Xat Catala
Entra Registra´t
     
 
La meva foto

Benvingut/da al meu bloc!

Xavier_ ha escrit 129 articles i te 618 comentaris. L'últim article ha estat fet el 29/10/13

perfil de'n(na) Xavier_ | àlbum de fotos de'n(na) Xavier_

   
Espai
Espai
   
 

Article del bloc de Xavier_

Espai
 

Castellà

Data divendres 7/novembre/2008 - 07:43 Icona 680 Data 12

L'article 3 de la Constitució Espanyola estableix que el castellà és la llengua oficial de l'Estat i que tots els espanyols tenen el deure de conèixer-lo. La resta de llengües espanyoles, les quals ni tan sols esmenta, només són oficials a les respectives Comunitats Autònomes i no existeix el deure de conèixer-les. No hi ha, doncs, igualtat entre les llengües de l'Estat, sinó una relació jeràrquica. Hi ha una sola llengua oficial de l'Estat, el castellà, i després unes llengües de segona categoria, subordinades, el català entre elles. Aquesta jerarquia no té entrellat des del punt de vista de la lingüística, per descomptat, ja que científicament totes les llengües són considerades iguals. Els polítics, però, van acceptar aquesta desigualtat flagrant sense desplegar els llavis. ¿Tu creus que haurien tolerat una desigualtat de caire sexual, religiós o racial a la Carta Magna? És clar que no. Evidentment, la discriminació lingüística no està mal vista com el racisme o el sexisme, perquè els prejudicis lingüístics no són un tabú social.

Els polítics han volgut fer veure durant trenta anys que no hi havia conflicte polític. Mal negoci, essent així que mentre ells feien l'orni i defugien la confrontació, l'Estat no amagava les seves agressions contra la diversitat lingüística i mostrava obertament la seva hostilitat envers tota identitat diferent a la castellana hegemònica. De fet, Espanya no ha abandonat en cap moment de la seva història l'imperialisme cultural que va començar a practicar des de l'inici mateix de la seva existència. Bé, el cas és que alguns ara fan aparès que s'esveren en saber a través d'un diari que el Tribunal Constitucional d'Espanya eliminarà el deure de conèixer el català de l'Estatut, un deure certament d'allò més gratuït, ja que de qualsevol manera la Generalitat no gosaria fer-lo complir. En fi, el bum-bum d'última hora diu que els intèrprets de la Constitució espanyola es neguen a equiparar legalment el castellà i el català, pretextant que així defensen el bilingüisme. Pots comptar quina sorpresa! Hi ha ningú a qui li vingui de nou la notícia? Costa de creure. Costa més encara de pair que els nostres polítics restin amb els braços plegats, bo i esperant la sentència d'un tribunal controlat a la descarada pels dos grans partits espanyols, que ja m'explicaràs on dimonis queda l'assumpció d'imparcialitat d'aquest tribunal. Però indubtablement, la major pedra d'escàndol és que acceptin de bon principi que dotze magistrats togats tinguin legitimitat per a invalidar la voluntat de tota una nació. De tota aquesta novel·la inversemblant, només trec en clar que els polítics catalans han desenvolupat una expertesa sense parió en l'art de passar per les baquetes.

He fet algun temps a Castella i durant els darrers set anys he viscut al País Valencià. En retornar a Catalunya, he advertit que en aquest lapse l'ús social del català ha anat retrocedint en quantitat i en qualitat. La meva experiència m'ha fet concloure que la independència política és imprescindible per a la supervivència de la llengua catalana. Hi ha una veritat que hem volgut amagar-nos durant massa temps. La veritat és, amic Joan, que a Espanya tota llengua diferent del castellà és percebuda com un dialecte regional, una manifestació folklòrica amb un valor cultural accessori, sempre secundari o anecdòtic. Els pobles de cultura castellana consideren aberracions nacionalistes el deure de saber el català i la immersió lingüística en català a l'ensenyament. Això els sembla tan estrambòtic i ridícul com si a Andalusia fos obligatori aprendre a ballar sevillanes. Perquè per a ells, qualsevol situació on el castellà no tingui la supremacia absoluta és una perversitat, un experiment contra natura. Se'n fan creus, del nostre atreviment, car el més lògic seria emprar l'espanyol tostemps, idioma modern, culte, prestigiós, internacional. No aquesta parla pagesívola, arcaica, popular, domèstica, que si bé és una peculiaritat que aporta colorit, té poca vàlua i ha d'estar subordinada a la castellana, on es troben dipositats els elements identitaris comuns a totes les regions, les veritables essències pàtries i el bressol de la intel·lectualitat nacional. Ja poden dir missa federalistes, partidaris de la pedagogia i altres descobridors de la sopa d'all: sempre han tingut bec les oques i així serà a perpetuïtat.

Una llengua és un dialecte amb un exèrcit i una armada. Amb aquesta definició concisa, tot i que gens acadèmica, el lingüista Max Weinreich va encertar el pinyol. Cap Estatut d'Autonomia, cap sentència del Tribunal Constitucional ens serviran per a treure la llengua a vores, ni per a dignificar-la. El català serà respectat quan els nostres tancs desfilin lluents per la Diagonal en la Diada Nacional. Si és que no és ja massa tard.

Article Revista Sobrellengua

14 dÂ’octubre de 2008



Espai
Spacer
Espai
   
  Escriu articles al teu bloc
Espai
 
 

Comentaris sobre aquest article

Espai Espai
 
Picture
msanc

ahhhhhh, m'oblidava!!!!!

Date Friday, November 7th 2008, 1:32 PM

però si l'alumne és anglè, xinès, rus o mongolés i li parlo en angles, llavors tots ben contents i a sobre em diran: coi, parles anglés??? i jo els hi dic, no, no el parlo, però m'esforço per intentar que entengui que dimonis ha de fer a la classe!

Spacer

Picture
msanc

Com ja he dit alguna vegada...

Date Friday, November 7th 2008, 1:29 PM

no m'agrada que m'obliguin a res i menys a parlar com vulgui i...el que no m'agrada per mi, no m'agrada per els altres...que un no vol parlar català, qeu no el parli, que un no vol parlar castellà, que no el parli...mentre ens entenen!!!!! perque he hagut de parlar fluixet castellà amb alguna alumna sudamèricana no sigui que el dire (que fa rondes per escoltar amb quin idioma parlem) em cridi l'antenció després...i NO M'AGRADA.
un petó

Spacer

Picture
cetic

en fi

Date Friday, November 7th 2008, 11:22 AM

jo em preguntu si tota la poblacio de catalunya es catalani com la resposta es que no i aixo esta passant a tots els paisos dic i ara que fem juguem a la monogamia cultural o passem a fer alguna cosa completament nova que s'adapti a aquets realitat que vivim? ja se que ultimament ens han donat pel cul com nosaltres ho haviem fet a mig mediterrani pero que em de viure pendents de aixo? o lluitar per crear una cultura oberta i acollidora on les persones estan per demunt de la politica? si ja ho se somiatruites vale pero buenu yo a mi bola carambola

Spacer

Picture
pepv

Qui té odi?

Date Friday, November 7th 2008, 10:49 AM

dius que nosaltres odiem, a qui? als castellans? o potser son ells els que ens odien a nosaltres?. De totes maneres, em sembla que no és qüestió de odis ni d'estimacions, més aviat és un tema d'imposicions. Perquè ens han d'"imposar" altre vegada una llengua que no és la nostra? és que potser volen la desaparició d'aquesta? Realment és molt trist veure com de mica en mica van matant una llengua amb tants segles d'història. Jo tampoc vull tancs ni per la diagonal ni per enlloc, tampoc protestarè per estar al costat d'un manxego ni d'un frances ni de ningú, però si us plau, que aquest em respecti la meva llengua, així com jo respectaré la seva. Qui realment intenta provoca odi i tensions son els polítics espanyols amb les seves imposicions i els seus comentaris absurds. I visca les Homilies d'Organyà

Spacer

Picture
Vegana

Un dia a Sevilla

Date Friday, November 7th 2008, 10:40 AM

Vaig veure un rètol en un bar que deia: "Se hablan idiomas por signos"...
doncs això, si en tenim ganes, i amb una mica de gràcia, tot és posar-s'hi, amb carinyo i ganes de fer-nos entendre i que la resta tingui també ganes.
I fins i tot en el llenguatge dels signes, sempre hi ha alguna (etiquetada com vulgui) que prefereix fer botifarra o clavar un clatellot que anar més enllà.
;)

Spacer

Picture
cetic

sentorrrrr

Date Friday, November 7th 2008, 10:26 AM

encara creieu que prefereixo espanya a catalunya?!?!?!?!?!
Que no collons que NOOOOOOOOOOOOo que i em poses el cosmos sanecer com a país o a la merda que no m'agrada espanya ni catalunya ni frança ni res. Sapa a Afica que van montar paisos i despres les tribus no s'enteran de la pelicula!!
Si els altres tenen mala llet a la hora de voler entendre perque son imbecils i no n'hi ha mes pos que espavilin que jo vaig a anar a viure a Tenerife de nen i no parlava castella en absolut i vaif sobreciure collons!!!!

Mira que dir que prefereixo espanya!!!! es que no mu crec sie es que no m'explico o que pero NO PREFEREIXO CAP ESTAT NO EN VULL CAP si mira si soc objectiu que em miro el mon de tant lluny que no veig les fronteres. Mal si ens n'han fet molt dese la meva familia al president del govern a la veina que no em deixa dormir amb els seus gemecs quan folla mentres jo miro de dormir, el jefe cabron de turnu, el conductor de bus que em tanca la porta als morros despres de fer el 100 m llisos en 5 seg., la meva ex, la meva futura ex, el ex de la meva ex i la mara que va parir al mon i que? acaso dejo de sonreir? No home no que nam de victimes com a justificacio que siguem sincers homeeeeeeeeeeeee que som com som que ens agrada la gresca que no sabem perdonar que no podem enterrar el passat pq sino perdem la identitat que estem atontats miran de arreglar tonteries mentres els problemes reals els defugim, bueno prou ja VISCA LA TERRA....PQ LES PLANTES I ELS ANIMALS CONTINUIIN LA SEVA EVOLUCIO TANT PANXOS!!!!!

Spacer

Picture
sarralenc

cetic, no et facis el desentés, sis plau!

Date Friday, November 7th 2008, 10:12 AM

Tu saps molt bé que els que dic que fa 40 anys
que viuen a Catalunya, ENTENEN PERFECTAMENT
EL CATALÀ.
Però, perdona que tu digui, tenen una
MALA LLET que no s'aguante. ELLS volen imposar,
i ho fan, el castellà; i els altres, PER EDUCACIÓ,
canvien al castellà; però no per fer·se entendre, que
prou que l'entén el català, l'altre!
Dius que t'estimaríes més que el catalanisme
"morís junt amb tots els altres totalitarismes ideologics";
dius "totalitarismes" però et CUIDES MOLT de
NO ANOMENAR EL ESPANYOLISME!
El catalanisme no és més que la REACCIÓ
a la IMPOSICIÓ del ESPANYOLISME.
Sense ànim d'ofenfre, cetic; però, mira de ser
"objectiu" (que no és fàcil) perque, volguem
o no, tenim preferències. Per a mí és Catalunya;
et respecto igualment si tu prefereixes Espanya;
tens tot el dret i no hi a res a discutir
i podem ser igual d'amics.
Salutacions i estic d'acord que la vida és més important
que els nacionalismes. (TOTS)
Apa, una abraçada i a VIURE!

Spacer

Picture
cetic

venga pues...

Date Friday, November 7th 2008, 9:03 AM

als tancs al desguace de entrada i veure mossos desfilar per la daigonal? brrrrr quin mal rollo, en fi som humans i violents no? En fi jo el que pensu es que el veritable canvi i llibertat es un nou model suposo que utopic on no juga al joc de la politica tal com s'enten avui en dia es vital i on la relacio entre les persones tambe, pero buenu. Serralenc si un grup parla diferent quant sigui es perque tindran problemes de personalitat pq aixo de fer el que no vols es un problema i no politic precisament, jo canvia de idioma ben tranquil doncs trobo prioritari poderme entrendre amb una persona que no el idioma amb el que ho faig. Pel que fa al Estat Català (per cert encara existeix el grup faixista catala anomenat aixi?) no se me la suda tant com el espanyol perque no crec en estats sino en cultures i aqui si que ens podem posar serios si vuleu pero igualment entre la cultura i la vida continuu triant la vida m'estimaria mes que el catalanisme moris junt amb tots els altres totalitarismes ideologics. A la merda la politica visca el humanisme per damunt de tot!!!!!!
Per cert els espanyols no fan mal als catalans els politics espanyols si sisplau que hi ha gent a Espanya que la unica cosa per la que vol lluitar es per ser feliç igual que a tot el refotut mon

Spacer

Picture
Joan29

Apa Cetic, de cap manera estic d'acord

Date Friday, November 7th 2008, 8:53 AM

Catalunya és una nació, i tenim la nostra pròpia llengua. Tots els meus respectes als ciutadans espanyols, però aqui tenim la nostra llengua i la nostra cultura i hem de ser un estat. Tard o d'hora!

De la mateixa manera tractaria amb respecte a un ciutadà francès com a un espanyol. No és que els tingui mania, simplement no em deixen que al meu pais es parli la meva llengua i per tant penso que ens hem de separar d'Espanya.

Em sap greu no estar d'acord amb tu, però jo vibraria d'emoció al veure passar per la diagonal els mossos d'esquadra juntament amb el nostre petit exèrcit en el dia de la diada. No és que estigui a favor de les guerres ni molt menys. Els soldats no només ténen la missio d'anar a la guerra, sinó que també van destinats a altres països en missions humanitàries per ajudar altra gent.

Xavier, molta rao tens que anem enrere enlloc d'anar endavant. A Barcelona, capital de Catalunya es parla moltissim el castellà. No puc suportar entrar a un bar i que m'atenguin en castellà. O entrar a un hospital i sentir com per megafonia criden a un metge en castellà. Aixi no anem enlloc. O parlem més el català i lluitem tots una mica més, o el català poc a poc s'anirà reduint.

Spacer

Picture
sarralenc

cetic, comprenc el teu punt de vista.

Date Friday, November 7th 2008, 8:48 AM

Ara, amb la ma al cor, díguem:

Qui creus tu que "PROVOCA" més odi,
el català que reclame que li parlin en català a Catalunya?
o el castellà, que ha viscut 40 anys a Catalunya,
que es negue a dir "bon día" o cap altra paraula
en catala excepte "NO" (perque coincideix amb
la castellana)i que a més FA QUE TOT UN GRUP
DE GENT PARLANT CATALÀ CANVI AL
CASTELLà QUAN ELL ENTRA AL GRUP?

Cetic, jo vull estimar al meu vehí, i tot i que
perdono i NO odio als MILERS de castellans
que fan el que he descrit, la veritat és que

NO M'AGRADEN., i crec que son més els espanyols
que ens fan mal als catalans, que no pas
els catalans que fem mal als espanyols.

És veritat que això no justifique que ningú
faci mal a ningú; però no crec que tinguem
que fer desfilar tancs per la Diagonal, perque
ens tinguin respecte com a persones, que
parlem català, perque sóm catalans,
i és el nostre idioma.
Una salutació i abraçada, (sense rancúnia)

Spacer

Picture
Vegana

bufffffff

Date Friday, November 7th 2008, 8:40 AM

jo no vull tancs ni pintats de rosa... per defensar res de res... que em sembla que si ens mirem el món yin-yang-ment parlant, tota cara té la seva creu... i per tant defensa és atac...
I és molt millor provar d'entendre'ns com sigui que no a bofetades...
;)

Spacer

Picture
cetic

a la merda

Date Friday, November 7th 2008, 7:50 AM

a la merda la llengua si han de acabar desfilant tancs per la diagonal almenys m'estimo mes tenir rabia contra l'exercit espanyo que no pas contra un de català. Si encara estem intentant lluitar a osties es que s'esta fent servir el mateix discurs que l'enemic llavors que passa es que la lluita es per ser com ells? Declarariem nosaltres el aranes idioma oficial a tots el Països Catalans i obligariem a tothom a parlar-lo. Aixo es com un Cuba tu molta revolucio i dictadur al canto. Prou de provocar odi!!!!! algun dia algu protestara per no voler esar mes aprop de un manxego o de un francés. Collons quina mania a separ-nos entre nosaltres cony que tots som persones i nomes fem que seguir en cuento als polititcs uns i altres igual de nefastos son. Catalans no odiem tant i estimem mes al vei que no es ell qui ens reprimeix sino els politics i empresaris.

Spacer

Espai
 

Escriu el teu comentari per aquest article

Espai Espai
Espai
  Ho sentim, els usuaris no registrats no poden escriure comentaris | Registra't
   



Més articles

 

Vols llegir més articles escrits per Xavier_? Aquí son els últims articles.

 
Bullet JA HI HA PREGUNTA PEL
  Data 29/10/13 Icona 2573 Data 5 comentari/s  
Spacer
Bullet Valencians
  Data 19/05/13 Icona 1257 Data 8 comentari/s  
Spacer
Bullet CATALANS
  Data 27/03/13 Icona 1386 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet EL PROCÉS IN ATURABLE
  Data 13/10/12 Icona 1357 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet L´ENGANY DE CIU
  Data 23/09/12 Icona 1565 Data 10 comentari/s  
Spacer
Bullet Exemple de valor
  Data 24/05/12 Icona 1236 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet La última mentida
  Data 23/05/12 Icona 1294 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet PACTE FISCAL...I ALTRES
  Data 17/05/12 Icona 1516 Data 10 comentari/s  
Spacer
Bullet Covards
  Data 28/04/12 Icona 1329 Data 5 comentari/s  
Spacer
Bullet BARÇA - R. MADRID
  Data 22/04/12 Icona 1439 Data 6 comentari/s  
Spacer
Bullet Qui dies passa anys
  Data 29/10/11 Icona 1515 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet SENYOR ARTUR MAS.........
  Data 01/10/11 Icona 1494 Data 12 comentari/s  
Spacer
Bullet Gracies Coronel...per
  Data 09/09/11 Icona 1538 Data 6 comentari/s  
Spacer
Bullet ESQUERRA REPUBLICANA
  Data 30/08/11 Icona 1637 Data 15 comentari/s  
Spacer
Bullet EL "CAT" A
  Data 15/08/11 Icona 1468 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet "DOMUS TEMPLI"
  Data 07/07/11 Icona 1485 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet GRACIES ABDEHLMOHUCIN
  Data 23/06/11 Icona 1517 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet INDIGNATS
  Data 15/06/11 Icona 1426 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet EL MONSTRE DE DOS CAPS
  Data 31/05/11 Icona 1411 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet Sra "Carme"
  Data 28/05/11 Icona 1389 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet Aixo ja es in aturable
  Data 12/01/11 Icona 1737 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet EL MEU ÀNGEL
  Data 11/07/09 Icona 2338 Data 16 comentari/s  
Spacer
Bullet La pantalla, Terrassa.
  Data 23/06/09 Icona 1790 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet VICENÇ FERRER
  Data 19/06/09 Icona 1726 Data 14 comentari/s  
Spacer
Bullet Els meus dos germans
  Data 09/06/09 Icona 1796 Data 17 comentari/s  
Spacer
Bullet LA MEVA MARE
  Data 18/05/09 Icona 1666 Data 11 comentari/s  
Spacer
Bullet La Yihad hispanica ja
  Data 16/05/09 Icona 1813 Data 9 comentari/s  
Spacer
Bullet LI DIUEN NACIO
  Data 02/05/09 Icona 1730 Data 10 comentari/s  
Spacer
Bullet Tremosa-Jonqueras
  Data 17/04/09 Icona 1701 Data 11 comentari/s  
Spacer
Bullet COLLONS
  Data 15/04/09 Icona 1950 Data 10 comentari/s  
Spacer
Bullet L´anima negra.
  Data 13/04/09 Icona 1539 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet mql35
  Data 28/03/09 Icona 2000 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet EDUCACIÓ
  Data 24/03/09 Icona 1968 Data 22 comentari/s  
Spacer
Bullet Espanya, una monarquia
  Data 19/03/09 Icona 1726 Data 15 comentari/s  
Spacer
Bullet E. T.
  Data 13/03/09 Icona 1479 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet ANIM SARRALENC
  Data 06/03/09 Icona 1514 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet LA IDENTITAT DE L´ESPANYOL
  Data 03/03/09 Icona 1827 Data 12 comentari/s  
Spacer
Bullet GRACIES ALMIRANT!!
  Data 25/02/09 Icona 1806 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet Gracies a tots per la
  Data 20/02/09 Icona 1549 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet Qui es català
  Data 19/02/09 Icona 1960 Data 27 comentari/s  
Spacer
Bullet Per que ho vas fer
  Data 18/02/09 Icona 1575 Data 6 comentari/s  
Spacer
Bullet dedicat a tot el xat.cat
  Data 14/02/09 Icona 1609 Data 6 comentari/s  
Spacer
Bullet La llengua catalana
  Data 12/02/09 Icona 1515 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet Segur que tomba algun
  Data 04/02/09 Icona 1457 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet Consulta
  Data 31/01/09 Icona 1567 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet Curses de braus, cultura
  Data 29/01/09 Icona 1646 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet PER LA VEGANA
  Data 27/01/09 Icona 1695 Data 7 comentari/s  
Spacer
Bullet La hipocresia del mon
  Data 22/01/09 Icona 1591 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet Arribarà un dia
  Data 09/01/09 Icona 1541 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet Qualitat humana
  Data 01/01/09 Icona 1599 Data 4 comentari/s  
Spacer
Espai
Espai
Espai

Cerca al meu bloc

 


Donar un cop d'ull a tots els blocs
Espai
Spacer
Espai

Articles antics

Gener

 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 

Desembre

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 
 
 
Espai
Spacer

Referències

Col·labora!
Spacer
Contacta amb el suport / Avisa'ns d'abusos
Spacer
Posa'ns als favorits
Spacer
Política de privacitat, Termes d'ús & Legal
Spacer