|
|
|
|
|
|
|
|
|
Article del bloc de erratica
|
|
|
Fer país
divendres 17/juliol/2009 - 06:21 780 23
Moltes vegades centrem la cultura del nostre país en el tema de la llengua, summament important però no l’únic. Fa temps ja que vaig descobrir que per ensenyar als petits on viuen i quin és el seu país la via de la música es un bon camí.
Entre els companys d’escola fan autèntic furor els cantants estrangers: canto del loco, la oreja de van gogh, el sueño de morfeo, la quinta estacion, carlos baute, rebeldes...
I tot i ser estrany no escolten musica en català.. no em refereixo a serrat o llach, sinó als pets, als lax, als whiskins...
Ja fa temps, des que la meva filla gran devia tenir uns 7 anys que vaig optar per dur al cotxe rock català, cançons més o menys escollides que li poguessin cridar l’atenció...
Un dia em va deixar estorada dient, soc la única nena de la classe que escolta els pets... vaig pensar, que malament que estem...
Ara passats 4 anys, puc dir que la meva filla coneix el rock català, que sap qui es sopa de cabra i que coneix moltes cançons dels pets, wiskins, de glaucs.... i fins i tot em va regalar dues entrades per anar a veure els lax aquest estiu... una per ella i una per mi.
I el petit ahir ens va sorprendre a tots.... us explico....soc de Girona i per mi els Sopa de Cabra han estat part de la meva història i l’Empordà a part d’un himne, un tresor personal.
Ahir sonava al cotxe i davant de la sorpresa de tots en Martí que ara te quatre anys, la va cantar tota.... moment inolvidable.
Si nosaltres no transmetem el sentiment de país, la nostra cultura en el sentit més ampli del terme, ningú ho farà...
Ja tinc la jugular apunt per enquibir tots es antipatrioteros que segurament mossegareu fort..... Jo no deprecio cap cultura, però per desgràcia les altres arriben si més no de base, de forma automàtica...
Per acabar un apunt: un nou grup garrotxí que ja es comença a fer sentir arreu, uns joves que composen les seves cançons, lletres i músiques i que ho fan en català! Un enllaç per gaudir d’una de les seves cançons...
www.youtube.com
|
|
|
|
|
|
|
Escriu articles al teu bloc
|
|
|
|
|
Comentaris sobre aquest article |
|
|
|
sarralenc |
Primer de tot FELICITATS erratica!
Friday, July 17th 2009, 6:36 PM
No contradic ni una paraula del nostre
"Enfant Terrible", en cetic.
Estic d'acord que cadascú faci el que vulgui.
LLIBERTAT absoluta i que cadascú TRÏI
el que vulgui.
Un fet SÍ que l'hem de reconeixer"
ESTEM ENVAÏTS i exageradament
MANIPULATS per medis CASTELLANS
i ESPANYOLISTES!!!!!!
(Radio, Televisió, cine, diaris, revistes, anuncis...etc)
Per mí, ÉS AQUEST FET el que
ens fa REACCIONAR a tots els que ens
sentim catalans, i no soportem aquesta
MANIPULACIÓ que ve, per el que ens toca
als que estem vius, des de que Franco va
entrar a Barcelona, el 26 de gener del 1939.
Jo la vaig VIURE des del 1939 fins el 1946
amb tota la FURIA dels falangistes (nazi-feixistes),
i després, cada cop que vaig a Catalunya
a visitar la familia.
La música m'agrada molt, gairebé TOTA.
Sigui catalana, espanyola, italiana, francesa,
anglesa, rusa...etc
sigui estrictament clàsica (Haydn,Beethoven,Mozart, Verdi,
Puccini,Bizet..)
clàsica "popular" (Txaicovski, Rossini, Strauss, Lehar...)
popular: jazz, Dixiland, country, balades, boleros, rumbas.
"jotas" i totes les altres folkloriques, SARDANES (per descomptat).
El 'Cante jondo"......mmmm no l'aguanto gaire com la metàlica
i els "trocets" d'algunes (no totes) operes (aburrides com una ostra
PER MI, que consti!
El que és curiós es que mai no sento a ningú mencionar
la música xina, o japonesa, o de la India.
Jo la vaig sentir, fa molts anys a la Universitat de Columbia,
a Nova York, i vaig quedar sorprés, apart de lo diferent,
de lo bonica i estranya que era.Suposo que molts deuen estar
familiaritzats amb la música àrab (que no deu agradar gaire,
perque no i estem acostumats i perque la veiem amb cert desdeny).
El que els nostres fills i les persones que estimem
escoltin i valorin música catalana és el més NORMAL.
Com a qualsevol persona de qualsevol pais li fa
il·lusió que els seus fills parlin i estimin el SEU PAIS.
Aqui va una vella cançoneta de la Mireille Mathieu:
"Acropolis Adieu"
http://www.youtube.com/watch?v=Ar4oyvUpzRk
Per tots/es una MUSICAL ABRAÇADA!
|
|
esclar |
crec que...
Friday, July 17th 2009, 4:41 PM
... es barreja molt la gimnàsia amb la magnesia... jejeje....
Cascú te la seva manera de valorar-fomentar-compartir... el que es fa a Catalunya, despés hi ha el tema de l'educació i el tema del gust musical.
Pel que fa a Catalunya, jo lem quedo amb unes linies de Marti i Pol... «...mai no ens han fet por l'esforç ni la feina...» crec humilment això es Catalunya. Esforç, en tot sentit. Es el que jo comparto amb la meva familia quan els truco.
De l'educació, el cetic amablement ha escrit un altre bloc. Dic amablement perquè no veig res de dolent que una persona tingui opinions completament diferents, de fet, és el que ens ajuda a ampliar les nostres mires.
I pel que toca al gust musical... doncs cascú que gaudeixi del que li agrada. La icat fm és una bona opció perquè dona a conèixer una mica de tot. Ara de musica clàssica, personalment i amb total respecte, mèstimo més la ràdio clàssica rne, que no pas la catalunya música.
qué més.... siiii! que som divendres i sembla que no he llegit el poema del tragi.
Petons!!!!! (aguerrits)
cl.
|
|
Rasko |
erratica, ni cas. Tens tota la raó del
Friday, July 17th 2009, 3:21 PM
Les subvencions que rep la cultura de la secta SGAE, en clau espanyola (almodóvar, M.Bosé, Sabina and company,....) és un escàndol. A mi m'agrada la bona música, sia en català, espanyol, mandarí o suahili. Però la cultura no només és la llengua, és tradicions, música, etc. I si a casa nostra hi ha bona música però que per aquesta dictadura dita SGAE no tenen el ressò que es mereixen molt ben fet. La cultura catalana té molt poc ressò, quants diaris amb català tenim? Quantes TV's en català privades? Em sembla que no cal que segueixi.
Una recomanació, hi ha millor música que els pets o lax. Però fan festa major i a la canalla els agrada.
Jo poso unes recomanacions de música catalana de la que a mi m'agrada:
http://www.youtube.com/watch?v=BA1K0uZmGLk (Sota una col-A. Puntí)
http://www.youtube.com/wa tch?v=Wd8pQS0WXFY&feature =related (Calor Calor-La troba Kung Fú)
http://www.youtube.com/watch?v=jGMtDwlBP50 (Corren-Gossos + Macaco)
http://www.youtube.com/wa tchttp://www.xat.cat/?L=b logs.blog&article=7437h?v =OppX5KZCPOQ (La gent normal-versió Manel de "the common people, PULP)
http://www.youtube.com/watch?v=X5bBZ5ZbOWE (En la que el Bernat se't troba-Manel... són tant i tant bons!)
http://www.youtube.com/wa tch?v=ySyN2RiRm38&feature =related (Dona estrangera-Manel-... preciós clip!)
http://www.youtube.com/watch?v=nnmuGiboWks (no tinc temps, Mazoni)
http://www.youtube.com/wa tch?v=6XWa7L56uxA&feature =related (un tros de fang-Mishima)
http://www.youtube.com/watch?v=0ZX9wGdSFFI (superheroi-Marc Parrot)
http://www.youtube.com/watch?v=AXbjJjxv_R8 (noia de porcellana- Pau Riba... tothom de peu!)
http://www.youtube.com/watch?v=818sw10xdbs (qualsevol nit pot sortir el sol- Sisa... tothom de peu!)
I un llarg etcètera!
Visca la música, tota! però comencem a adonar-nos que si no escoltem la bona música catalana només existirà el pensament únic en les botigues musicals de les cançons en espanyol o la més internacional, l'anglès.
És molt important tenir cura de la nostra cultura, si no, que volem ser? fotocòpies humanes que parlem només espanyol o anglès?
Records des de Birmingham (ciutat dels Led Zeppelin i Black Sabbath, entre d'altres!) Ells la cuiden la seva cultura, per que hem de ser diferents nosaltres?
|
|
bugy |
doncs
Friday, July 17th 2009, 1:12 PM
Jo vaig a ballar sardanes, a veure els castellers, escoltar havaneres és més el meu germà en canta, a concerts de tota mena de música que fan gent d´aquí , menjo sobrassada, fuets d´Olot,anxoves d´Escala, gambes de Palamós no per qüestió de presupost, etc... I els meus em segueixen si volen. De totes maneres penso que no cal que els ensenyi a ser catalans , perque ja ho som, estimo el meu pais i sobretot l´Empordà, em sento privilegiada pel fet d´haber nascut en una terra tan maca. I les sardanes m´agrada molt ballar-les ,sóc feliç quan en ballo, potser per això la meva filla es posa al meu costat per aprendren.
I erratica, penso que vas fer bé d´ensenyar això als teus, clar que si, si és el que tu creies que havies de fer. I deixa´t estar el que diguin els altres que això de ser pare o mare sovint no és gens fàcil.
Un petonàs preciosa.
|
|
rdk |
Les oides d'un nen
Friday, July 17th 2009, 12:37 PM
... son les mes capaces d'entendre ritmes, velocitats, veus, diferents instruments...
Com mes estils i subestils, i fussions de estils, i ... escoltin, mes podran gaudir en el futur de la musica.
Per altre banda, etiquetar com a rock català el q fan-feien 4, o 5 grups o trobo molt trist per un pais on tenim una pila de grups dels mes diferents estils i de moltissima qualitat. Mes si veiem q el q es crear un estil, no. Fer servir sempre el catala en les seves lletres, doncs tampoc. Reivindicacions nacionals, einnn.
No se, però ni m'agrada etiquetar, ni homogenitzar, i molt menys amb algu tant creatiu com es la musica.
I erratica, no t'enfadis q ho dic pq ho penso i amb tot el respecte per tu i els demes.
|
|
campbell |
mmm...
Friday, July 17th 2009, 10:56 AM
doncs jo penso que no s'ha d'ensenyar a fer país. A mi no me'n van ensenyar pas i em sento català com el que més. A mi em van ensenyar a parlar en català, i a través d'aquest coneixement he anat descobrint per voluntat pròpia el que m'interessava de la cultura catalana.
en general, he de dir que no m'agrada el rock català. De fet, ni el rock, ni el pop, ni els cantautors catalans... diga'm raro, si vols!
La música, no deixa de ser un entreteniment (excepte pels que en viuen). Oi que no li diries a ton fill "mira, et poso un Dalí a l'habitació perquè així no caldrà que tinguis un Van Gogh o un Velázquez"? Doncs la música, com la pintura, l'escultura o qualsevol altre tipus de representació artística depén únicament i exclusiva del gust personal.
Apali, ja m'he enrollat prou!
|
|
cavallfort |
es q..
Friday, July 17th 2009, 10:54 AM
no sé pq posar música en català si n´hi ha per tot arreu...als 40 principales, als bars, al fnac, els negritus ambulants....vagis on vagis està tot inundat de música catalana !!!!!!
Jo tb "manipulo" a mon fill, comprant-li una samarreta del Barça, NO batejant-lo, fent-lo estudiar.....
No hi ha dret q coartem la llibertad dels fills tan inmisericordiament ehh erràticaaaaaaaaaaa, parla amb el cetic i diga-li que ens deixi tota la seva col.lecció d música clàssica, barroca, gregoriana.....i a veure si així eduquem als nostres fills allunyats del nostre particular mCcdonalds musical....
|
|
traginer |
Qui sap
Friday, July 17th 2009, 10:04 AM
M'agrada que tinguis un criteri, que l'apliquis i l'exposis, erratica.
I m'agrada com ho fas.
Penso que s'ha de fer Païs. Que aquest sempre s'està fent, i si no el fem, ens el farà qui no l'ha de fer.
No sé, cetic ,pero perquè ha de ser millor ensenyar als nens els punts cardinals o els noms dels vents o qualsevol altra cosa i no les cançons que ens agraden i considerem nostres.
A veure si mirant de no sanar ( castrar) ni contaminar els nens, es quedaran virginals fins a la darreria en que miraran de no sanar als seus... i així un encadenament de "sensecriterisme" que potser seria pitjor encara que una educació que, vulguis o no anul·la poc o molt la creativitat. Penso que es pitjor nèixer puta i morir verge.
No hi deu haver res millor que la llibertat per escollir, pero sense criteri no sé si es pot escollir amb llibertat.
( ufff disculpeu, ja paro)
Salut i experiències excitants per tothom.
|
|
rdk |
Crec q tens poca rao...
Friday, July 17th 2009, 8:47 AM
... jo tinc dos nanos i amb tots dos em escoltat moltissima música , mes la q ells han escoltat pel seu conta, i tots dos, i jo tb, ens fem creus de com es pot simplificar el rock q es fa a casa nostra en un estil tant baboset-preadolescent, com el q tocan els grups q has nombrat.
No et vull dir q no siguin bons i q tenen temes wapos, ara definir rock, i catalunya, en la música de 4 bandes subvencionades, es simplificar i reduir, la nostra cultura i el nostra rock, amb el q aconsseguim q grups amb diferents estils, es fotin de gana, i al mateix temps reduim al maxim la posible identificació musical dels joves amb catalunya.
|
|
arale |
Fer País...
Friday, July 17th 2009, 7:23 AM
fer país és més complicat del q sembla, o potser més senzill...per mi és demostrar q el portem al cor i q davant d'altres cultures, la nostra tb és molt gran i rica, tant a nivell llingüistic (ja sigui escrit o cantat), com gastronomic, com de qualsevol manera q volguem expressar el nostre orgull de catalans.
La gran llàstima és q a través del consumisme ens fan "entrar" en una sèrie de "paranys"..., com ho diria, q ens allunya una mica de les arrels...
Tb podem reclamar més sales de cinema en català, o més sales on es posin més películes catalanes... tenim molta feina a fer encara...
A mi personalment Els pets no m'agraden, millor dit, els suporto poc, tot i q tenen alguna q altra cançó q m'entussiasma.
Com bé diu el cetic, es millor no capar l'instint dels nens.
Suposo q (tal i com em va passar a mi) el q si han de rebre és sentir l'amor q li tenim al nostre país, així ells tb aprendran a estimar-lo sobretot amb el respecte vers les altres cultures.
Per cert, el grup aquet m'agrada
:-P
|
|
|
|
|
Escriu el teu comentari per aquest article |
|
|
|
|
Ho sentim, els usuaris no registrats no poden escriure comentaris
| Registra't |
|
|
|
|