Xat Catala
Entra Registra´t
     
 
La meva foto

Benvingut/da al meu bloc!

Vegana ha escrit 239 articles i te 3188 comentaris. L'últim article ha estat fet el 24/05/12

perfil de'n(na) Vegana | àlbum de fotos de'n(na) Vegana

   
Espai
Espai
   
 

Article del bloc de Vegana

Espai
 

Per què escric en femení?

Data dimecres 22/octubre/2008 - 06:25 Icona 533 Data 12

Malgrat que sóc una dona?… a petició del Poetigat, passo a destrossar el diccionari fabrià i a explicar perquè parlo com em surt dels ovaris, que és una bonica manera de parlar per trencar esquemes pebrotils…

Mira, et passo un enllaç de gent que ha pensat els motius per canviar el llenguatge: sorry.uji.es

Els meus motius són més “familiars”... el primer cop que vaig sentir que alguna cosa no funcionava va ser quan era petita i vam rebre la visita d’una parenta que va fugir a l'estat francès durant la guerra i que ens visitava de tant en tant, i que jo veia com una vella dos-centenaria que havia estat en camps de concentració, que era una dona-rara perquè era divorciada i tenia fills amb un altre home i que em va fer caure les calces a terra quan jo li vaig dir: Sí home!!! ... i ella tota seriosa em digué: “nena, encara no t'has adonat que sóc una dona?”...

Després va venir el pas per la facultat (i l’obertura parcial de la meva visió del món al bar d’econòmiques –no teníem bar propi- i de lletres i de dret i de tantes altres carreres que sí tenien bar... i el meu pas per Euskadi i per ateneus i cases okupades i reunions i assemblees i conferències i xerrades i debats i manifestacions i ... finalment per les grans converses amb el meu amic Polski, al qual vaig conèixer a través dels seus escrits (poemes i articles que escrivia en femení i signava com a Xavi, o sigui tipus: “cuando yo era pequeña...”

Quan parlo d’altres animals ho faig en el genèric masculí perquè ells no es llencen els plats pel cap amb el nostre llenguatge sexista... ara, si he de parlar de gates o lleones o guepardes ho faig quan vull ressaltar el seu paper com a femelles paridores, caçadores, matriarcals o altres característiques que tinguin pel seu rol de gènere... vaig fer un curs d’etologia felina, i quan el profe ens va dir “els gats, quan pareixen”... va aixecar les ires de la classe (no cal dir que gairebé totes erem femelles-humanes).

Així que, igual que amb tantes altres coses, vaig decidir que si no podia canviar el món, com a mínim podia fer soroll trencant coses... una d’elles, la llengua i el diccionari... i igual que quan em trobo a algun company que va fer publicitat a la facultat (en comptes de periodisme, que, en teoria, érem les bones que havíem de canviar el món a través de dir la veritat i no vendre’ns mai al capital ni als seus interessos com havien fet les aspirants a publicistes), m’encanta dir-los:

Desenganya’t: “Tu te compras un perfume porque hueles mal y la gente huele mal; no porque tu lo vales o la gente lo valga”

Doncs això, jo destrosso el llenguatge que vaig aprendre perquè huele mal, no perquè jo lo valga.

No intento ser políticament correcta. Tot el contrari!

Poeti, esgarrapa’m... que em deixo!!!
(els/les altres també podeu, eh??? Que no sóc gelosa!!!)

;)



Espai
Spacer
Espai
   
  Escriu articles al teu bloc
Espai
 
 

Comentaris sobre aquest article

Espai Espai
 
Picture
Dopoulus

jejeje

Date Friday, October 24th 2008, 5:24 AM

val maco,tens raó,la teva,però no pas la meva.Vinga bon cap de setmana.

Spacer

Picture
Poetigat

...

Date Thursday, October 23rd 2008, 6:41 PM

Voler comunicar-te bé en un idioma sense respectar les normes del llenguatge en aquell idioma, és tan absurd com voler fer sumes i restes sense respectar les lleis de la matemàtica. Dopoulos, si et fas un llenguatge a la teva mida i conveniència no et comunicaràs bé ni amb tu mateix. Cada llenguatge té les seves pròpies lleis i regles, i no estan perquè sí. En cada moment les han de fixar els filòlegs, que per alguna cosa estan, i aclareixo que jo no sóc filòleg.

Vegana, jo no em barallo amb ningú a nivell personal quan defenso les idees que siguin per més oposades que puguin ser a les meves. Si he ofès a nivell personal al Dopoulos, o a qui sigui, no era pas la meva intenció.

Dopoulos, ara repetiré la frase que he escrit amb l’alternativa que tu proposes:
“Però és molt important intentar articular bé les causes que defenses quan escrius, perquè ‘què collons et vol dir’ t’ho dirà exactament el text, segons com estigui escrit.”

“Però és molt important intentar articular bé les causes que defenses quan escrius, perquè ‘m’importa la causa, no pas com vagi formulada’ t’ho dirà exactament el text, segons com estigui escrit.”

De la primera manera és una frase coherent, de la segona no, per tant he agafat exactament la frase que volia agafar i com la volia agafar. La meva intenció no era provocativa, sinó emfàtica, i no crec pas que hagi desvirtuat el sentit del que tu volies dir, però pren-t’ho com vulguis, no és el meu problema. El problema de fons és que si escrivim com volem també acabem llegint com volem i una comunicació adequada és fa impossible.

Per acabar, un cop més, mai que jo recordi al xat.cat he pretès ofendre a ningú a nivell personal, però tampoc crec que hagi de demanar disculpes de coses de les quals no me’n sento culpable.

Spacer

Picture
Vegana

ei!

Date Thursday, October 23rd 2008, 5:10 PM

Si us heu de barallar al "meu bloc" us foto fora de classe.
Maleducats...
com em posi jo a dir paraulotes i a rallar la llengua com em surti de la figa sus vais a enterar.

:P

Spacer

Picture
Dopoulus

El defecte de tot plegat

Date Thursday, October 23rd 2008, 5:05 PM

Es que jo mateix puc no estar d´acord amb les normes d´escriptura catalanes,es més,puc no compendre moltes d´elles,per la seva prescindibilitat,i tinc evidentment la meva propia llibertat de triar escriure,politicament correcte,o com millor s´em pugui entendre,la qual cosa a mi em sembla més viable,que evidentment a mi m´ho sembli està clar que no vol dir que ho sigui,aixó va a missa,però en cap cas faltaria al llenguatge,perquè practicaria el meu propi.Per cert i com a apunt,però sense més,ho dic tal i com ho sento,posar la frase "i que collons em vol dir" tal i com constitueixes el teu comentari,es força provocatiu,perquè just dues linies per sobre hi poso "m´importa la causa,no pas com vagi formulada" que vol dir el mateix,es provocatiu per una raó en concret,jo ho anomeno "aprofitament parrafal" a la mida del context que si vulgui treure.
atentament,una persona que no respecta les normes lingüistiques,però ull,previament les ha valorades.

Spacer

Picture
Poetigat

...

Date Thursday, October 23rd 2008, 3:07 PM

Jo intento respectar sempre el llenguatge. Se m’escapen errades, i tant!, de vegades fins i tot voluntàries, però mai se m’acudiria fer-les sistemàticament com a forma de rebel·lia. Crec que això perjudica el llenguatge, dificulta la comunicació i no contribueix favorablement a cap causa. Dit això, un cop saps perquè ho fa la Vegana, puc estar d’acord en la causa de fons que ella esmenta, però segueixo discrepant en aquest mètode.

Dopoulos, mentre escriguis, en general, el més correctament que sàpigues, mai et criticaria a tu ni a ningú per cometre errades, repeteixo, jo també en faig. Però és molt important intentar articular bé les causes que defenses quan escrius, perquè “què collons et vol dir” t’ho dirà exactament el text, segons com estigui escrit. Forma i fons són inseparables en qualsevol bon text, i cap causa pot ser ben defensada per escrit si aquell text està mal escrit, per més justa que sigui la causa. A més, tot comunica, i si estem intentant comunicar-nos per escrit, per què no mirem de fer-ho de la millor manera possible com a forma de respecte envers el llenguatge, nosaltres mateixos i els altres?

Hobbes, el teu fill va per Polski quan sigui gran, eh? Hehehe...

Spacer

Picture
Hobbes

D'en Polski no en sé rés...

Date Thursday, October 23rd 2008, 9:01 AM

Però el meu fill té una frase que va repetint a tort i a dret que et deixa de pasta de moniato:
"Jo, quan ero petita menjavo tetes"
Tot s'ha de dir, el meu fill té tres anys i parla fatal.
Ja el redreçarem, ;)

Spacer

Picture
Dopoulus

Jo com sóc molt basic

Date Thursday, October 23rd 2008, 8:40 AM

M´he perdut a la segona linia,però el cas es que a mi m´importa la causa,no pas com vagi formulada,potser per aixó,perquè sóc tant basic,no paro atenció als textos de forma correctiva,prefereixo llegir quin es el motiu del mateix i que collons em vol dir,no pas com m´ho diu.

Spacer

Picture
Poetigat

Aixx...

Date Thursday, October 23rd 2008, 6:19 AM

Jo vull ser com el Polski quan sigui gran.

Spacer

Picture
Vegana

comandament...

Date Thursday, October 23rd 2008, 5:25 AM

el comandament de la tele és una arma... i és que amb aquest nom: "comandament" que sona tant a la cosa militar... no se'n pot esperar gaire res de bo...

i sí que és cert sí que en moltes cases és en mans de les dones... potser és dels pocs espais de poder de les dones en algunes cases per tal que es pensin que pinten alguna cosa -i per tant és una reforma davant la por d'una revolució?

... Mira, jo crec que ens enganyen... igual que quan cal ma d'obra se'ns fa creure que "treballar allibera" i ens llencem totes a fer de superwomans a la casa i fora de casa, i quan hi ha crisi se'ns fa creure que hem de deixar la feina retribuida i que els fills els hem d'educar les dones perquè ho fem molt millor que els homes?

uhmmmm

Spacer

Picture
Vegana

osti!!!

Date Thursday, October 23rd 2008, 4:39 AM

Esgarrapada directa a l'ull... ara tinc visió plana!!!
jajaja

Amb els teus apunts sembla que em poses en la disjuntiva de triar entre dues espècies en extinció: la llengua catalana i l'alliberament lingüístico-femení... i ara em surt la gata que duc dins i que diu (en pròpies paraules teves-meves-de les que ho han estudiat a fons):

"L'aplicació d'una feminització absoluta pot produir confusió de significats"

I com que sóc una lianta, una que prefereix fer-ho volar tot pels aires (figurativament parlant) a reformar-ho (que ja sé que és el camí... però fa tantes voltes aquest camí que mai no s'arriba a port!!!) doncs això, com a mínim genero confusió que pot fer pensar al personal: però a aquesta tia què li passa? o bé, què és creu que els homes no hi formem part? I això pot fer pensar en el sexisme de la llengua a persones que encara no ho han vist, com jo no ho hagués vist sino m'ho haguessin assenyalat d'altres ;)

I parlant del Polski... no sé si t'interessa, però les seves últimes tres parelles són tres preciositats que s'etiquetaven a elles mateixes com a lesbianes... i ell, entestat en trencar etiquetes per la causa de la igualtat, ha volgut demostrar que poden gaudir igual del cos d'una dona que del d'un home.

Ja veus, a banda de teoritzar la revolució lingüística i sexual, la posa en pràctica en les seves radicalitats més extremes!!!

Petons lleona!!!

Spacer

Picture
TomasM-Porta

Trenquem-ho tot

Date Thursday, October 23rd 2008, 4:36 AM

mentre guanyi la Barça no passa res. Jo no estic gens d'acord amb això de que les dones no pinten res a les societats patriarcals. A Roma manaven les dones i aquí continuen manant les dones. No, per res, sinó perquè són més intel.ligentes que els mascles, més potents. Canviar el génere a l'hora de parlar com a divertiment està bé. A mi, per exemple, que sempre s'usés el generic femení o que s'utilitzès com a primer cognom el de la mare ja em semblaria bé mentre algun vespre em deixesin el comandament de la tele per decidir que veiem.

Spacer

Picture
Poetigat

Per què em queixo?

Date Wednesday, October 22nd 2008, 7:37 PM

Ui que t’esgarrapo...!!!

Primer de tot aclarir que em considero a grans trets feminista, tot i que amb les meves contradiccions internes reconegudes per mi mateix, donades pel fet d’haver nascut dins d’una cultura patriarcal i discriminatòria envers les dones, i també pel fet no menys important de ser home.

Aclarit això, som-hi amb la guerra de gèneres (que no de sexes).

1.Tu que protegeixes les espècies en vies d’extinció has de recordar que l’ús correcte del llenguatge i la gramàtica podria ser considerada una d’elles i que és important que ens comuniquem correctament si volem canviar el món sense generar malentesos. Com deia Oscar Wilde, en les coses veritablement importants importa molt més l’estil que el fons. Probablement no hi estiguis d’acord en això, però jo sí.

2.N’extrec les frases que m’interessen de l’enllaç que m’has passat tu. (I això que me l’has passat tu!)

“S'ha de procurar, doncs, que no hi haja cap possibilitat d'equívoc a l'hora d'interpretar un text pel fet d'haver usat algun recurs antisexista i, evidentment, que aquest no vaja en contra de la normativa de la llengua.”

“Els diferents procediments que hi ha per redactar textos sense connotacions masclistes ni feministes no es poden aplicar sistemàticament a tots els casos, cal estudiar-ne el context oracional i el textual.”

“El recurs a les formes dobles és inviable si es vol aplicar sistemàticament a tots els elements variables, ja que entrebanca la lectura de manera considerable. No obstant això, si s'opta per aquest criteri, es pot fer variar únicament la paraula principal i mantenir en masculí ¿gènere no marcat? la resta d'elements gramaticals”

“L'aplicació d'una feminització absoluta pot produir confusió de significats o, en alguns casos, connotacions pejoratives o mal considerades.”

Substitució dels termes masculins en sentit genèric pels corresponents femenins
“Aquesta pretensió de substituir usos lingüístics tradicionals, que formen part de l'inconscient col·lectiu dels parlants des de sempre, i fer-ho tot en femení, impossibilita en la realitat la comprensió eficaç del text. És del tot inviable, tant des d'una perspectiva gramatical com pragmàtica, fer servir formes femenines ¿l'alcaldessa, la regidora? ¿com a genèriques, ja que gramaticalment estan marcades per designar només persones de gènere femení, i en aquest sentit és interpretat pels parlants. Encara que al començament del text s'explique que les formes femenines cal entendre-les com a genèriques, en un ús asistemàtic interfereix en la comprensió del text, i en l'eficàcia de la comunicació.”

“Per tal d'aconseguir una redacció no marcada sexualment, es poden aplicar tots els recursos esmentats, sempre que no es violente l'estructura mateixa de la llengua i les normes que la regeixen. És convenient que siguen persones especialitzades en correcció les que esmenen els elements sexistes d'un text, ja que buscar la solució més adient en cada cas exigeix un coneixement en profunditat de tots els recursos i de les limitacions que aquests comporten, a més d'una pràctica professional que no tothom té. “

“En tot cas, les alternatives proposades no resolen tots els casos ni es poden aplicar sistemàticament al llenguatge; els resultats són, des d'un punt de vista lingüístic i estilístic, insatisfactoris.”

“Cal estudiar, doncs, en cada cas concret, quin dels recursos pot ser el més adient al context oracional, però, en tot cas, és la combinació d'aquests elements la que ha d'aconseguir la versió adequada del text.”

“L'eficàcia i adequació de la comunicació, la naturalitat en l'expressió i el respecte a la normativa lingüística han de ser els principis que limiten l'esforç igualitari que, a poc a poc, fa la llengua, i la societat.”

3.El teu entranyable amic polski-català (que tant ha fet treballar la meva imaginació amb la possibilitat utòpica d’una vida sexual alternativa, molt més engrescadora que l’actual), pixa fora de test quan diu “cuando era pequeña”. Algú li hauria de recordar que té tita en d’altres contextos que quan teoritza a la pràctica la revolució sexual amb les companyes. És clar que si lliga tant fent-se “l’enrotllat” d’aquesta manera, no et descarto que comenci a utilitzar jo ara també el femení indiscriminadament.

4. El teu professor quan va dir que “els gats pareixen” va cometre una errada gramatical no conscient, però força greu donades les circumstàncies docents. Ja vau fer bé de treure les urpes!

Petons guapíssim!!!

Spacer

Espai
 

Escriu el teu comentari per aquest article

Espai Espai
Espai
  Ho sentim, els usuaris no registrats no poden escriure comentaris | Registra't
   



Més articles

 

Vols llegir més articles escrits per Vegana? Aquí son els últims articles.

 
Bullet Què li passa a TV3?
  Data 24/05/12 Icona 3584 Data 8 comentari/s  
Spacer
Bullet Jutges i advocats desaproven
  Data 25/04/12 Icona 1714 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet Al FMI li fa por la
  Data 11/04/12 Icona 1721 Data 7 comentari/s  
Spacer
Bullet Dimitris Christoulas
  Data 05/04/12 Icona 1892 Data 7 comentari/s  
Spacer
Bullet Punt de vista dels gasejats
  Data 03/04/12 Icona 1867 Data 10 comentari/s  
Spacer
Bullet Tens dret a treballar
  Data 28/03/12 Icona 1961 Data 13 comentari/s  
Spacer
Bullet La Vaga vista d'una
  Data 27/03/12 Icona 1711 Data 8 comentari/s  
Spacer
Bullet Españoles por el mundo
  Data 09/03/12 Icona 1506 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet Ultradreta i màfia
  Data 27/02/12 Icona 1832 Data 14 comentari/s  
Spacer
Bullet Podeu signar?
  Data 23/02/12 Icona 1956 Data 16 comentari/s  
Spacer
Bullet "Piropos"
  Data 15/02/12 Icona 2473 Data 38 comentari/s  
Spacer
Bullet Culpa de la CGT sí,
  Data 09/02/12 Icona 2145 Data 45 comentari/s  
Spacer
Bullet El Hematocrítico de
  Data 25/01/12 Icona 1844 Data 9 comentari/s  
Spacer
Bullet Mentiu a les criatures?
  Data 04/01/12 Icona 1794 Data 10 comentari/s  
Spacer
Bullet Sobre estimar...
  Data 30/12/11 Icona 1674 Data 8 comentari/s  
Spacer
Bullet Pels Grinch
  Data 22/12/11 Icona 1670 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet Els beagles rescatats!
  Data 05/12/11 Icona 1965 Data 13 comentari/s  
Spacer
Bullet Gent del barri
  Data 30/11/11 Icona 2696 Data 70 comentari/s  
Spacer
Bullet Quants esclaus treballen
  Data 28/11/11 Icona 1865 Data 9 comentari/s  
Spacer
Bullet Perdre la fe...
  Data 14/11/11 Icona 2008 Data 7 comentari/s  
Spacer
Bullet Tanca un laboratori
  Data 26/10/11 Icona 1931 Data 8 comentari/s  
Spacer
Bullet La fulminante roja
  Data 11/10/11 Icona 1996 Data 11 comentari/s  
Spacer
Bullet ATENCIÓ PER DENUNCIAR!!!
  Data 06/10/11 Icona 2015 Data 19 comentari/s  
Spacer
Bullet Música per anar a la
  Data 05/10/11 Icona 2037 Data 31 comentari/s  
Spacer
Bullet Islam, Occidenstan i
  Data 21/09/11 Icona 1991 Data 9 comentari/s  
Spacer
Bullet Sobre fidels, infidels
  Data 19/09/11 Icona 1819 Data 30 comentari/s  
Spacer
Bullet Signat un 11 de setembre
  Data 12/09/11 Icona 1677 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet La sang al riu
  Data 09/09/11 Icona 1927 Data 17 comentari/s  
Spacer
Bullet Bona feina
  Data 07/09/11 Icona 2032 Data 14 comentari/s  
Spacer
Bullet Tutorial per omnívors
  Data 01/09/11 Icona 2098 Data 26 comentari/s  
Spacer
Bullet Koke
  Data 29/08/11 Icona 1765 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet Toma tu dios y guardatelo
  Data 21/08/11 Icona 2301 Data 35 comentari/s  
Spacer
Bullet Sobre l'esclavisme
  Data 15/08/11 Icona 5636 Data 10 comentari/s  
Spacer
Bullet No somos terroristas
  Data 27/06/11 Icona 1874 Data 5 comentari/s  
Spacer
Bullet Li diuen revolució
  Data 22/06/11 Icona 1913 Data 16 comentari/s  
Spacer
Bullet Manipulació
  Data 17/06/11 Icona 2033 Data 16 comentari/s  
Spacer
Bullet Ready to fall
  Data 03/06/11 Icona 1620 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet La Sra. Perroflauta
  Data 30/05/11 Icona 1819 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet "Mochos" d'esquadra
  Data 27/05/11 Icona 1898 Data 9 comentari/s  
Spacer
Bullet El món se’n va d’acampada
  Data 20/05/11 Icona 1974 Data 5 comentari/s  
Spacer
Bullet Brutal
  Data 18/05/11 Icona 1954 Data 13 comentari/s  
Spacer
Bullet Ramaders de merda
  Data 13/05/11 Icona 1967 Data 12 comentari/s  
Spacer
Bullet Pena de presó als pobres
  Data 08/05/11 Icona 1849 Data 8 comentari/s  
Spacer
Bullet La mirada circular
  Data 05/05/11 Icona 1708 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet Verter…
  Data 06/04/11 Icona 1839 Data 11 comentari/s  
Spacer
Bullet Un escenari poc amable
  Data 30/03/11 Icona 1871 Data 7 comentari/s  
Spacer
Bullet La política
  Data 28/03/11 Icona 1943 Data 17 comentari/s  
Spacer
Bullet Iode per tothom
  Data 17/03/11 Icona 2091 Data 11 comentari/s  
Spacer
Bullet Dius que m’estimes
  Data 28/02/11 Icona 1938 Data 6 comentari/s  
Spacer
Bullet Si cura, no interessa
  Data 03/02/11 Icona 1885 Data 3 comentari/s  
Spacer
Espai
Espai
Espai

Cerca al meu bloc

 


Donar un cop d'ull a tots els blocs
Espai
Spacer
Espai

Articles antics

Gener

 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 

Desembre

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 
 
 
Espai
Spacer

Referències

Col·labora!
Spacer
Contacta amb el suport / Avisa'ns d'abusos
Spacer
Posa'ns als favorits
Spacer
Política de privacitat, Termes d'ús & Legal
Spacer