Xat Catala
Entra Registra´t
     
 
La meva foto

Benvingut/da al meu bloc!

TomasM-Porta ha escrit 1727 articles i te 8011 comentaris. L'últim article ha estat fet el 14/06/16

perfil de'n(na) TomasM-Porta | àlbum de fotos de'n(na) TomasM-Porta

   
Espai
Espai
   
 

Article del bloc de TomasM-Porta

Espai
 

De la crueldat com a art

Data dijous 9/octubre/2008 - 09:45 Icona 444 Data 10

Continuant la reflexió de l'altre dia em sorprén l'exemple del gos que es deixa morir de gana o les festes taurines. Es poden considerar art? Jo crec que sí, ja que l'intenció de l'artista es emocionar i algúns receptors s'emocionen. Això vol dir que és un art lícit? Jo crec que no perquè la crueldat no hauria de justificar l'art. De fet, la crueldat mai no hauria d'estar justificada fora de quan en realitat no ho és, com pot ser en els jocs sado-masoquistes.

Una altra situació completament diferent és l'emoció que ens produeix una guerra. Jo crec que la guerra en ella mateixa no és un art -no el sexe en ell mateix, mal que alguns en siguin artistes- perquè no pretén emocionar sinó vèncer. Una altra cosa són les obres d'art sobre la guerra que sí que poden esdevenir artístiques.

Qualsevol obra d'art té un missatge i traspua uns valors. El problema és que hi podem estar d'acord o no. L'art nazi transpuava uns valors i un missatge. I l'art comunista, també. De quansevol obra -per abstracta que sigui- dimana una ideologia. Però jo no crec que sigui aquesta idieologia, aquest missatge o aquests valors el que converteixin en art una obra, sinó en el fet que aconsegueixi emocionar-nos, cosa que l'artista fa a través de la forma.

Pound i d'Annunzio eren feixistes, són per això mals poetes? Wagner era racista (tocava al piano les obres del jueu Mendelsohn amb guants), és per això un mal músic? Picasso era comunista i Homer -per a mi el més gran de tots- ves a saber què collons era....



Espai
Spacer
Espai
   
  Escriu articles al teu bloc
Espai
 
 

Comentaris sobre aquest article

Espai Espai
 
Picture
Clidice

Habermas

Date Friday, October 10th 2008, 12:46 AM

"La història de l'art modern és la història de la seva autonomia i la seva autoconsciència; i amb aquestes, la història de la dissolució de l'antic consens d'allò bell absolut, transcendental i rebut en el marc d'una imatge religioso-metafísica d'un món ordenat per déu i que, en conseqüència, posseeix algun tipus d'orientació i sentit ètic i estètic." (Jurgen Habermas, http://www.epdlp.com/escritor.php?id=1796)

Spacer

Picture
Poetigat

...

Date Thursday, October 9th 2008, 3:41 PM

Avui dia encara Shakespeare és l’autor més representat als teatres d’arreu. I de vegades em fa ràbia, penso que seria millor donar més oportunitats a autors nous i menys a clàssics, per allò de la contemporaneïtat, que la Clidice té bona part de raó en valorar molt. Però els autors clàssics ho són precisament perquè has sabut parlar dels grans temes que han afectat i afectaran la humanitat, i els grans temes sempre són els mateixos i ho seran, mentre l’home i la dona, siguin home i dona: la recerca del sentit de la vida, l’amor, la mort, les relacions entre les persones, l’amistat, la família, la soledat, el sexe, es podrien resumir tots en un: la condició humana. El gran art és etern i sempre té i tindrà coses a dir-nos a nosaltres personalment, perquè ens parla i ens parla molt bé (la cosa de la forma) d’allò més profund, d’allò que no canvia, o que canvia molt poc, de la condició humana.
Estic bàsicament d’acord amb el que exposa en Persi a aquest article, però discrepo en això dels drets dels animals, tenen tan dret o tan poc dret a tenir-ne com en puguin tenir els éssers humans. És tot una qüestió d’ètica i de sentit comú, que no només s’hauria d’aplicar a les persones, l’art per mi no pot vulnerar mai el dret a la vida i incloure tortures a un ésser viu, cas dels toros per exemple, i en el cas del gos mort de gana, em sembla senzillament aberrant i no entenc on dimonis pot estar a connexió amb l’art en fer una cosa com aquesta.

Spacer

Picture
Clidice

ah!

Date Thursday, October 9th 2008, 10:38 AM

i l'art del barroc et pot agradar, però difícilment et dirà res, entre altres coses perquè tu no vius en aquells segles, no vius immers en el pensament barroc, ets incapaç de rebre aquell art sense filtrar-lo per tota la teva experiència no barroca. Pots comprendre'l, pots apreciar-lo, et pot agradar, pots tenir ganes de penjar-ne un quadre al rebedor de casa, pots ser-ne fanàtic, però dir-te? si, et pot explicar coses d'ells però no de tu. En canvi a ells els explicava coses d'ells mateixos, era contemporani.

El mal rau en la definició, la diferència entre "allò que m'agrada", "allò que puc apreciar" i que no tenen perquè ser coincidents. Una cosa és l'estómac i l'altra el cervell (el de dalt, aclariment pels mascles de l'espècie :P carinyós eeeeee)

Spacer

Picture
Vegana

Té drets un nadó?

Date Thursday, October 9th 2008, 10:32 AM

Un oligofrènic?
Una persona en coma?
Un presoner?

Vull dir, potser alguns d'aquests no tenen dret a vot (els presos de grups armats al nostre estat, p.ex) però tots tenen dret a que no els usem en investigació científica, o a que no els violem, o a que no els torturem (tot i que estic segura que es fa i de fet els informes de grups que ho vigilen en donen dades).

Jo (que no crec en els drets en tant que és un atorgament que fem jerarquicament) crec que és una manera d'organitzar-nos.

I com sempre, penso que ens podriem organitzar millor.

I per tant, per exemple, podriem decidir que no experimentarem contra la Sida amb animals que, per més semblants a nosaltres que siguin, no contrauen la Sida Humana de forma natural i no serveix de res que els estiguem estossinant als laboratoris que tan bé de la nostra vista amaga la indústria del dolor més terrible, tenebrosa i capitalista fastigosa que us pugueu imaginar.

:P

Spacer

Picture
Clidice

segur

Date Thursday, October 9th 2008, 10:31 AM

que no m'he expressat correctament. Jo no sóc pas ningú per dir si quelcom és art o no. El que vull dir és que la valoració ha de ser contextual. Evidentment que és art, ara bé, tu parles de crueldat i art. El que ara és crueldat, el que ara és racisme, per exemple, en el seu moment no ho era, ho és ara, en el nostre context.

Art, història, filosofia són indestriables. És impossible comprendre cap obra d'art sense contextualitzar, sinó ja em diràs quin pollo van muntar els grecs només per una paia! Evidentment ningú discuteix la Ilíada, entre altres coses perquè és prou antiga com per a què no ens afecti i perquè ens han ensenyat que és art. No hi ha discussió (a mi m'agrada, però és irrellevant).

El que volia reflexar és que els toros, per exemple, en el seu moment van ser art, ara no tenen ni cap ni peus, són un anacronisme. Seria el mateix que si ara algun il·luminat escrivís un poema en hexàmetres de la guerra de l'Irak. I així, totes i cadascuna de les obres d'art. Ho faria més llarg però massa feixuc i estic de bon humor :P

Ah! i al meu casament només va sonar música de Wagner, l'altra opció era Sex Pistols, però la família hi va posar mala cara :)

Spacer

Picture
TomasM-Porta

Vegana i Cli

Date Thursday, October 9th 2008, 10:19 AM

Vegana, jo estic d'acord amb tu. Potser art i una putada a l'hora. I entenc que la putada no s'ha de permetre. No només perquè va contra els drets dels animals -que jo crec que no tenen (rabia Vegana!), sinó perquè són un insult contra la pròpia humanitat i un exemple del que no hem de fer per esdevenir més civilitzats.

Cli, això del context em sembla molt relatiu. Vol dir que Homer ja no és art? Vol dir que els tràgics grecs no ho són? Vol dir que només hem d'acceptar com a art el que és estrictament contemporani a nosaltres? I per què? I si resulta que l'art contemporani -que no és precisament unitari- no ens diu res i si que ens diu l'art del barroc?

Spacer

Picture
Clidice

(rubor)

Date Thursday, October 9th 2008, 10:05 AM

ho sento aqueu d'ajustades gamberes :P és el que el meu terapeuta en diu "pensament arborescent", no tinc "arreglu" ;P

Les coses són art en el seu context, evidentment fora d'ell perden significat o poden significar el contrari. Com t'ho diria, de Tutmosis III que diuen alguns que va morir de càries, diuen també que com a remei el feien dormir amb nens, dormir i no dormir, ja ens entenem. Evidentment ara, per molt faraó que fos, poc que ho trobaríem correcte. La contextualització de qualsevol obra d'art és el primer que cal fer. Estem acostumats a la idea de la sublimitat, de l'art i la bellesa hereus del romanticisme i del modernisme i, vivim tan encegats per aquesta idea, que no ens adonem que estem al segle XXI, i fem servir uns valors diferents per a l'art que per a la vida en general. És un absurd que cal corregir.

Els toros, per a mi són una aberració, però si veiem els toros en el context que neixen, en el que es desenvolupen, fora del nostre temps, tenen totes les característiques d'art, com a expressió i canalització de sentiments. Ara són una burrada, amb aquells senyors que tothom sap que poc arrisquen (encara que déu n'hi do), que no serveix de res, que no és cap catarsi, amb vestits cenyits de color rosa, un bony als pantalons i un auricular de telèfon de bakalita al cap ... és més aviat ridícul.

Spacer

Picture
Vegana

Potser som el que fem...

Date Thursday, October 9th 2008, 10:02 AM

I fem tantes coses diferents!!!

Vull dir, hi ha taurins que estimen el seu gat i matarien qualsevol humana que pretengués menjar-se'l com ara fan al Perú (on han fet una fira gastronòmica del gat).

Wagner ha fet música que a mi em fa sentir electricitat, i suposo que si jo fos jueva (i no sabés que tocava amb guants) em passaria igual, però si ho sabés, em passaria una altra mena de corrent.

M'encanta el cartellisme soviètic, i odio els comunistes (és un dir!) pq un general comunista va deixar penjat el meu avi al mig d'una massacre.

Seria més fàcil que tot fos blanc o negre, però hi ha totes les gradacions del gris...

... tot i així, hi ha coses que considero que són principis fonamentals per a totes (i el meu totes ja sabeu que inclou a TOTES) i serien el dret a la vida i a la llibertat.

I qualsevol cosa que trenqui això, ho podem etiquetar d'art, o de gastronomia, o d'ideologia... però per a la gata, la jueva, o l'anarquista, és una putada per damunt de tot.

;)

Spacer

Picture
TomasM-Porta

Je vous pardone

Date Thursday, October 9th 2008, 9:57 AM

mais...

Spacer

Picture
Clidice

Homer?

Date Thursday, October 9th 2008, 9:54 AM

el Simpson? :P en sóc fan retuda i incondicional, del Simpson és clar :P crec que no era, realment diuen que els seus escrits només són un recull de diversos relats que voltaven per Springfield i que, a l'igual que la Bíblia van ser recollits en un sol llibre. Encara que la Bíblia va ser escrita pel senyor Burnes i la Ilíada per l'Homer. (Ves a saber si la Marge hi va introduir algun passatge o la Lisa, evidentment que en Bart no ho crec, tot i que la part aquella que diu "canta dea la còlera d'Aquil·les..." en tinc els meus dubtes).

hihihi (hipertextualitat)
je vous demande pardon, c'est une boutade :P

Spacer

Espai
 

Escriu el teu comentari per aquest article

Espai Espai
Espai
  Ho sentim, els usuaris no registrats no poden escriure comentaris | Registra't
   



Més articles

 

Vols llegir més articles escrits per TomasM-Porta? Aquí son els últims articles.

 
Bullet ELS CIUTADANS COM NOSALTRES
  Data 14/06/16 Icona 3862 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet LES DONES SÓN MILLORS
  Data 13/06/16 Icona 1928 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet LES CUP.
  Data 09/06/16 Icona 1896 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet L’AJUNTAMENT ANTISISTEMA
  Data 02/06/16 Icona 1902 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet ÀUSTRIA A PUNT DE TENIR
  Data 27/05/16 Icona 1835 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet LA BATLLESA COLAU I
  Data 26/05/16 Icona 1906 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet PERO LA BATLLESA COLAU
  Data 25/05/16 Icona 1955 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet ARS MARINA TROBANDI
  Data 25/05/16 Icona 1985 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet APOLOGIA DEL DISPENSARI
  Data 17/05/16 Icona 1873 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet CDC VERSUS ERC
  Data 13/05/16 Icona 1857 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet I ELS REFUGIATS DEL
  Data 12/05/16 Icona 1915 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet S’HAN D’APUJAR ELS
  Data 11/05/16 Icona 1799 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet NOVES ELECCIONS AL REGNE
  Data 10/05/16 Icona 1864 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet PER LA RENDA NO DONARÉ
  Data 09/05/16 Icona 1933 Data 5 comentari/s  
Spacer
Bullet PUNT I FINAL
  Data 27/04/16 Icona 1923 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet JOHAN CRUYFF IN MEMORIAM
  Data 01/04/16 Icona 1906 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet RAJOY FA BO SANCHEZ
  Data 14/03/16 Icona 1872 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet LA BROMETA DE RÀDIO
  Data 09/03/16 Icona 1853 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet CARME FORCADELL, PRESIDENTA
  Data 02/03/16 Icona 1987 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet LA DEMOCRÀCIA DIRECTA
  Data 01/03/16 Icona 1888 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet LA DOLORS MIQUEL PROVOCANT
  Data 25/02/16 Icona 1913 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet MURIEL CASALS IN MEMORIAM
  Data 25/02/16 Icona 1844 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet SON DEMOCRÀTIQUES LES
  Data 16/02/16 Icona 1895 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet EL MAGISTRAT ISMAEL
  Data 15/02/16 Icona 1952 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet SOBRE EL NOU GOVERN
  Data 11/02/16 Icona 1907 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet JO VOTARIA A FAVOR D’UN
  Data 10/02/16 Icona 1834 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet PERÃ’ QUE COI HA FET
  Data 08/02/16 Icona 1848 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet EL FINANÇAMENT IRREGULAR
  Data 26/01/16 Icona 1935 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet L’ADÉU –O L’ARREVEURE
  Data 25/01/16 Icona 1882 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet PERQUÈ CREC QUE CONVERGÈNCIA
  Data 21/01/16 Icona 1778 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet A SANT DE QUÈ LA GENERALITAT
  Data 20/01/16 Icona 1927 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet NO PODEN HAVER LLEIS
  Data 19/01/16 Icona 1861 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet LADRAN, LUEGO CAVALGAMOS
  Data 13/01/16 Icona 2002 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet AL.LELUIA, TENIM PRESIDENT!!!!
  Data 11/01/16 Icona 1812 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet SUBASTES FRATICIDES
  Data 07/01/16 Icona 1934 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet CONTRA ARTUR MAS
  Data 05/01/16 Icona 1955 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet ELS SOCIALISTES ES VAN
  Data 29/12/15 Icona 1864 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet TRIA CARMINA NATIVITATITS
  Data 28/12/15 Icona 1826 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet ELS DE LES CUP SON UNS
  Data 28/12/15 Icona 1795 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet TRIA CARMINA NATIVITATITS
  Data 24/12/15 Icona 1897 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet TRIA CARMINA NATIVITATITS
  Data 23/12/15 Icona 1809 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet S’ESDEVINDRAN LES REVOLUCIONS
  Data 22/12/15 Icona 1835 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet ELS RESULTATS DE LES
  Data 21/12/15 Icona 1870 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet HEM DE CELEBRAR AQUESTA
  Data 10/12/15 Icona 1903 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet EM DONO DE BAIXA D’ERC
  Data 10/12/15 Icona 1977 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet Títol de l'article
  Data 02/12/15 Icona 1880 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet QUE CONVOQUIN NOVES
  Data 01/12/15 Icona 1876 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet UNA MISSA PER FRANCO???
  Data 23/11/15 Icona 1862 Data 5 comentari/s  
Spacer
Bullet ALGÚ ENTÉN EL QUE ESTÀ
  Data 22/11/15 Icona 1968 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet I ARA RESULTA QUE ESTEM
  Data 18/11/15 Icona 1741 Data 1 comentari/s  
Spacer
Espai
Espai
Espai

Cerca al meu bloc

 


Donar un cop d'ull a tots els blocs
Espai
Spacer
Espai

Articles antics

Gener

 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 

Desembre

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 
 
 
Espai
Spacer

Referències

Col·labora!
Spacer
Contacta amb el suport / Avisa'ns d'abusos
Spacer
Posa'ns als favorits
Spacer
Política de privacitat, Termes d'ús & Legal
Spacer