldria subratllar, tal vegada, l’aspecte de caos o desordre social que comporta l’acció d’algú, cosa que s’insinuaria més amb termes com bergant, per exemple, que és algú que mou brega o guerra, directament, i escampa la destrucció al bell mig d’un cos social, sense intervenció directa de cap personalitat abstracta del més enllà, és a dir sense intervenció de cap dimoni. Tot resta al més ençà, en aquest sentit. Es podria dir que es com si es fessin sentir els efectes contraproduents d’un medicament que per mal administrat esdevé tòxic, ja que els principis que el componen substancialment, uns de beneficiosos i altres de perjudicials, són com les armes de doble tall: així tenim un bregador o guerrer que hauria de restablir l’odre actuant desbridat amb propòsits esgarriats i que es converteix en un perill social. El bergant.

En un tercer grup, derivat per extensió dels primers grups, i amb mots com orc, maligne, i diabòlic com a caps de llista, s’apuntaria més aviat la degradació de l’individu per possessió infernal. Aquests espècimens, que trobem a l’arrel de l’adjectiu (orc, maligne i diable) representen l’infern o l’inframón amb les seves autoritats, que en aquest cas s’han procurat un salconduit per dominar un espai terrenal del qual foren desterrats (veg. expulsió de Lucífer de les hosts celestes com a protector dels humans). Un cop algú es converteix en una persona maligna o diabòlica pel seu comportament es capgira tot l’ordre establert i el paradís terrenal, basat en la dreta llei de la pau divina, que assegurarien els éssers angèlics, celestials o benignes antagonistes dels primers i ara condemnats a l’exili pels qui en teoria hi haurien de ser a perpetuïtat, es transforma contra el designi pel qual fou creat en un caos, és a dir en l’anticreació.

En darrer lloc, tindríem els mots que caricaturitzen aquestes mateixes autoritats o les comeses que se’ls sol atribuir, com malcuat, escurçó i, també, vil (mot que, en origen, vol dir que no té valor o que és de poca qualitat), probablement amb l’objectiu de fer més païdora tanta maldat.

Per ajudar-nos a situar una mica més en aquest caos delirant del jardí de les maleses i analitzar de més a prop el significat del concepte “mal”, podríem cercar-ne una personificació o diverses, perquè costa déu i ajut reduir-ho a una única figura. Amb aquesta voluntat, si repassem del dret i del tort, sobretot del tort, el repertori de personatges amb intencions poc honestes que desfilen per les pàgines de Sir William, la perfídia comença a prendre cos, cos del delicte és clar , i s’humanitza de manera magistral, en la mesura que se n’assenyalen les variacions i els contrasentits. És altament recomanable, per visualitzar-ho de primera mà, anar al teatre per gaudir d’un compendi dels dolents de Shakespeare, interpretats amb tocs d’humor tràgic i estocades en les misèries enfollides dels personatges per l’actor M. Barceló a l’obra Els dolents de Shakespeare.

En aquest ventall de malvats shakespearians toparíem amb figures com les de Iago, el mediocre servent d’Otel•lo, que es marfon agònic en un sentiment d’enveja per la felicitat que li és negada i de la qual fan gala el seu senyor amb la gentil Desdèmona. En segon lloc tindríem Ricard III, un pèrfid satànic extremadament lúcid, que destaca per fer servir el poder com un succedani de la joia que li podrien procurar altres sentiments de natura angèlica, com l’amor; però tal com es plany el rei Ricard mateix, que va néixer contrafet:

[...]jo, estampat rudement i sense aquella
majestat de l’amor fatxendejaire
davant l’errívol moure’s d’una nimfa,
i que tot bell acord en mi s’estronca,
privat d’encís, per àvola natura,
deforme, inacabat, i abans de temps
enviat a aquest món on es respira,
com qui diu a mig fer, tan mal guarnit,
tan malgirbat de tot arreu, que els gossos
em lladren quan m’aturo vora d’ells;
i bé!, jo que en el fluix i en l’aflautat
moment de pau, no tinc altres delícies
matant el temps, sinó espiar-me l’ombra
al sol i comentar la meva pròpia
deformitat, i que, per tant, no puc
ser l’amador d’uns ben parlats moments,
he decidit portar-me com un brètol,
i odiar els plaers frívols d’aquests dies.
(Traducció de J.M.de Sagarra)

Tot seguit anem a parar a cals Macbeth, amb un aprenent adàmic de perversitat que, si bé de primer dubta de com cal actuar, després es rabeja, completament trastocat, en el bany de sang fruit de les carnisseries que ha comès per guanyar la corona d’Escòcia, i my Lady Macbeth que, en oposició a l’evolució de Macbeth, primer és l’Eva o potser la figura de Lilit que el tempta sense vacil•lacions i li ensenya quina estratègia cal seguir per a cometre un regicidi, ben lluny de la figura maternal compassiva que faria esperar una natura femenina, però que, més tard, s’espaordeix turmentada quan s’adona de la misèria dels crims passats i experimenta amb recança el fet d’haver abandonat la seva ànima a la foscor. Amb una mirada retrospectiva, Lady Macbeth té una revelació, en les darreres escenes, de la iniquitat de les accions que s’han esdevingut i malda per sostreure’s d’uns malsons reveladors que la condemnen a la desesperança (recordem que s’ha tornat somnàmbula). En aquest sentit, és significatiu que l’escena es desencadeni en un ambient de foscor absoluta, com a conseqüència poètica de l’acció, i que estigui il•luminada únicament per la fràgil espelma de la lucidesa que Lady Macbeth aferra amb passió embogida com a darrer port de salvació.

Per arrodonir el seguici dels malvats, es presenta Shylock, un mercader venecià de confessió jueva, que representa el dolent social, perquè situa com a tòtem de l’adoració el diner i, amb aquesta divinització del materialisme corromp els altres. De fet, no és pas per atzar que sigui de confessió jueva: ja està condemnat a ser un element esgarriador de bon començament en la mesura que el precedeix una història de calúmnies. Shylock es farà expulsar, tal com succeí amb els seus avantpassats, del temple de Salomó –es pot interpretar aquí el temple de Salomó com una metàfora de la justícia terrenal i el bon ordre social. Shylock, per mitjà de l’usura, fa caure en damnació els “càndids” que en cerquen l’ajut, a la manera d’un pastor que idolatrant un boc negre, espanta el ramat que, fins aleshores, únicament seguia l’estela lluminosa del camí recte. Ara bé no cal escudar-se en la pura ingenuïtat tampoc. Que potser no cal trobar en Shylock un intermediari que il•lumina les xacres dels qui fan veure que es deixen enganyar? Ningú no resta indemne en el blasme de la figura de Shylock. La societat s’acusa a si mateixa de deixar-se arrossegar per la venalitat amb poca resistència: és feble i, per extensió, corruptible. Quan es vol carregar els neulers o atribuir la culpa a altri, i en aquest context el jueu és l’estranger per excel•lència, és a dir “l’altre” per antonomàsia, deixant-se dur per la indolència i la manca de responsabilitat es fa palès la poca integritat dels individus que formen un cos social basat en la hipocresia. I, encara, aquesta poca integritat es torna a subratllar per la rebel•lió contra el principi de fraternitat universal, amb mostres d’odi contra algú altre que podria ser el nostre mirall. Per alguna raó, doncs, deu ser que la humanitat és damnada des del principi, segons la lectura canònica dels pares de l’església: un terme que significa ‘nada en el dan/mal’. Les bruixes no es poden pas pentinar en aquest laberint on tots hi som atrapats, més aviat s’estiren i s’embullen els cabells vora la foguera purificadora amb jornada de portes obertes a perpetuïtat perquè tothom s’hi amoroseixi les nafres.

Com a contrapunt de dolent social tenim, en definitiva, Hamlet, un dolent reflexiu que es planteja constantment el dilema de si li cal actuar contra l’assassí del pare, el seu oncle, ara nou rei a Elsinore. És tan conscient del procés del turment de la pròpia ànima, que planta un teatre per representar el seu paper en el curs mateix de la tragèdia, de manera que fa explícites les seves febleses. Aquesta representació li serveix, alhora, per llançar el verí de la pròpia fel contra la comoditat i legitimitat falsa d’una corona usurpada a traïció. El dilema és polièdric. Hamlet dubta per por: que no esdevindria un ésser abjecte empès per la ira, un cor sec que atempta contra la felicitat de l’aparença de pau social i enfolleix enarborant la bandera de la venjança per satisfer un ressentiment exclusiu i intransferible si matava l’oncle? Dubta, també, per la vanitat que li fa sentir la seva superioritat moral: així doncs, si fa pagar amb sang la sang, no se’l podria confondre amb les passions vils que han inspirat les accions de l’oncle? I dubta per incertesa: qui l’autoritza a fer de jutge a ell que és un pobre mortal? La figura de Hamlet sembla més la d’un pensador que la d’un brau guerrer, en la mesura que defuig l’acció perquè potser no li portarà la glòria, sinó la negació de la pròpia humanitat.

Com que no és fàcil de treure l’entrellat del tema ni amb adjectius ni amb personatges, demanem l’ajut dels poetes. Diu Baudelaire, la veu de l’aire malaltís i lúcid que senyoreja per damunt del París del “progrés” a les acaballes del XIX, en un esbós de prefaci per a l’antologia de Les flors del mal:

[...] És més difícil estimar Déu que creure en ell. Al contrari, és més difícil per a la gent del nostre temps creure en el Diable que estimar-lo. Tothom el serveix i ningú no hi creu. Sublim subtilesa del Diable.



Espai
Spacer
Espai
   
  Escriu articles al teu bloc
Espai
 
 

Comentaris sobre aquest article

Espai Espai
 
Picture
auriachm

No et perdessis pas

Date Monday, December 22nd 2014, 4:31 PM

Neptú, jardiner de la mar. He fet uns quants canvis al text, perquè m'he adonat que l'havia escrit una mica massa de pressa i, ui, m'havia saltat uns quants aclariments.

Això dels best-sellers no vol dir res, no? No crec que fer una tria d'un autor o un altre perquè sigui el més venut, pugui estovar el cervell. Poe, per exemple, va ser un autor amb molta tirada cap a la darreria del XIX i no em sembla que no tingui qualitat i la mateixa passaria amb Conan-Doyle, etc.

Pel que fa al tema del bloc, et diré que no l'he triat, sinó que se m'ha imposat, després de barrejar la lectura de Les flors del mal amb l'obra dels Dolents de Shakeaspere. De tot se n'ha de poder reflexionar, cosa que no vol dir que t'hagi de temptar. En realitat, el que em sedueix i nomenaria patrimoni de la humanitat per singular i bell és la capacitat de fer el bé. Baudelaire, d'altra banda, no es plany, justament, del poc predicament que té la perfecció moral en les accions humanes? Per més necessitat que tingui l'home de creure en Déu, com és que actua en sentit contrari a la seva natura angèlica, si fou fet a imatge i semblança del creador, segons els creients? I si Déu pot ser entès com la síntesi de la bondat i punt d'empara i salvació de la petitesa humana, què fa que l'home no trobi testimoni del seu amor quan es veu abocat a la misèria? I davant d'aquest abandonament, no passa una mica que aquesta creació que és l'home es rebel·la?

Potser que no continuï amb una bateria de preguntes inacabables que tindrien una resposta fàcil per al creients (és clar que no per a tots: Llull en seria una mostra, quan mira de construir una teologia basada en la lògica), però no per als qui dubten de tot.

Que tingueu una bona setmana
M.

Spacer

Picture
neptu48

M'he perdut

Date Tuesday, December 9th 2014, 2:01 PM

Però juro que l'he llegit.Amb quatre bet-sellers el meu cerbell no dona per més.
Oh Boudelaire.I per què ha de ser tan trascendent el mal?
El mal és com tot:Si et tempta mal senyal augura per a tu..
I si ets capaç d'amar a Déu quina necessitat de creure en ell?
No diuen els entesos que Déu és amor?
I quina necessitat tindries de fer el mal?
Apasionat de les plantes diría que el món desconeixia el mal
fins l'arribada del regne animal.Inclús més avant en venir el paleolític superior.
Jo només sé que el mal en majúscules no és patrimoni del poble
sinò de quatre cabrons.

Spacer

Espai
 

Escriu el teu comentari per aquest article

Espai Espai
Espai
  Ho sentim, els usuaris no registrats no poden escriure comentaris | Registra't
   



Més articles

 

Vols llegir més articles escrits per auriachm? Aquí son els últims articles.

 
Bullet Dia de Venus ;D
  Data 19/09/14 Icona 1327 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet Impressió sobre un
  Data 18/09/14 Icona 1280 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet A les nou venta focs,
  Data 03/08/14 Icona 1246 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet Vent en calma
  Data 27/05/14 Icona 1206 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet Catanyol va, catanyol
  Data 28/02/14 Icona 1381 Data 5 comentari/s  
Spacer
Bullet Cambra de tardor
  Data 19/01/14 Icona 1231 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet La llengua bruta: quin
  Data 19/01/14 Icona 1488 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet El diàleg d'Alcuí
  Data 03/01/14 Icona 1427 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet Móns a part del Boss
  Data 01/12/13 Icona 1567 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet Enyor de pluja
  Data 17/11/13 Icona 1318 Data 5 comentari/s  
Spacer
Bullet Nocturnes
  Data 27/09/13 Icona 1298 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet El Born, el Bond borni
  Data 27/09/13 Icona 1240 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet Tarantinejant - Django
  Data 20/01/13 Icona 1401 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet Jugant a imitar els
  Data 17/11/12 Icona 1384 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet Désir Noir - Le vent
  Data 17/11/12 Icona 1400 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet A chantar m'er
  Data 09/11/12 Icona 1814 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet Missatge estrany de
  Data 07/09/12 Icona 1444 Data 7 comentari/s  
Spacer
Bullet Encara no té títol,
  Data 02/07/12 Icona 1476 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet Veermer i el presagi
  Data 09/05/12 Icona 1630 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet El castell de Florejacs:
  Data 12/04/12 Icona 1659 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet Fent oposicions (x a
  Data 28/03/12 Icona 1360 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet Per si no m'accepten
  Data 28/03/12 Icona 1449 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet Una endevinalla, un
  Data 28/03/12 Icona 1359 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet Música de diumenge
  Data 05/02/12 Icona 1626 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet De la pel·lícula The
  Data 08/01/12 Icona 1398 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet bon any 2012
  Data 01/01/12 Icona 1336 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet Para'ls de batalles,
  Data 27/12/11 Icona 1555 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet Descalços
  Data 10/11/11 Icona 1496 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet Un conte dels Contes
  Data 12/10/11 Icona 1785 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet Clara Serena de Rubens
  Data 03/10/11 Icona 1593 Data 6 comentari/s  
Spacer
Bullet Recomanacions: secció
  Data 06/08/11 Icona 1765 Data 16 comentari/s  
Spacer
Bullet La meva València
  Data 19/02/11 Icona 1674 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet La democràcia segons
  Data 28/09/10 Icona 1624 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet De ratapinyades i de
  Data 07/08/10 Icona 2359 Data 3 comentari/s  
Spacer
Espai
Espai
Espai

Cerca al meu bloc

 


Donar un cop d'ull a tots els blocs
Espai
Spacer
Espai

Articles antics

Novembre

 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 
 

Octubre

 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 
 
Espai
Spacer

Referències

Col·labora!
Spacer
Contacta amb el suport / Avisa'ns d'abusos
Spacer
Posa'ns als favorits
Spacer
Política de privacitat, Termes d'ús & Legal
Spacer