Xat Catala
Entra Registra´t
     
 
La meva foto

Benvingut/da al meu bloc!

Vegana ha escrit 239 articles i te 3188 comentaris. L'últim article ha estat fet el 24/05/12

perfil de'n(na) Vegana | àlbum de fotos de'n(na) Vegana

   
Espai
Espai
   
 

Article del bloc de Vegana

Espai
 

Experiències amb suïcides

Data dijous 6/novembre/2008 - 05:05 Icona 645 Data 17

El bloc del Vent, i el comentari del Cetic, m’han fet donar voltes a aquesta idea que feia temps que no pensava. No conec gaire gent propera que hagi decidit suïcidar-se i ho hagi fet... de fet només tres persones, i només he vist l’efecte de tres post-suïcidis en algunes famílies més o menys properes: una dona que va llençar-se pel balcó i una que va cremar casa seva al barri a bcn, i una noia que es va llençar al tren a Gavà.

Dels suïcidis de la gent propera, només amb una vaig parlar d’això.
El M es va suïcidar llençant-se dalt a baix d’una muntanya en acabar la facultat, i cap de nosaltres no s’ho esperava, però ens ho va dir en una nota amb la roba que va deixar ben plegada abans de volar nu cap al seu destí.

La M es va penjar amb una corda i vam sentir que ja ho sabíem, però que no creiem que ho arribés a fer mai.

El N era un nano brutal, bestial, un encant. Venia a fer teràpia en un gabinet de psicologia on vaig treballar, i ell em deia que el que de debò volia era morir-se, que no volia viure i no recordava haver volgut viure mai, que els seus pares lluitaven per ell però no el respectaven perquè no el permetien decidir lliurement. Quan ho va aconseguir, els pares van venir a la consulta a acomiadar-se, i recordo que la mare, amb ulls inflats de tant plorar, em va dir que per fi el seu fill era feliç.

La nostra societat amaga la mort, i més encara el suïcidi, com a tabú, però la veritat és que és una de les principals causes de mort entre grups de gent molt jove. Entenc que la tendència biològica natural sigui la de preservar la nostra vida i la de qui ens estimem, tot i que la vida d’aquestes persones sigui una vida que elles creuen que no val la pena de viure.

Jo he estat alguns anys al costat d’una situació similar. I després de baixar i viure a l’infern, en un debat que anava de la lluita pel salvament al respecte per la voluntat de l’altre, va guanyar el respecte. I ell encara volta pel món.

Em va costar molta salut física i mental entendre que cap persona no pot lluitar i guanyar per preservar la vida d’una altra, si aquesta no ho fa per ella. Però he d’agrair a gent fantàstica (com un amic que va veure suïcidar-se la seva parella i em va fer veure que ningú no és responsable de fer viure, només de matar, a les meves amigues i a la meva fantàstica família) que em fessin descobrir la diferencia entre la meva voluntat i la dels altres. Ni que fos la voluntat de treure’s o no la vida.

Per això crec que, si estens la ma per salvar algú, i no te la vol agafar, has de respectar el gas a fons fins al final. Tot i que a qui es quedi, li faci mal la decisió que prenguin les altres.

I no parlo de persones malaltes terminals. Parlo de gent que tindria potser una llarga vida per endavant però no està interessada en viure-la.

No sé si us heu trobat en situacions d’aquestes. No sé si penseu el mateix. Però m’agradaria que si hi ha alguna que hagi viscut els dubtes ho compartís amb mi. I si alguna creu que sí que es pot lluitar fins al final per la vida d’una altra i guanyar, també m’ho digués.

Altre cop, gràcies per compartir.



Espai
Spacer
Espai
   
  Escriu articles al teu bloc
Espai
 
 

Comentaris sobre aquest article

Espai Espai
 
Picture
Yeliel

Per desgràcia, tb en conec

Date Saturday, November 8th 2008, 3:59 PM

Jo en sé d'unes quantes de persones del meu entorn q s'han suicidat, persones q no he conegut directament, però q si q conec familiars seus directes; un ho ha fet penjant-se, l'altra amb pastilles, l'altre tirant-se d'un edifici, l'altre a la bassa del suc...l'ultim cas (fa un parell de mesos), el de l'avi (de mes de 70 anys) d'un cosí del meu cosí.
Crec q es un tema molt complicat. És veritat, q la decisió de viure o morir és de cadascú. Jo no voldria q ningú es suicidés, però crec q si algú realment "vol" fer-ho, ha de fer-ho, i ja està, vull dir sense fer patir més del necessari la gent q l'estima. No sé si m'explico, sense fer-los patir abans de fer-ho, el patiment de després ja és evident i es presuposa; i això ho dic pq vaig estar un temps amb algú q més d'una vegada havia comunicat aquestes intencions a la seva mare, (i a mi, tot i q no tant seriosament), i això és fer patir molt a la gent q t'estima, a mi em va fer arribar a pensar "si et vols fotre un tret fotate'l, po a mi no m'ho expliquis!", pensar això és molt fort, po són pensaments q neixen de la desesperació de no poder fer res per ajudar aquella persona, de la impotència. (Aquesta persona encara és entre nosaltres, intentant trobar un equilibri).
No sé, el q jo crec és q si necessites ajuda demana-la i posa-hi el coll per millorar, ajuda't i deixa't ajudar; i sinó...marxa sense fer soroll.
Tot i q evidentment aquest tema és molt més complicat q tot això.

Spacer

Picture
Mariu

.......

Date Friday, November 7th 2008, 4:59 AM

jo vaig estar a punt de saltar, vaig baixar de la cadira, no volia tirar per la borda res, tot l'esforç i de tot el camí, va ser un segon i va ser real

Spacer

Picture
rdk

Hola

Date Friday, November 7th 2008, 3:09 AM

Pel q he viscut, no hi ha un patro de circunstamcies q puguin conduir al suicidi, pot ser per cansament de viure, por a fer front a una situacio, depressió, etc. Jo crec q depenen de quin sigui el motiu, si q s'ha d'intentar fer desistir de l'intent. Per exemple, si una persona vol marxar per q la deixat la parella, i d'altres on no, per exemple, estar cansat de viure.
Ara be, el q sempre s'ha de fer desde fora si ens trobem davant d'un suicidi inminent, (ja q no tenim el temps suficient per a valorar els motius), es intentar convencer a aquesta persona de q no ho faci en aquests moments,(una mena de si a todo), encara q despres ens malaeixi.
I si no es recupera, la propera vegada q ho faci millor;( de fet el convençut poques vegades li surt malament)
Au. salut i bona mort

Spacer

Picture
pantone

penso...

Date Friday, November 7th 2008, 12:56 AM

que algunes persones en un moment de depresió no son capaces de veure sortida als seus problemes i prenen la decisió d'acabar amb la seva vida.
penso que aquests problemes la majoria de les vegades tenen solució, només cal deixar-se assesorar, tenir voluntat de superar-ho. Be, això un expert suposo que trobaria el tractament adequat.
En altres casos, com diu en Poetigat es una consequència a una idea raonada i pensada per finalitzar de la manera mes convenient la vida pròpia.
D'altres casos només son per cridar l'atenció, per demanar ajuda en moments de desesperació.
Es dificil saber quan i com s'ha d'intervenir. El que si es cert es que no deixa de ser una mort violenta, per tant els familiars i amics queden molt afectats.

Spacer

Picture
Poetigat

El suïcidi

Date Thursday, November 6th 2008, 9:07 PM

A mi m’obsessiona la mort de tota la vida. Em sembla un tema irresoluble vitalment, si no pots creure en la trascendència, tan irresoluble que preferiria no haver nascut, perquè ara que he nascut el que em fot terriblement és haver-me de morir algun dia, no suporto la idea... I, és clar, no podré escollir com, excepte si... Crec que la sortida suïcida gairebé sempre, però, és fruit d’un estat depressiu normalment solucionable o almenys suportable amb medicació i/o arreglant coses dins l’entorn vital de la persona. Quan es fa amb el cap clar em mereix tots els respectes, qui no vulgui la vida que la torni, i ja està, al cap i a la fi, és seva... És clar que, personalment, cas que sentis mai temptacions reals de fer una cosa així (que hipoteticament m’ho he plantejat molts cops perquè, com ja he dit, hi penso molt en la mort), mentre m’estimes una sola persona a la terra em sembla que mai no ho faria per respecte a ella. Crec que ha de ser una putada enorme per qui es queda. Què et pot fer arribar a sentir més culpable que algú pròxim que s’ha suïcidat? Tot i així, Vegana, suposo que cada cas és un món, i que tens raó, no pots carregar-te a l'esquena el pes d'una persona que no vol viure... Un besavi meu es va suïcidar, jo no el vaig arribar a conèixer, òbviament. També un excompany de feina, segons tots els indicis... De vegades deu ser més difícil viure que morir, però coincideixo amb la Cat que per fer aquest salt final voluntari a l’abisme també s’ha de ser molt valent, em penso que jo en seria incapaç per més que volgués o ho decidís així. Però tampoc ho puc assegurar... De vegades penso que sovint deu ser cosa d’un rampell momentani del qual ja no te’n pots penedir si surt bé (o malament, segons com es miri). Diuen que els que se suïciden gairebé mai avisen abans, però tampoc no sé si és veritat. Molta gent amenaça falsament amb el suïcidi només per cridar l’atenció, o fa falsos intents de suïcidi. Sempre m’ha cridat l’atenció l’altíssim percentatge de suïcides entre els escriptors. Alguns diuen que és casual, però a mi no m’ho sembla. En fi, m’apassiona aquest tema, però no em vull allargar més. Un dia li vaig voler donar la volta al tema dels escriptors suïcides i vaig escriure aquest mini-conte:


ACOMIADAR-SE DEL MÓN NO ÉS TAN FÀCIL


Abans de llançar-se del novè pis, va pensar que hauria d’escriure una nota per acomiadar-se del món. “La vida és una merda”, va escriure. De seguida va esborrar la frase per massa tòpica. “Ningú no m’estima”. Aquesta era ben certa, però massa patètica. “Vull morir”. Sense comentaris... Al cap d’uns quants intents fallits va escriure: “Res ja no em motiva”. En rellegir la frase se’n va adonar que, a banda de massa ensopida, era incerta. Hi havia una cosa que el motivava força hores d’ara. Era una tasca difícil en què hi podia esmerçar la resta de la seva vida.

Salut i vida per tots i totes!

Spacer

Picture
xapovi

a mi em toca de molt aprop.

Date Thursday, November 6th 2008, 11:54 AM

tinc una germana mes gran que jo que porta molts intens de moment no hu ha aconseguit,pero cada cop si acosta bastan fins que arribi el dia mes desitjat per ella. Jo he patit diver-ses crisis dengoixa,ansietat,depresió ... de moment no hu tinc a la ment aquesta sulució,pero mai se sap (d´aquesta aigua no en veure fins que´t trobes el got sec)espero no arribar mai en aque´t punt. Demoment m´hen surtu prou be,els amics hi ajuden molt. Desde aquí dono les gracies a tots.

Spacer

Picture
TomasM-Porta

Maiakovski

Date Thursday, November 6th 2008, 9:58 AM

Per mi és un gran poeta. Fou comunista, és cert. I què? Al final els comunistes no van poder suportar les seves crítiques i li van fer la vida impossible. Per cert, el van fer suïcidar.

Spacer

Picture
Vegana

Persi...

Date Thursday, November 6th 2008, 9:12 AM

i potser per això és va clavar un tret al cap...
ara bé: espero que no ens citis la seva Oda a la Revolució... o pensaré que t'has begut l'enteniment... i ens deixaràs a totes ben preocupades!!!
:P

Spacer

Picture
TomasM-Porta

Penso (o crec que penso, no siguem presumptuosos...)

Date Thursday, November 6th 2008, 8:41 AM

Que la possibilitat del suïcidi és el que de debò els fa lliures. Però com escriu Maiakovski "no és difícil morir en aquesta vida/ que viure és més difícil". Que tinguem dret a triar entre la vida i la mort és fa ser els nostres veritables deus.

Spacer

Picture
Vegana

La ment...

Date Thursday, November 6th 2008, 7:57 AM

quan no tenia clar que volia ser de gran (o sigui sempre) vaig voler estudiar psiquiatria... i vaig visitar un psiquiàtric per veure com m'hi sentia... va ser una de les experiències més tristes de la meva vida. Hi havia gent gran penjada de la guerra civil, gent jove penjada d'un àcid que se'ls va anar per l'altre costat, discapacitats lligats en cadires, una olor de pixum horrible... i el que em feia de guia em va dir: Ja saps que qui treballa amb oli, s'acaba untant les mans?
Vaig decidir que ja en tindria prou a la vida de descobrir els secrets de la meva ment... i arreglar-los si podia...

Noies, petons de moniato al caliu!!!
Bonísssssssimssssssssssssssssss!!!

Spacer

Picture
cat_woman

ops

Date Thursday, November 6th 2008, 7:33 AM

Tema molt delicat Vegana.Jo,per desgràcia ho he viscut molt d´aprop,i penso que molta gent jutja massa ràpid quan passen aquestes coses.
Han passat els anys i encara sento coses del que va succeïr.
Jo sóc partidària d´ajudar fins allí on pugui,sobretot si és una persona estimada,de fer-me pessada i no parar fins que se li marxi aquesta idea del cap,però moltes vegades no dominem el nostre cap.Un dia es gira el cap i pufffff,això pot passar-li fins i tot a la persona més estable del mon.
Simplement vull acabar dient (és el meu criteri humild) i potser sonarà incoherent,que s´ha de tenir molta valentia,per no dir collons,per fer algo així.
CAT CARABASSONS PETONS JEJEJEE.(PER TREURE UNA MICA DE SERIETAT AL TEMA)

Spacer

Picture
misselvis

hola

Date Thursday, November 6th 2008, 7:05 AM

jo no conec a ningú que s'hagi suïcidat o ho hagi volgut fer, però n'hi ha que estan depresius i tristos i aquesta és l'última sortida que veuen i n'hi ha que són persones que viuen al màxim i tot ho viuen amb una emoció exagerada i un dia de tanta explosió d'emocions es treuen la vida i no eren infeliços, en fi, la ment humana que és un món per explorar, un petó!!

Spacer

Picture
Vegana

Cosetes...

Date Thursday, November 6th 2008, 6:51 AM

Cetic, estic d’acord amb tu que la vida ens pertany. I les decisions i les conseqüències. I que a vegades en la lluita, pots arrossegar o ser arrossegada...

Dopo, estic d’acord amb tu i admiro la teva força i convicció. Jo només et puc parlar de la meva experiència (que evidentment només és una i no val com a exemple de res). La lluita per mi es va convertir en una relació malaltissa i dependent que va durar molts anys de xantatges i amenaces qeu em van fer perdre la salut física i mental... Però ara ja tinc un pes raonable i una salut mental que... vaja, ja coneixeu :)

Vent, jo mai parlaré malament de ningú que plegui de viure. Fins i tot he arribat a pensar que pot ser una bonica manera d’acabar si ho fas quan sentis que, tot allò que has vingut a fer o a cridar aquí, ja ho has fet. I plena de joia i cansada, decideixes marxar i no ho fa per tu una malaltia terrible com la de la Berta o un accident. (Jo encara tinc feina i no he cridat tot el que he de cridar, eh?)
I un petó

Spacer

Picture
ilia

jo penso

Date Thursday, November 6th 2008, 6:50 AM

q la clau l'ha donat el dopo , un fuig d'alguna cosa i no sempre hi ha algú al costat q sap adonar.se'n .

Spacer

Picture
vent

Per un gran home

Date Thursday, November 6th 2008, 6:09 AM

El meu cunyat Miquel es va suicidar aquest any. Un dia abans vaig parlar amb ell, estava mes tranquil que mai, o així el vaig veure jo, dec ser poc receptiu.
La meva germana Berta va estar mes de 9 anys petint una malaltia, esclerosis lateral multiple, i ell la va cuidar com ningú ho hauria fet. Per mi va ser un tio collonut, se que altres hauran criticat lo que va fer, me la sua lo que diguin d'ell, era una grandissima persona i ojala al mon hi haguessin mes Miquels, estic segur que seria un mon millor.
Vinga gent, a cuidar-se i a viure lo millor que poguem, que si aquesta es una puta vida, intentem treure-li els millors moments possibles, es tot lo que ens endurem.

Spacer

Picture
Dopoulus

penso...

Date Thursday, November 6th 2008, 6:07 AM

Que quan una persona te la decesió de suicidar-se,amb un estat fisicament viable per a sobreviure,està clar que el que falla es el seu equilibri mental,jo crec,que es una situació que es pot capgirar,sempre i quan hi hagi temps de salvar-la,es molt senzill,quan una persona beu o es droga en el sentit més addictiu,es que fuig d´alguna cosa,si una persona es tanca en si mateixa,es que fuig d´alguna cosa,si una persona decideix suicidar-se,es que fuig d´alguna cosa extraordinariament aguda dintre la seva vida.Que faria jo?intentar guanyar la confiança suficient(que te que ser molta)de la persona en questió,perquè tregui el seu mal,la seva por,la seva frustració,aquella cosa o fet que l´impedeix sobreviure amb si mateix(atenció amb aquest moment perquè es sens dubte el més perillos,quan algu s´obre completament,s´ha destar a totes,si els deixem a mitges,podem ser culpables del seu suicidi),buscar solucions,fer entendre,que a cops,les coses no es superen,s´apren a conviure amb elles,i que el gran mal es patir-ho dintre d´un mateix,s´ha de treure tota la merda a fora,descarregar una motxilla inmensa i reposar l´esquena.Aixó si,per fer explotar una persona tancada en si mateixa i amb l´idea de suicidar-se,s´ha de saber respondre,no hi pot haver dubtes,tot i així hi ha possibilitats de que acabi passant el que voliem evitar,i es pot entendre que un cop fet,una familia respiri més tranquila,donat que mentre era en vida,el neguit feia impossible la vida d´ells també.

Spacer

Picture
cetic

havam...

Date Thursday, November 6th 2008, 5:51 AM

Jo conec el Z que es va suicidar per un fet en concret que li va amargar la vida que va decidir plegar.....no se potser molt en calent pero va tenir temps de despedir-se de tothom com si de unes vacances es tractes....

Tambe conec en Y que despres de una vida caotica i anan a 200 per hora pel mon rollo Cassady un dia va dir ale fins aqui em arribat com si fos un pas mes tant normal com un altre de la seva agitada vida

Es dificil parlar de la mort voluntaria quant encara la gent es posa tonta amb la eutanasia pero suposo que la vida es propietat nostre no? encara que soni dur desde fora que podem fer apart de allargar la ma i dir si vols aqui estic sino adeu i que vagi be, si no encara acabarem arrossegats nosaltres per voler arrosegar al suicida

No se es un tema delicat cada cas es un mon tu

Spacer

Espai
 

Escriu el teu comentari per aquest article

Espai Espai
Espai
  Ho sentim, els usuaris no registrats no poden escriure comentaris | Registra't
   



Més articles

 

Vols llegir més articles escrits per Vegana? Aquí son els últims articles.

 
Bullet Què li passa a TV3?
  Data 24/05/12 Icona 3584 Data 8 comentari/s  
Spacer
Bullet Jutges i advocats desaproven
  Data 25/04/12 Icona 1714 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet Al FMI li fa por la
  Data 11/04/12 Icona 1721 Data 7 comentari/s  
Spacer
Bullet Dimitris Christoulas
  Data 05/04/12 Icona 1892 Data 7 comentari/s  
Spacer
Bullet Punt de vista dels gasejats
  Data 03/04/12 Icona 1866 Data 10 comentari/s  
Spacer
Bullet Tens dret a treballar
  Data 28/03/12 Icona 1961 Data 13 comentari/s  
Spacer
Bullet La Vaga vista d'una
  Data 27/03/12 Icona 1711 Data 8 comentari/s  
Spacer
Bullet Españoles por el mundo
  Data 09/03/12 Icona 1506 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet Ultradreta i màfia
  Data 27/02/12 Icona 1832 Data 14 comentari/s  
Spacer
Bullet Podeu signar?
  Data 23/02/12 Icona 1956 Data 16 comentari/s  
Spacer
Bullet "Piropos"
  Data 15/02/12 Icona 2473 Data 38 comentari/s  
Spacer
Bullet Culpa de la CGT sí,
  Data 09/02/12 Icona 2145 Data 45 comentari/s  
Spacer
Bullet El Hematocrítico de
  Data 25/01/12 Icona 1844 Data 9 comentari/s  
Spacer
Bullet Mentiu a les criatures?
  Data 04/01/12 Icona 1794 Data 10 comentari/s  
Spacer
Bullet Sobre estimar...
  Data 30/12/11 Icona 1674 Data 8 comentari/s  
Spacer
Bullet Pels Grinch
  Data 22/12/11 Icona 1670 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet Els beagles rescatats!
  Data 05/12/11 Icona 1965 Data 13 comentari/s  
Spacer
Bullet Gent del barri
  Data 30/11/11 Icona 2696 Data 70 comentari/s  
Spacer
Bullet Quants esclaus treballen
  Data 28/11/11 Icona 1865 Data 9 comentari/s  
Spacer
Bullet Perdre la fe...
  Data 14/11/11 Icona 2008 Data 7 comentari/s  
Spacer
Bullet Tanca un laboratori
  Data 26/10/11 Icona 1930 Data 8 comentari/s  
Spacer
Bullet La fulminante roja
  Data 11/10/11 Icona 1996 Data 11 comentari/s  
Spacer
Bullet ATENCIÓ PER DENUNCIAR!!!
  Data 06/10/11 Icona 2015 Data 19 comentari/s  
Spacer
Bullet Música per anar a la
  Data 05/10/11 Icona 2037 Data 31 comentari/s  
Spacer
Bullet Islam, Occidenstan i
  Data 21/09/11 Icona 1991 Data 9 comentari/s  
Spacer
Bullet Sobre fidels, infidels
  Data 19/09/11 Icona 1818 Data 30 comentari/s  
Spacer
Bullet Signat un 11 de setembre
  Data 12/09/11 Icona 1677 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet La sang al riu
  Data 09/09/11 Icona 1927 Data 17 comentari/s  
Spacer
Bullet Bona feina
  Data 07/09/11 Icona 2032 Data 14 comentari/s  
Spacer
Bullet Tutorial per omnívors
  Data 01/09/11 Icona 2098 Data 26 comentari/s  
Spacer
Bullet Koke
  Data 29/08/11 Icona 1765 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet Toma tu dios y guardatelo
  Data 21/08/11 Icona 2301 Data 35 comentari/s  
Spacer
Bullet Sobre l'esclavisme
  Data 15/08/11 Icona 5636 Data 10 comentari/s  
Spacer
Bullet No somos terroristas
  Data 27/06/11 Icona 1874 Data 5 comentari/s  
Spacer
Bullet Li diuen revolució
  Data 22/06/11 Icona 1913 Data 16 comentari/s  
Spacer
Bullet Manipulació
  Data 17/06/11 Icona 2033 Data 16 comentari/s  
Spacer
Bullet Ready to fall
  Data 03/06/11 Icona 1620 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet La Sra. Perroflauta
  Data 30/05/11 Icona 1819 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet "Mochos" d'esquadra
  Data 27/05/11 Icona 1898 Data 9 comentari/s  
Spacer
Bullet El món se’n va d’acampada
  Data 20/05/11 Icona 1974 Data 5 comentari/s  
Spacer
Bullet Brutal
  Data 18/05/11 Icona 1954 Data 13 comentari/s  
Spacer
Bullet Ramaders de merda
  Data 13/05/11 Icona 1967 Data 12 comentari/s  
Spacer
Bullet Pena de presó als pobres
  Data 08/05/11 Icona 1849 Data 8 comentari/s  
Spacer
Bullet La mirada circular
  Data 05/05/11 Icona 1708 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet Verter…
  Data 06/04/11 Icona 1839 Data 11 comentari/s  
Spacer
Bullet Un escenari poc amable
  Data 30/03/11 Icona 1871 Data 7 comentari/s  
Spacer
Bullet La política
  Data 28/03/11 Icona 1943 Data 17 comentari/s  
Spacer
Bullet Iode per tothom
  Data 17/03/11 Icona 2091 Data 11 comentari/s  
Spacer
Bullet Dius que m’estimes
  Data 28/02/11 Icona 1938 Data 6 comentari/s  
Spacer
Bullet Si cura, no interessa
  Data 03/02/11 Icona 1885 Data 3 comentari/s  
Spacer
Espai
Espai
Espai

Cerca al meu bloc

 


Donar un cop d'ull a tots els blocs
Espai
Spacer
Espai

Articles antics

Gener

 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 

Desembre

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 
 
 
Espai
Spacer

Referències

Col·labora!
Spacer
Contacta amb el suport / Avisa'ns d'abusos
Spacer
Posa'ns als favorits
Spacer
Política de privacitat, Termes d'ús & Legal
Spacer