|
|
|
|
|
|
|
|
|
Article del bloc de TomasM-Porta
|
|
|
Que no estem tant malament, cony!
dimarts 16/juny/2009 - 09:23 572 25
En diverses ocasions he escrit que vivim millor que mai i la progresia del xat se m'ha tirat a sobre. En Campbell m'ha dit que no era el millor moment per dir això i la T que jo dibuixava Disneylà ndia.
El Campbell té raó. Vivim un moment de crisi i fa cinc anys la meva afirmació hagués estat més fà cil d'entendre.
Malgrat tot, però, haurÃem de recordar que gaudim d'uns drets que al món són minoritaris:
1. Dret a anar a votar cada quatre anys.
2. Dret a l'ensenyament públic.
3. Dret a la sanitat pública.
4. Dret a l'ordre públic.
Es cert que a la nostra societat hi ha pobres, però, comparats amb els que hi havia fa 50 anys, són poquÃssims, cosa que no vol dir que no s'hagi de continuar avançant per erradicar la pobresa.
Crec, a més, que internet està esdevenint una eina per a la llibertat d'expresió com mai no haviem tingut.
Que cal aprofundir en la democrà cia? Segur! Però quan hi ha hagut més democrà cia que ara?
Al meu entendre els dos handicaps més grans amb que contem en aquests moments són:
1. La desigualdat entre el primer mon i el tercer món que moralment es innaceptable.
2. L'atac al medi natural que materialment és innaceptable i ens pot menar a l'autodestrucció.
Però si algú coneix una època o un sistema econòmic en el que es visqui millor que amb el nostre, prego que m'ho faci saber.
|
|
|
|
|
|
|
Escriu articles al teu bloc
|
|
|
|
|
Comentaris sobre aquest article |
|
|
|
cetic |
umm...
Tuesday, June 16th 2009, 1:28 PM
es com si discutissim damunt una poltrona, comentant si patim si patam sistemas politics, economics....passa'm la cuixa de pollastre...el mon esta bé, esta mal, passa'm el pa torradet macu que l'untarem de tomaquet, oli, all i sal...que anem sobrats...ai si abans de la crisi si que viviem be, ara no ens podem queixar....glug glug glug...es fantastic aquet vi.......de que parlavem?
Es facil opinar desde la poltrona del benestar, no estamo tan mal, doncs no persi tenint en compte com esta el mon habitualement no estamos tant mal...pero llavors....perque hi ha alguna cosa que no em quadra?
Avaaam espera que buscu...
economica.....ok
politica..........ok
salud mental.....ERROR ERROR ERROR ERROR ERROR ERROR ERROR ERROR ERROR ERROR ERROR ERROR ERROR ERROR ERROR ERROR ERROR ....i sense aixo, sense apendre a fer anar el nostre caparro (que estem bastant lluny de poder-ho fer amb algun sentit practic en quant a felicitat) sense aixo ja podem construir imperis, paraisos o inferns, ja podem parlar o pensar...que surti el que surti sera una merda nascuda de les nostres profunditats humanes (o més be infrahumanes)...aixi es que mentres siguem un punyao de neurotics sultus per un planeta no li veig el que a discutir si estem be o malament o sobre quin sistema es bò o no....primer mirem de funcionar indivualment de alguna manera una mica més apte i despres ja veurem que surt...es la meva opinió.....
|
|
mql35 |
un handicap per damunt..
Tuesday, June 16th 2009, 11:23 AM
...dels altres dos que dius es per mi els poder dels que estan fora de l'ambit dels poders elegits democraticament.....
.... es a dir... mafiosos, corruptes, lladres de tota mena i per tots els conceptes, evasors de impostos, estats-paradis fiscal, estats invasors d'altres, empreses que no respecten les normatives vigents de tota mena, etc ... i això va des del que cobra l'atur i treballa d'estranquis..fins l'empresari que no assegura els seus treballadors, el govern local corrupte, els governs que s'arroguen interpretacions unilaterals del dret per defensar els seus provilegis econòmics o be el subministrament de energia (vegis USA, Russia, etc)..etc etc etc
..en fi, que opino que si no ens organitzem com a planeta i fem acords sigui per fer front al canvi climà tic, a la miseria, a les diferencies econòmiques i socials i a les mancances basiques de tota mena, ho tenim cru...
|
|
sinn3rboy |
(2)...
Tuesday, June 16th 2009, 11:16 AM
De Suïssa parlo del seu sistema polÃtic, no de la seva economia.
I no oblidem que el diner negre no és suÃs, si no de les democrà cies europees com la nostra (!).
El que facin a E és el seu problema. I no són assemblearis, això en tot cas era abans de tocar poder. Ara són ben bé jerà rquics, d'aquà els seus rebomboris interns.
Quan dic democrà cia social, parlo d'una societat on la gent, a més de votar, decideixi de debó les accions del seu paÃs. És el que s'anomena "democrà cia participativa".
De sanitat no ho sé, però tenir-la pública no vol dir haver-la de patir.
D'educació evidentment n'hi han hagut de millors: la "Nova Escola" a Catalunya, durant la República, per exemple. El marc actual -i antics- del sistema educatiu sempre s'ha saltat els drets més elementals. Corrobore-ho amb qualsevol legislador internacional independent.
Jo també crec que la polÃcia és fonamental. Però no ha de ser instrumentalitzada per uns polÃtics que manen als Mossos deixar fer als brètols per distreure a la gent de la corrupció polÃtica. I a més deixant retratats als Mossos.
(No sé per què comentes en Saura, però per a mi és el pitjor enemic dels Mossos...)
El racionalisme no l'esmento com a sistema, si no com a adjectiu: [ser racional] és el camà que crec que s'ha d'anar seguint des de el que tenim ara. I no anem pel bon camÃ...
Jo no he menystingut mai els avenços aconseguits. Però el que no em de creure és que som uns privilegiats...mentre el 90% de la població passa penes i gana.
Sense anar tan lluny, a Catalunya fa molts anys -molts- que més del 20% de la població resta per sota del llindar de la pobresa, o molt aprop.
En tot cas, alguns som uns priovilegiats per viure a Occident, i en bones condicions.
Però la balança sobre les millores aconseguides i el que resta per fer...s'inclina pesadament a favor dels deures.
|
|
mql35 |
..opino semblant
Tuesday, June 16th 2009, 10:58 AM
.. i es molt encomiable la teva persistència en explicar això..
..per veure de la societat que gaudim, només ens cal anar a qualsevol dels paisos dels que vénen en pastera al nostre, donar-hi una volteta i veurem...
..que el que nosaltres reclamem com a drets inalienables, allà ni tan sols existeixen com a possibilitats.......alimentació, educació, sanitat i dret a la vida, llibertat (de tota mena), vivenda, elecció dels administradors de lo públic, etc, etc....
....també el que tu dius persi es fruit de l'edat; no cal mirar els nostres avis, mirant la nostra infantesa, (una vegada neta de l'aureola idealitzada en que l'embolcallem).....amb els anys, quan tens una edat t'en adones del cami recorregut per la societat en el transcurs de la teva vida.. des de que la vas conèixer i et van dir "aquests son els teus drets i deures i possibilitats"....fins al moment present...
... i finalment jo opino que si les coses van en una direcció pertinent ja es molt tot i que ja se sap que les progressions mai son lineals... sino que fan altibaixos...
|
|
sinn3rboy |
SÃ, però...
Tuesday, June 16th 2009, 9:49 AM
...estic d'acord....però comparar-se amb el que resta per sota del teu nivell i auto-plà nyer-se, no és el millor estÃmul per continuar progressant.
Per exemple:
# "Dret a anar a votar cada quatre anys". Això és democrà cia electoral, però no social. Jo prefereixo el model suÃs o txec, on voten en referèndum qualsevulla decisió important o no. I cada 15 dies o aixÃ, tu! Això sà que és una democrà cia!
# "Dret a l'ensenyament públic": Bufa...els diners de la pública se'n van a les concertades. I el Poder degrada l'ensenyament per a que els futurs electors no tinguin massa criteri, no sigui que els doni per analitzar els polÃtics, i acabin votant amb conseqüència.
# "Dret a la sanitat pública". Bufa (II)...tot i que és molt qualitativa, resta saturada des de fa anys i cada cop més privatitzada, amb la col·laboració evident del Poder.
#. "Dret a l'ordre públic". Home, val, el problema és que el Poder utilitza els Mossos com li convé: sempre sota interessos polÃtics.
Parlant de la resta del món i el seu desequilibri en drets i oportunitats...em quedo amb la democrà cia participativa, però canvio el sistema capitalista pel Racionalista: eliminació del concepte moneda, de l'especulació, del poder jerà rquic, de l'estupidesa consumista, etc. I proposo una gestió basada en l'unitat Caloria, per exemple, que reguli l'energia necessà ria per a fer escoles, granges i ordinadors, en funció dels recursos naturals disponibles. Sense especulacions del diner, o de quelcom material.
Continuu dient que estic d'acord amb tu, Persi, però...no creieu que s'ha de millorar molt, perquè realment no em millorat tant-tant...???
|
|
|
|
|
Escriu el teu comentari per aquest article |
|
|
|
|
Ho sentim, els usuaris no registrats no poden escriure comentaris
| Registra't |
|
|
|
|