|
|
|
|
|
|
|
|
|
Article del bloc de Vegana
|
|
|
"Mientras los niños de Cuba...
dilluns 20/octubre/2008 - 04:00 724 19
pasen hambre, que le den por el culo a las focas”. La frase no és meva, és del Juan Echanove, aquell actor amic del Serrat i la Belen i el Sabina i companyia.
Quan vaig veure-la per escrit en un diari, curteta que és una molts cops, vaig voler investigar quina era la relació que tenien les foques en fer que els nens i nenes de Cuba passessin gana (ja sabeu que, a vegades, les humanes culpem altres animals de coses que fem nosaltres, com ara culpar els peixos grans o les foques d'acabar amb la pesca... mentre les humanes usem mètodes que semblen més per acabar amb tot que per mantenir l’equilibri, com ara usar radars per localitzar bancs de peixos, capturar grans, mitjans i petits i no deixar-ne cap per a que es reprodueixin i n’hi hagi d’aquí a poc temps, pesca d’arrossegament, captura de tot tipus d’animals indiscriminadament i llançament per la borda dels que no ens “interessen” un cop morts o agonitzant, captura de taurons per tallar-los les aletes i tornar-los a llençar –tot menys les aletes- al mar, etc.)
Però, per un cop, les foques no tenien la culpa de tot...
Així que el que vaig pensar que el que realment volia dir l’Echanove era:
“Mientras los niños (i niñas, suposo) de Cuba (i d’altres llocs, espero) pasen hambre, que les den por el culo a las activistas que defienden a las focas”.
Y llavors, seguint aquest raonament, vaig pensar que l’Echanove també estaria d’acord amb les afirmacions següents:
”Mientras las mujeres sean discriminadas en el trabajo, que les den por el culo a los niños que estudian en barracones”
“Mientras los niños del tercer mundo se mueran de hambre, que les den por el culo a las mujeres que reclaman sus derechos en el primer mundo”
“Mientras que a las jóvenes les sea imposible mantener su puesto de trabajo cuando paren, que les den por el culo a las viudas que piden cobrar su pensión”
“Mientras que los cirróticos no sean trasplantados, que les den por el culo a los que esperan un riñón”
“Mientras las niñas en China sean abortadas por ser hembras, que les den por el culo al Niño-Medicamento y a su hermano y a los padres y a todo el dinero público que se han gastado para encontrar un donante”
O sigui, resumint, que també demanaria que li donessin pel cul a aquelles activistes defensores de causes justes que no estiguessin lluitant (com ell? Ves a saber!) en les causes que ell considera prioritàries o més del seu gust...
Però crec que, al món, que és com una casa enorme on hi som totes, hi ha molta feina per fer, i és molt millor que mentre unes es dediquen a netejar el menjador (posem per cas demanar que les nenes no morin a grapats de gana cada dia) unes altres netegem el water (posem per cas que les foques petites no morin a grapats cada dia per fer-ne abrics per algunes que no necessiten, precisament, cap altra pell que la pròpia), unes altres facin la cuina, i així, entre totes, endreçarem abans i no ens tirarem els plats pel cap (que d’altra banda, després tocarà recollir).
Clidice, crec que t’equivoques quan dius que es fa tan poc pels humans i tant per les altres “coses” (i suposo que aquí hi poses els altres animals)... Només cal veure la de milions d’euros que entitats públiques dónen a Oxfam i altres entitats (que mai no són suficients i que jo preferiria que donéssin, p.ex, a Entre Pobles).
I aquests diners no són suficients pq no canviem el sistema que fa possible que es mantinguin les desigualtats... i que algunes ONG’s reprodueixen quan van a fer “salvaments” al 3r món.
La cooperació internacional amb el tercer món està plena de jovent, igual que totes les lluites possibles... suposo que és perquè allà hi ha energia i ganes de fer coses... La cooperació econòmica del 1r cap al 3r món és plena de classe mitja (fonamentalment dones d’entre 30 i 60 anys). La cooperació econòmica per les causes animalistes només abasta un 0,9% del total de donacions que es fan per les “causes solidàries”.
Moltes animalistes venim de moviments socials, i ara dediquem els nostres esforços a aquesta lluita perquè hem descobert que és l’últim esglaó de totes les lluites, el més abandonat, el més soterrat, el més dur, el de les que no tenen veu pròpia per alçar pq parlen idiomes molt diferents dels nostres i (tot i que no és gaire complicat, no les volem/podem escoltar sense sentir un brogit molt gran dins nostre que ens fa caure moltes de les estructures que ens conformaven)... i les animalistes som molt poques comparat amb lo poques que ja són les que composen les altres lluites.
I a més, és el més antisistema, perquè suposa un canvi de punt de vista radical de tot el concepte de viure.
Jo no vaig insinuar que l’extinció humana voluntària fos una gran cosa. Jo us vaig penjar un bloc on hi ha un moviment d’una gent amb idees antiespecistes, que creuen que el concepte d’injustícia, de tortura, de domini... és un concepte a exterminar/abolir, sigui qui sigui el subjecte que ho pateix.
I jo m’ho crec, i ho crec pq no crec en el dolor de les espècies i sí dels individus que les formen. Per mi, fer néixer més humanes no té cap relació directa amb solucionar els problemes que ja tenim (més aviat al contrari).
Jo sóc antiespecista, al contrari que tu, que et sents fortament lligada a un sentiment de pertinença a la teva espècie igual que altres se senten lligades a sentiments de pertinença culturals-lingüístics, o nacionals, o de classe, o de sexe... i en fan la seva prioritat de manera d’estar al món... I això del antiespecisme, t’ho exemplificaré amb un supòsit:
Si es cala foc a casa meva i em donen a triar entre salvar-te a tu o a, posem per cas, el Pinochet (al cel sigui, jajaja), tinc claríssim que et triaria a tu.
I posades a triar entre el Pinochet i la Kimba (la gossa que conviu amb mi), salvaria la Kimba.
No crec que el Pinochet, pel fet de ser humà, sigui millor que la Kimba, i per tant, actuaria en conseqüència.
I et demanaràs, i entre la Clidice i la Kimba, a qui triaria la Vegana?
Doncs així, sense veure el foc i creient-me molt valenta, intentaria treure el millor del meu cervell i del meu impetu salva-lo-todo per treure a totes dues... i sinó, intentaria que el meu cos preferit, el dels bombers, fes una actuació memorable i posteriorment en sorgís una bonica relació amistoso-sexual de l’experiència amb el més eixerit, simpàtic, intel·ligent i guapo de tots...
No sóc cap santa persona. Només prenc les decisions que em semblen millors per a mi. No puc dimitir de ser humana, només puc humanitzar les meves decisions sota els criteris que em semblen més correctes, i a mi, el fet de pertànyer a una espècie o a una altra, no em sembla tan rellevant com a tu.
;)
|
|
|
|
|
|
|
Escriu articles al teu bloc
|
|
|
|
|
Comentaris sobre aquest article |
|
|
|
rdk |
la ostiaaaa...
Wednesday, October 22nd 2008, 10:33 AM
quin bloccc, pq l'hauré obert???, fa una hora q llegeixo (es q soc justet ), em quedo amb la opinió de la misselvis.
Vegana q per moment he desitjat q s'et cremes la casa, ja m'he vist de bomber formos salvant vides a tort i dret, i fent flipar a la vegana, jejeje.
Que sapigues q si s'aplica la llei, l'ordre de prioritats a salvar seria, vides humanes, bens materials, i medi ambient (on s'inclouen els animals) en últim lloc. tb es veritat q les lleis son fetes per humans q tenen molts bens. i q altres humans dels q no fan lleis tampoc les compleixen totes, be de fet no conec ningú q compleixi tota llei vigent.
Cli. no et desesperis q en el fons esteu bastant al mateix lloc, totes veieu q la cosa no xuta be i q voleu q canvii per tal de millorar.
|
|
Vegana |
Misselvis, Poeti, Dopo i Cli...
Monday, October 20th 2008, 9:03 AM
Misselvis,
esssssasssstament... no és incompatible!!!
Poeti,
Em dones més feina o què? Jajaja... ja faré el bloc sobre “per què parlo des del gènere femení, tot i que sóc una dona?” jajaja
Dopo,
No és que m’interessi especialment el que digui aquest o altres personatges... és que per sort o per desgràcia, les humanes ens fixem molt en el que diuen els famosos, i podem repetir com a lloros les absurditats més diverses... així, desprès és molt més fàcil que se t’acostin senyores vestides amb abrics de pell davant d’una taula informativa al carrer mentre passem vídeos de com maten a les foques al Canadà i et diguin:
-tu lo que tendrias que hacer es ir al áfrica a salvar niños (o dedicar dinero a salvar niños).
I la resposta meva:
- si me dice usted cuantos ha salvado este año, le prometo que yo el que viene salvaré el doble.
I llavors acostumen a dir-te “hija de puta” per més fines que semblin, perquè llavors són conscients que a elles, els nens i les foques, els importen igual de poc i queden retratades en una foto poc afavoridora.
I al final cansa que sempre tinguin el mateix raonament estúpid i tancat i que no fotin un brot i vinguin a dir-te el que has de fer tu amb tants pocs arguments que les veus a venir i ja penses: “mira, aquesta és la que aquesta tarda em vol enviar a l’Àfrica”!!!
Res, Dopo, tu a la teva, que si no et compres un abric de visó o de foca per fer escalada ni per venir a insultar-me a una taula informativa, a mi ja m’està bé, però estic segura que un dia m’estamparàs una firmeta en un full de signatures (que no et costarà gaire i a mi em farà molt feliç :)
Cli... mira, et passo un fragment d’un llibre del Roger Fouts “Primos Hermanos” per tal que comencis a recaptar informació (La Washoe creus que era "conscient" del significat de la paraula “mort” com ho puc ser jo?)
:P
(...) Una de nuestras voluntarias más veteranas, Kat Beach, me comentó en una ocasión que, cuando conoció a Washoe, le asombró el hecho de que un chimpancé fuera capaz de comunicarse por medio de un lenguaje humano, pero, tras conocer más a fondo a los chimpancés, lo que más le sorprendía era el propio contenido de los mensajes de Washoe.
En verano de 1982, Kat estaba embarazada de pocos meses y Washoe, que sentía verdadera fascinación por su vientre dilatado, no se cansaba de preguntarle por el “bebé”.
Por desgracia, Kat sufrió un aborto, y durante varios días no acudió al laboratorio. Cuando por fin se reincorporó a sus funciones, Washoe la saludó afectuosamente pero luego se alejó para hacerle saber que estaba molesta por su ausencia.
Como sabía que Washoe había perdido a dos de sus hijos, Kat decidió contarle la verdad. Cuando le dijo “Mi bebé murió”, Washoe clavó los ojos en el suelo. Luego buscó la mirada de Kat y, llevándose la mano a la mejilla, justo por debajo del ojo, hizo el signo “llorar”.
Según diría Kat más tarde, aquel sencillo signo le permitió conocer a Washoe mejor que otras oraciones más elaboradas. Aquel día, cuando Kat se disponia a volver a casa, Washoe no quería que se marchara, y le pedía una y otra vez:
“Por favor, persona, abrazar”.
|
|
Poetigat |
Teoria de la relativitat
Monday, October 20th 2008, 8:20 AM
Clidice, és clar que el bé i el mal són relatius, i l'ètica és variable, tot és relatiu i variable en el fons, però això no ens impideix pas treure conclusions ètiques vàlides raonables i mirar d'aplicar-les. Jo no em puc llevar un dia i matar o torturar algú perquè estic de mal humor i perquè tot és relatiu. Jo he arribat a la concusió ètica raonable que matar i torturar està malament, i que és millor fer el bé que el mal, i per això, per més de mal humor que estigui, no mataré ni torturaré a ningú. Tot seria tan senzill com aplicar aquest principi tan raonable als animals també.
Clidice i Vegana m'ho passo pipa amb les vostres discusions!
Vegana, una dia per fer-te la punyeta i no donar-te sempre la raó en tot, discutiré amb tu això del llenguatge políticament correcte. En certs contextos es pot dir home, i això inclou l'home i la dona, és correcte gramaticalment parlant i no crec que ningú s'hagi de sentir ofès. M'agradaria que fessis un bloc justificant perquè sempre poses el persones al davant i així empres el femení generalitzant. Recorda que amb els animals no els hi pots posar persona, i si els poses a tots animals, que és masculí, i llavors dius els "animals gats", per exemple, llavors has d'emprar el masculí.
|
|
Dopoulus |
i de veritat
Monday, October 20th 2008, 8:00 AM
a algu li preocupa el que pensi l´echanove,o sigui,en serio?I les frases tenen normalment un context,que ja sé que deus haver buscat,però jo no el veig,només veig la frase i aleshores no valoro.I em sembla fantastic que algu com tu es preocupi tantissim per tota la fauna,perquè així jo ja penso(molt de tant en tant eeee,no fos cas que em poses malalt),coi,si ja està la vagana en ello,aleshores no fa falta que jo m´hi entretingui,gracies per evitar que ens carreguem d´altres amb els animals,si de cas el que seguirem fent es carregarnoslos però com sempre,sense empatia.
|
|
Clidice |
així doncs
Monday, October 20th 2008, 7:28 AM
a partir de les teves premisses em reservo la meva opinió fins que recapti informació veraç i objectiva per part dels animals amb qui em relaciono. Així podré tenir tots els punts de vista respecte a què cal fer amb la humanitat, suposo que ells hi tenen més a dir. No cal dir, també, que a partir d'ara abandonaré tots els meus estudis d'Humanitats per dedicar-me exclusivament a les monografies editades per persones no humanes. Evidentment després em suicidaré, per tal de ser coherent. Ah! per cert, com que aquest xat no té cap mena de mèrit, és humà per tant absolutament menyspreable, d'una evident intel·ligència inferior, a partir d'ara em connectaré únicament amb éssers vius no humans. A reveure, o no :)
|
|
Vegana |
No humanitzo els corbs,
Monday, October 20th 2008, 7:23 AM
Si l'ús de les eines i/o la seva construcció va ser durant un temps una característica que ens feia especials i intel·ligents a les humanes, i la Jane Goodall va trencar quan va demostrar que els goril·les i ximpanzés també usaven, i ara altres científiques trenquen demostrant que altres animals també poden usar pensaments abstractes per a resoldre coses... no crec que sigui humanitzar-los, sino més aviat ampliar els subjectes que poseeixen intel·ligència segons les definicions que en fem.
Ara, si les anem canviant com ens convé, per deixar-los sempre fora, doncs no ho trobo just.
Tipus: per ser intel·ligent s'ha d'acomplir tot l'exposat però, a més, no tenir ploma.
ejjj que... som d'una manera
:P
|
|
Vegana |
seguint al diccionari
Monday, October 20th 2008, 6:17 AM
Però les definicions les fem les humanes, a la nostra conveniència! Per això, llegir el diccionari pot ser una font de profunda diversió...
Definició d’intel·ligència segons el diccionari que tinc sobre la taula:
1.- acció d’entendre alguna cosa, comprensió.
2.- facultat o capacitat de l’home (de la dona no diu res, jaja) per a comprendre el món de les relacions i prendre’n consciència, per a resoldre situacions noves mitjançant unes respostes també noves o per aprendre a fer-ho.
Bé, la definició 2 ja exclou a la resta dels animals (jo inclosa). O sigui que és la que trencaré amb un exemple per entrar-nos a totes (també a mi ;)
Un còrvid, que vol trencar una nou i es posa al damunt d’un semàfor, la deixa caure a terra, espera que els cotxes hi passin per damunt, espera que els cotxes es tornin a aturar, llavors vola cap on està la nou oberta, menja el que hi ha dins, i torna a enlairar-se tan bon punt veu que els cotxes remuguen per engegar la marxa altre cop, és un animal intel·ligent (tot i que no sigui un home!).
La resta d'ocells que veuen com de bé li ha funcionat al company, i que fan el mateix, han entés la relació de deixar caure la nou i poder menjar, han pres consciència de la causa-efecte i surten a gaudir del seu nou "trencanous"
;)
|
|
Vegana |
Intel·ligència i ètica...
Monday, October 20th 2008, 5:44 AM
Jo no tinc tan clar que les altres espècies no tinguin una intel·ligència desenvolupada... les termites no poden anar a la lluna, però nosaltres no podem fer edificis tan alts com elles. Qui és més intel·ligent? Depèn dels mesuraments.
El que sí que tinc clar és que som l’espècie amb més capacitat d’autodestrucció i de destrucció en general (llevat dels virus, que el Manolo V. Montalban deia que potser serien la vida dominant d’aquí uns anys).
Tampoc no tinc clar que les altres espècies tinguessin aquests debats, perquè potser no s’haguessin dedicat a fotre’s entre elles i a tota la vida del planeta... potser no haurien tingut un sentiment tant competitiu com tenim les humanes, a saber.
No he intentat en cap cas justificat la pena de mort (el foc no era intencionat... "señorita, yo no he sido!!!").
Però en la disjuntiva de salvar els teus fills o el Pinochet, tinc clar qui salvaries, i això, sota el meu punt de vista, no et fa ser mala persona ni deshumanitzar-te, tan sols prendre una decisió que és lògica als teus interessos.
El futur serà com ens l’inventem ara. I el que ens estem inventant sense parar de produir i expoliar, no em sembla gaire beneficiós per les generacions que venen (ni humanes ni no). Evidentment, crec que una menor superpoblació aniria en benefici de totes (humanes i no) ja que el medi no dóna per tot.
I sí que podem pensar com els altres animals, de fet, en som, podem pensar com a animals humans que som, hi ha autistes que pensen en imatges, com altres animals, hi ha mones (els rhesus per exemple) que pensen amb conceptes com l’empatia (una forma d’ètica? Jo crec que sí, i per tant ja no seria una qualitat exclusivament humana com tampoc no crec que ho sigui la intel·ligència)
|
|
Clidice |
no t'he demanat que et justifiquessis
Monday, October 20th 2008, 4:19 AM
talment com no penso pas fer-ho jo. Només he exposat el meu punt de vista que, en moltes coses pot coincidir amb el teu, però en moltes altres és absolutament dispar. Amb franquesa sóc de les que pensen que a Francesc d'Assis l'haurien d'haver penjat per gilipolles (hermano lobo, hermana hormiga). I si, crec que la humanitat tenim l'obligació de pensar per les altres espècies ja que l'evolució ens ha donat quelcom que a elles no (i que quedi ben clar que no sóc finalista, senzillament crec en l'evolució com un atzar, però mira noia, ens ha tocat a nosaltres desenvolupar la intel·ligència, si haguéssin estat les foques ara serien elles les que tindrien aquest debat probablement perquè segurament se l'haurien passat extingint-nos o ja no hi seríem).
Al cap i a la fi és el que fas tu contínuament, utilitzar quelcom que no tenen les altres espècies (posa-t'hi com vulguis), la intel·ligència, per a intentar el teu món millor (i el de molts milers de persones, evidentment).
Personalment no crec en el concepte de "món millor" ni entenc que les coses hagin de ser d'aquesta o d'una altra manera. Sí, sóc especista i sóc humana i en sóc molt conscient i davant la disjuntiva de salvar el Pinochet o salvar un gos ho tinc claríssim, no em podría perdonar mai no haver salvat un altre ésser humà i haver salvat un animal a canvi. Prescindint-ne dels valors d'aquest altre ésser humà. Si fes el que tu dius estaria a favor de la pena de mort i no n'estic. No sóc ningú per decidir qui ha de viure o morir i, per a mi, qualsevol ésser humà passa pel davant de qualsevol animal. Si puc, també, salvaré la bèstia, però primer, ara i sempre, les persones.
I com serem al futur? segurament a mi no m'agradarà, però he d'entendre, com ho hauríem d'entendre tots, que el futur no l'haurem d'estimar nosaltres sinó els que hi visquin. Això d'entrada. Pensar en un futur com un passat utòpic que mai ha existit és una involució i una il·lusió infantil.
És com tot, aboguem per formes naturals d'energia i parlem amb la lira a la mà (plinc, plinc, plinc) d'una xemeneia (oh! si que natural i romàntic!) i ara posa'ns a tots a cremar llenya i ja en parlarem. O per exemple, vaig intentar instal·lar plaques solars a casa meva i la forma d'emmagatzematge de l'energia per a la calefacció era terriblement costosa, econòmica i ecològicament. O l'energia geotèrmica, t'imagines si tothom la posés a casa seva, tan neta i ecològica que és i que de sobte majoritàriament xucléssim la temperatura del sòl? que provocaria? no hi hauria canvis?
Cal pensar en base humana per a arribar a solucions coherents, em nego a pensar que puc pensar com una bèstia. I això no implica que cregui que s'han de protegir i que s'ha de fer una ramaderia responsable i tota la pesca.
|
|
|
|
|
Escriu el teu comentari per aquest article |
|
|
|
|
Ho sentim, els usuaris no registrats no poden escriure comentaris
| Registra't |
|
|
|
|