|
|
|
|
|
|
|
|
|
Article del bloc de TomasM-Porta
|
|
|
CONTRA LA LLIBERTAT
dijous 17/desembre/2009 - 05:02 795 26
Com a liberal em molesta molt que la gent faci servir arguments demagògics per defensar les seves postures equiparant-les amb una defensa de la llibertat.
Una societat pot gaudir de llibertat d’una manera proporcional a la seva maduresa democràtica i a la seva responsabilitat individual i col.lectiva, sinó la llibertat més que l’oxígen necessari per a la vida digna és un perill de que ens bàrbars ens destrueixin en qualsevol moment.
L’altre dia vaig llegir un manifest d’una série de gent a favor de les curses de braus en nom de la llibertat. Per la mateixa regla de tres –i amb més raó- podríem reproduir els combats de gladiadors. O acceptar els danys, les lesions, les violacions o els assassinats, tots aquests casos tenen de semblant en que només una de les parts és lliure, és clar, i que l’altra s’ha d’aguantar.
Es un concepte de llibertat molt curiós aquest.
Hi ha arguments a favor dels braus més raonables. Dir, per exemple, que es crien especialment per això, que si no fos per això llur raça ja estaria extingida, etc...Els
ports compartir o no, però si més no no sonen demagògics.
Jo no sé què passa però, de tant en tant, la gent d’extrema-dreta li agafa una obsessió per la llibertat brutal. Però només és per la manera que ells entenen la llibertat que consisteix en que els fotin el que els hi surt dels collons –o dels ovaris-
i els altres ens aguantem.
Com a liberal em repugna profundament aquesta idea de la llibertat.
|
|
|
|
|
|
|
Escriu articles al teu bloc
|
|
|
|
|
Comentaris sobre aquest article |
|
|
|
Vegana |
Pitia,
Friday, December 18th 2009, 11:21 AM
estem d’acord però la meva reflexió va més enllà de la cosa ideològica. Quan tu dius:
“Per tant, igual que una vaca pot digerir l'herba i jo no, jo puc digerir la carn i ella no i...per tant, hem d'utilitzar tot allò que ens ha estat donat. Menjar carn o no és una qüestió de ideologia, res més. Però no es pot criminalitzar a la gent que, fent ús d'allò de que disposa, decideix menjar-ne”.
Estic segura que tries quina és la carn que decideixes menjar per tal d’utilitzar tot allò que t’ha estat donat. I no tries menjar-te el teu gat. I no tries menjar-te el teu company (o l'ex-company ;). I en canvi, si que jutgem qui ho fa (i parlo de fer-ho aquí, a casa nostra on si algú es menja el seu gat, la gent el mirarà malament i fins i tot podrà denunciar-lo). I realment: hi ha gaire diferència entre un gat i un conill sense la pell?
Pensa que mengeu menys carn de la que us ha estat “donada per a menjar” amb aquesta capacitat de digerir-la... o mengeu proteïnes d’escarabat? O de rata? O d’iguana? Has vist mai escaldar un gat de viu en viu a la Xina??? O com li treuen la pell de viu en viu a un gos???
Si els considerem "per al nostre ús" els cossifiquem, els convertim en objectes, i a un objecte no se li pressuposen ni drets ni sentiments ni tant sols la capacitat de patir, com ha dit en Hemingway per aquí.
Si penses en els motius pels quals discriminem uns animals i no uns altres, t’adones compte que entren en joc moltes més coses que l’acte en sí de mastegar un tipus de proteïna o un altre. I és llavors quan, algunes, decidim jugar a un altre joc per no discriminar ni el gat que conviu amb nosaltres, ni el vedell que ha estat arrencat a sa mare.
El lleó fa patir les seves preses, segur. Només la por ja fa patir. Però en llibertat es posen en joc els mecanismes de la supervivència. I la persecució i la mort duren molt poca estona. I hi ha la possibilitat de fugir.
En la forma com criem els animals de “consum”, tota la vida hi ha patiment. La mort suposo que és el de menys després de tot el que passen. I la possibilitat de fugar-se és tan baixa que quan algun ho aconsegueix i s’emet per la televisió, la gent truca desesperada demanant el seu indult. Tenim reaccions empàtiques quan coneixem la realitat. I la realitat se’ns amaga pq a la indústria alimentària no li interessa gens fer transparent tot el procés que condueix a un ésser que sent coses com les que sentim nosaltres, a convertir-se en una croqueta o una hamburguesa... El Paul Mc Cartney diu que si les parets dels escorxadors fossin transparents, el món seria vegà. I jo no sé si el món, però moltes més persones sentirien coses que ara no senten, per desconeixement i pq és més fàcil no burxar en les nostres pròpies contradiccions i mirar a una altra banda (i t'ho puc dir pq jo no he nascut vegana ;)
Siddharta, de vacona no sé si coles, que per les descripcions que va fer el Persi mona sí, però no vacona. :P
|
|
Pitia |
Totalment d'acord, vegana....
Friday, December 18th 2009, 8:33 AM
només un petit incís:
Que siguem omnívors no significa que podem treure els nutrients d'altres llocs, significa que la nostra natura ens ha dotat d'enzims que ens permeten extreure els nutrients, proteïnes incloses, de quasí tots els aliments que les contenen. Per tant, igual que una vaca pot digerir l'herba i jo no, jo puc digerir la carn i ella no i...per tant, hem d'utilitzar tot allò que ens ha estat donat. Menjar carn o no és una qüestió de ideologia, res més. Però no es pot criminalitzar a la gent que, fent ús d'allò de que disposa, decideix menjar-ne. Cada espècie té una organització diferent i li han de treure el màxim profit. Si pogués caçar els animals per menjar-me'ls, ho faria i....segurament no seria tan mal vist perquè seria una lluita de igual a igual. És només això, que lluitem amb un gran avantatge com és la nostra intel·ligència.
Una altra cosa, i en això estic d'acord amb tu, és que no cal fer patir els animals per la nostra alimentació, però és clar, si penso en un lleó...crec que també fa patir les seves presses
No sé, soc omnivor i per tant vull aprofitar aquesta propietat que m'ha estat donada.
|
|
Vegana |
La “rumiant” del Xat diu:
Friday, December 18th 2009, 4:39 AM
i poso “rumiant” entre cometes, just pq la meva evolució m’ha dut a tenir un sol estómac, i no puc comparar-m’hi, per més que vulgui, amb la capacitat d’una vaca d’alimentar-se exclusivament d'herbetes, o de pinso fet amb les despulles de les seves congèneres (fetes per humanes "intel·ligents" per abaratir despeses) i esdevenir vaca boja...
T’escupo, Hemingway? No ha estat la meva intenció. Però davant de bestieses com dir que és obvi que els animals (no humans) no pateixen, a part de sorprendre’m que una persona com tu digui tal cosa per la acientifitat de la idea, la sento amb el valor d’una escopinada.
La filosofia animalista l’han escrita moltes bèsties, pq per més que tu creguis que ets creació divina, ets un animal. Llegeix ciència ficció acceptada com a bíblia, però llegeix també contrainformació, com ara la científica.
La filosofia animalista no és cap aberració, és un canvi d’estatus quo.
Estar en contra de la filosofia animalista no és ser cap maltractador. És no voler fer canvis de paradigmes de pensament. Pq poder, pots.
L’argument del nostre fanatisme antihumanista és tant recurrent que no m’impressiona. Has de entendre que la major part de la gent vegana arribem a l’animalisme des d’altres moviments socials humans (des d’antimilitaristes –per no matar humans- fins a moviments per acabar amb la fam al món). Has de saber que defensant el veganisme defensem que tota la gent del món pugui accedir al menjar (verd), has de saber que estan en contra de la vivisecció estem bàsicament en contra que s’investiguin noves formes de matar humanes, pq la major part de la investigació científica es dedica a això, a aprendre com matar-nos millor.
Però jo no et vull convèncer, Hemingway, només reparteixo informació que altres mitjans no us donaran.
Jo el que faig és el que sento i crec, i és defensar el maltractat, el torturat, el que està privat de llibertat, i és que m’importi un rave com es digui, o com sigui el subjecte maltractat.
Pitia, el toro “bravo” no existeix com a espècie. Ho diu la ciència. Si no es cria per matar, podria criar-se per viure a les deheses i ser un nou recurs econòmic per a aquelles terres.
El gat és carnívor estricte. Tu ets omnívora, cosa que significa que pots treure tots els nutrients que necessites per sobreviure d’altres llocs que de la carn, els gats només els poden treure de matar. A tu no et cal ni matar ni que altres matin per tu.
Si tries menjar mort és una opció cultural que, per habitual, no passem pels nostres qüestionaments morals. Si tries menjar gos, per inhabitual, sí que passaràs aquesta idea pel teu qüestionament moral. Si tries menjar humà, com he vist fa pocs dies en fotografies d’una barbacoa humana a Àsia, sí que passaràs aquesta idea pel teu qüestionament moral.
Si veus l’evolució no en forma piramidal, com ens ha fet creure el nostre antropocentrisme que ens coloca al cim de les cadenes (tròfiques i jo diria que destructives i autodestructives, tot i que no ens moli veure-ho) sinó com el que és, un arbre arborescent ple d’individus que pertanyen a diferents espècies i que en cada moment estan evolucionant per ser el millor que és pot ser per adaptar-se al seu medi, t’adonaràs que no estem per damunt de ningú, sinó en un ecosistema ple de biodiversitat que evoluciona, i evolucionarà si no ho xafem tot, al nostre costat.
Si en alguna cosa som superiors, és en la nostra capacitat per saber distingir els actes que impliquen el bé o el dany de les altres.
Si en alguna cosa som superiors és en la nostra capacitat per destruir els ecosistemes i totes les criatures que hi viuen, nosaltres incloses, o en lluitar per no fer-ho renunciant a certs comportaments que ens poden conduir a aconseguir-ho.
Hemingway, si jo tingués la possibilitat d’entrar en un edifici a rescatar-te de sota les pedres, no dubtis que ho faria, pq per més que et creguis que sóc/som antihumanes, no ho som. El que no tinc tant clar és si deixaria que la gossa que conviu amb mi ho fes, no fos cas que el fet que un animal “inferior” et permetés continuar vivint et causés un trauma i et fes caure la idea de la teva superioritat.
La col·laboració és molt més important que la competició per continuar vivint. Ho deia Darwin, però el nostre interès en perviure al damunt de la piràmide jeràrquica ens va fer posar l’accent en la competició. I hem creat una societat que reprodueix els esquemes que més van convenir en un moment determinat.
Crec que si volem perviure com a individus i com espècie, és hora de revisar creences. La gent que teniu fills i filles més, pq teniu l’obligació vers elles de deixar-los un món on puguin viure.
I crec que totes les persones que ens expressem als blocs tenim capacitat de pensar que és possible replantejar les nostres creences.
Que ho fem o no depèn de moltes coses. Però no de les nostres capacitats.
I jo sí que desitjo l'abolició, amb tota la racionalitat que se'm presuposa, però sobretot amb totes les meves vísceres, pq no m'és gens difícil posar-me a la pell d'un ésser espantat que no té possibilitat d'escapar de la tortura i la mort.
Desitjo l'abolició pq desitjo l'evolució. La moral també.
|
|
Hemingway |
Als rumiants del xat.cat
Thursday, December 17th 2009, 4:44 PM
Veig que aquí hi ha gent que rumia, que escup, que torna a empassar. Herbetes. Jo tindria gran respecte per la filosofia animalista si l'hagués escrita una bèstia. Però com que l'ha escrita una persona, com que el conseller de ramaderia és una persona i no una vaca, crec que l'home és superior. Cetic, i si ho diu la bíblia, encara molt millor.
És molt possible que la prohibició tiri endavant. No em farà fred ni calor, tal com si no tira endavant. El problema és tot un altre, la filosofia animalistaés una averració. però ja veig que estar-hi en contra et converteix en un maltractador. No en faig massa cas, són coses de fanàtics antihumanistes.
|
|
Pitia |
Intentaré explicar-me....
Thursday, December 17th 2009, 2:56 PM
Encara que ja sé que no se m'entendrà degut a la susceptibilitat creada.
Primer de tot dir que les curses de braus no m'han estat motiu per deixar de dormir, no les he vist mai i si les prohibeixen...bé i sinó....doncs també.
Però quan es defensa la prohibició apel·lant a la defensa dels animals, ja no ho veig tant clar, perquè crec que si no hi haguéssin curses tampoc hi haurien braus i, per tant, seria una espècie extinguida. Els braus es crien per les curses, vaja, això crec.
En segon lloc, s'ataca al home com a maltractador d'animals, perquè gaudeix lluitant vers el brau i no entenc perquè ningú no veuria malament un gat caçant un ocell per jugar, no per menjar-se'l, vaja, els gats que tenia i anaven tips de menjar, es passaven el dia perseguint ocells i matant-los només per jugar i en cap moment se'm va ocòrrer prohibir-lo. Sentència molt dura, ho sé, però perdoneu-me perquè quan es vol equiparar els humans amb els animals, suposo que es vol fer en tots els aspectes, no? Per tant, si el gat fa bé...els humans també.
I...en fí, no sé... que les cadenes tròfiques són per alguna cosa i a la cua de totes elles estem els humans, ens agradarà més o menys, però és així de cert.
Trobo fantàstic defensar la prohibició i la no-prohibició, però no amb aquests argument que doneu.
fins aviat
|
|
Vegana |
...
Thursday, December 17th 2009, 12:41 PM
Hemingway, l’animalisme, el veganisme, no l’inspira un bonisme perillós, sinó un novedos sistema de justícia empàtica, a on els cercles s’expandeixen per deixar-hi entrar més individus.
Quan algú va començar a estimar-se més un grup que un altre, el món va començar a girar malament (aquí pots posar tots els “ismes” que vulguis: sexismes, nacionalismes, racismes...)
Qui no estima la vida, la VIDA, no pot estimar els seus iguals ni els seus diferents. Qui no estima la vida d’un gos, no estima la vida d’un humà just pq no la valora.
Cap persona és igual a cap altra, igual que cap arbre a cap altre i cap gos a cap altre. No som superiors. Només la idea de ser criatures divines ens pot donar el concepte de superioritat. Tenim capacitats diferents. Un violador humà, de violar, un gos que rescata humans de sota edificis enderrocats, de rescatar.
Un brau no és preparat per la lluita, és preparat per morir en un combat desigual. Fa poc vaig veure les imatges denunciades d’un acte taurí on els braus anaven tant drogats que ni s’aguantaven drets. La humanitat no el protegeix, el manté viu i en condicions per pura economia. Els ramaders no s’estimen els seus bous: en viuen.
La tauromàquia apassiona igual que el futbol, la diferència està en que al futbol hi van pq volen (els que hi juguen, vull dir) i als toros n’hi ha un que hi va a la força i no surt viu.
Que la Vegana digui que el PP fa servir el discurs de “prohibit prohibir” i de defensar la tauromàquia és pq ho ha llegit als diaris, i ha llegit l’entrevista amb el seu portaveu, Rafael Luna. Si de cas els oportunistes polítics són ells amb els seus canvis de jaqueta prohibidora.
La ILP no defensa cap postura política ni nacional. Defensa la vida dels braus. No se’ns enfoten els toros. Si haguessis estat a Tordesillas ho entendries. No defensem una ideologia a costa dels toros. Defensem els braus amb les eines que tenim i que ens inventem dins i fora del sistema on juguem.
Persi, jo a vegades donaria el que fos per no ser humana veient el que fem i ens fem, no sé si altres animals voldrien ocupar un lloc tant poc gloriós de la història de la terra.
|
|
TomasM-Porta |
Tu saps perfectament
Thursday, December 17th 2009, 12:31 PM
que les races que es creien superior en el fons tenien un complexe d'inferioritat enorme. Per exemple per no haver saber sabut conservar els USA, per haver perdut la I guerra mundial o per ser dependents d'Espanya ( vide les teoris del craris superiors dels anglesos, els alemanys i els catalans de Darwin (!), Hilter i el doctor Robert ).
Jo el que dic és molt més simple, que hi ha animals dominants i animals dominats. Que l'home es qui dominina al planeta, que el lleó és el rei de la selva, que la dona és la reina de la casa, etc...
Que al planeta, de fet, manen els braus? Vale Que a la selva manen els conills? Vale! Que a casa menen els homes? NO FOTEM...
Que ningú és superior a ningú i que simplement som diferents? Jo crec que els braus donaríen el que fos per estar en la nostra possició. I els conills i els pollastres. I els homes...
Que hauria de llegir més? Segur!!! Però gràcies a les dones sàvies com tu espero sortir de mica en mica del meu oceà d'ignorància...
|
|
TomasM-Porta |
La Vegana i els ous
Thursday, December 17th 2009, 11:58 AM
Es que entrar en aquest tipus de debat -jo tinc més ous que tu, tu en tens més que jo- em sembla tan, tan idiota, que val, potser un parell de criatures adolescents ho poden fer, però gent més grandeta.....
De tota manera tu com a periodista saps que aquí també hi compta el que els mitjans de comunicació entenen per un programa de debat, que no es pot ni tan sols comparar al safareig que feien les nostres mares que tenien infinita més categoria. Ara ja no es tracta només de que el poble sigui ignorant i estigui alietat, es veu que es tracta d'aconseguir que no tingui la més mínima idea del que és la bona educació, el civisme i la urbanitat.
Són programes plens de degradació emocional, intel.lectual, personal, etc...Mira, són una de les coses que jo prohibiria. Jo només faria sortir als mitjans de comunicació a persones que, amb independendència del que pensèssin, ens poguèssin ensenyar coses, entre altres coses a debatre civilitzadament.
|
|
TomasM-Porta |
Respostes vàries
Thursday, December 17th 2009, 11:09 AM
Sid: liberal, de liberalisme. Però potser a G ho dieu diferent.
Ernst: Jo crec que apel.lar a la llibertat no es suficient. S'ha d'apelar a l'ètica. Perquè si tots fossim lliures de fer-ho tot viuríem a la selva, justament com els animals salvatges. A la llibertat se li han de posar uns límits i aquests han de venir donats pel criteri majoritari de la societat que legisla. Jo crec que a Catalunya en un referendum sobre els braus sortiria que no ( potser m'equivoco ) i, si els braus poguèssin votar, ja ni t'eplico...
Jo penso com tu que els animals som éssers superiors i que això es quelcom que s'ha demostrat perquè som l'espècie més poderosa del planeta. Però penso que aquesta superioritat ha de deixar enrera l'abús de poder que fins ara hem exercit per deixar pas a una postura més humanista, més respectuosa amb la vida en general.
A vegades el debat ens fa apassionar i ens fa dir coses que en realitat no pensem i, a més, en aquest mitjà d'expresió, no veiem les cares dels nostres adversaris dialèctics i això pot donar lloc a mals entesos. Vull dir que jo no et veig a tu maltractador d'animals, ni veig a la Vegana, la Sid o el Cètic maltractadors de persones. Tot el contrari.
|
|
Hemingway |
Doncs sí, llibertat
Thursday, December 17th 2009, 10:15 AM
En aquest cas, Persi, em sembla raonable apel.lar a la llibertat vist el pensament que inspira els antitaurins: l'animalisme i un bonisme perillós.
Quan algú va començar a estimar-se més un animal que una persona, el món va començar a girar malament: Del gos de Hitler a les bones dones que alimenten els gats i els coloms del carrer. No trobo malament que la gent mostri tendresa per una mascota, per un animaló però no confonguem les coses. Qui no estima els seus semblants poc pots estimar-se un arbre o un gos.
I ves, cap persona és igual a un arbre o un animal. Som superiors. I és això el que resumeix la tauromàquia: cuidar i protegir el brau i preparar-lo per a la lluita contra la humanitat que l'ha protegit.
La tauromàquia apassiona: o l'odies o te l'estimes. Només he anat dues vegades a una corrida. Sincerament, em va semblar que prefereixo fer altres coses un diumenge a la tarda. Però això no treu que agradi a molta gent i que hagi inspirat els artistes.
Si això sona a pepero, tant me fa perquè no ho sóc, però tampoc em passo el dia fent exorcismes anti PP. Que la Vegana ho digui ja denota l'oportunisme políric de la iniciativa legislativa popular. No defensen els drets dels animals, només defensen una determinada ideologia a costa dels toros. En el fons, tant se'ls en fot els toros.
|
|
|
|
|
Escriu el teu comentari per aquest article |
|
|
|
|
Ho sentim, els usuaris no registrats no poden escriure comentaris
| Registra't |
|
|
|
|