|
|
|
|
|
|
|
|
|
Article del bloc de campbell
|
|
|
Ho havia de dir!
dilluns 18/agost/2008 - 05:07 1963 8
Fa dies que em mossego la llengua. Ja fa un temps que veig, llegint la premsa en català, els blocs que en aquesta web s'escriuen o altres edicions catalanes, com no parem de maltractar la nostra llengua. Obviant els xats, on el que prima és l'abreviació dels mots, últimament no deixo de veure els grans i greus errors que cometem en català (i jo el primer), la llengua que acostumem a utilitzar a diari. No vull ser pere-punyetes, no em refereixo a l'absència d'una dièresi, o a un accent obert en lloc de tancat, ni tansols a una b enlloc d'una v (que déu n'hi do!!), sinó a errors de més gran envergadura: gramaticals, ortogràfics, de sintaxi, de conjugació, barbarismes...
No sóc filòleg, ni un estudiós de la llengua, però em sap greu veure com, al meu parer, alguns dels blocs publicats, que parlen de sentiments, d'experiències, d'amor a Catalunya vénen minvats per la manera en que estan exposats, una mica deslluïts per com arriben al públic.
No s'estima més Catalunya ni el català qui millor la coneix o qui millor el parla i l'escriu, i ara!! Però no ajuda gens a la nostra llengua que no ens esforcem en aprendre-la millor sinó que, al contrari, li fem un flac favor a aquells que vénen de fora i ens prenen a nosaltres com a model i exemple (i en aquest xat n'he trobat uns quants) en el seu intent d'aprendre català. Prou extrany és que els qui arriben de fora el vulguin aprendre, com per ensenyar-lo malament.
No vull dir amb això que s'hagi d'escriure als blocs amb un diccionari al costat, jo tampoc ho faig, perquè això faria que aquest xat perdés part de la seva naturalitat, que és un de les seus principals actius, però he de reconèixer que em sento més útil quan davant d'un dubte i una ràpida consulta al diccionari aprenc la manera correcte d'escriure un mot o una expressió (com em va costar d'aprendre el "Déu n'hi do"!).
Si us plau, que ningú es prengui aquest escrit com una crítica personal, ja sé que el que importa en els blocs és el fons i no les formes i repeteixo que jo sóc el primer en cometre greus errades en massa ocasions, però crec que si estimem la nostra llengua entre tots hem de fer quelcom per ajudar a la seva correcta difusió.
Salutacions a tots, i com diu l'havanera: Visca Catalunya i Visca el Català
|
|
|
|
|
|
|
Escriu articles al teu bloc
|
|
|
|
|
Comentaris sobre aquest article |
|
|
|
campaneta |
Jo ho veig així
Monday, August 18th 2008, 3:42 PM
Per començar, campbell, haig de reconeixer que tens raó, i que és una llàstima que no escribim bé la nostra llengua.
En el meu cas, vaig estudiar en castellà perquè era l'epoca de'n Franco i no podies parlar en català ni al carrer. El català l'he apres llegint, a mi m'agrada moltissim llegir i el pobre català que utilitzo de fet ja em permet expresar-me d'una manera que crec que tothom m'enten.
Amb aixó no vull dir que no s'hagi d'aprendre el català correctament, però en un altre àmbit, a mi ni em passaria pel cap presentar-me a una feina on em demanessin un nivell de català excelent, sense haver-lo apres correctament.
Aqui al xat, jo hi busco, hi llegeixo,hi escric sentiments, emocions, vull comunicar-me amb els amics i tant me fa si és en català ben o mal escrit o de qualsevol manera que es pugui entendre, no calen les formalitats, per mi només cal trobar una altre persona que contesta al teu escrit i que saps que està pendent de tú i que intenta ajudar-te i et fa costat, sigui com sigui el que m'escriu.
|
|
sarralenc |
Estic d'acord
Monday, August 18th 2008, 12:03 PM
Tens raó Campbell (per cert que jo SÍ que faig servir el diccionari--ara mateix he tigut que "cercar" la paraula "raó", per saber si portava accent o no i de quina mena, "obert" o "tancat"- que també ho he tingut que mirar-ho en el teu escrit- jo anava a dir: "agut" o "greu").
Pels companys/es que no estan d'acord amb tu, (jo els respecto igualment) pero voldría que es fixesin en les darreres paraules del teu escrit: "ja sé que el que importa en els blocs és el fons i no les formes i repeteixo que jo sóc el primer en cometre greus errades en massa ocasions, però crec que si estimem la nostra llengua entre tots hem de fer quelcom per ajudar a la seva correcta difusió." Lauren, gracies pel teu consell, miraré de seguir-lo (però tinc que apredre a "connectar-me a través del Moxilla).
Sóc producte de l'educacio (Batxillerat) de temps de Franco, pero no dels anys 60 o 70, NO!del 1939 (just després de entrar les tropes a Barcelona) fins el 46 (poc després de derrotat Hitler peró no Franco!)
He viscut 65 anys lluny de Catalunya (sempre anyorant-la). Ara hi vaig quan puc' Vaig anar a un lloc a Barcelona
per prendre un curs de català, em van fer un exàmen per veurer a quin "nivell" posar-me (jo creia que l'havia fet molt bé i em van mostrar un munt de "faltes" que si "vinticinc" s'havia d'escriurer "vint-i-cinc" i que sé jo quantes coses més); com que ja tenia que anar-m'en (?), ho vaig deixar correr. La veritat és que pels que mai no vam rebre una lliçó de català i que l'únic que hem fet és mirar de parlar-lo sempre que hem pogut, s'ens fa molt difícil escriure'l bé. Perdoneu-me però faig el millor que puc i cada moment miro el "Diccionari de la LLengua Catalana Multilingüe"-catal -castellà-anglès,franc ès-alemany. Crec que faig meys faltes que abans, i encara que tard n'estic aprenent força, llegint l'AVUI i molts escrits d'aquest xat. M'agrada molt com escriu en Xavier i naturalment en Bertran. De totes maneres, en Cambell ho diu ben clar: "...EL QUE IMPORTA EN ELS BLOCS ÉS EL FONS I NO LES FORMES"
|
|
Dopoulus |
aprofit-ho per aclarir
Monday, August 18th 2008, 11:47 AM
el final del meu bloc es complicat,perquè fa referencia a un moment amb unes persones,i sí,té relació,el fet de viure a casa els pares,escriure en un pc que no es ni teu,unes reivindicacions força contradictories,el cas es que es ben normal que no li vegis,però te un context,són ignorants,no per desde i en quines condicions ho fan,si no per com ho plantegen.
Sobre el que tu manifestes al teu bloc,estic d´acord,però,crec sincerament que hi ha formes més efectives d´apendre català a part de un xat,si realment es vol apendre.
|
|
campbell |
potser no se m'ha entés
Monday, August 18th 2008, 6:32 AM
he dit que no sha d'escriure amb diccionari, que això no seria bo. Evidentment, cadascú és lliure d'escriure com li plagui, o com li surti i això no és criticable, i no ho he fet. Em molesta molt més per exemple quan llegeixo "l'Avui" o "El Punt"i me'l trobo plagat de faltes d'ortografia. Per descomptat que els blocs no són cap examen, ni ho han de ser. Només volia dir que de vegades ens adonem de les faltes que fem però les deixem per mandra de corregir. Doncs que no costa res, recordeu aquella campanya de la gene, la feina ben feta no té fronteres, jeje.
Apa!!
|
|
noieta |
ejem....
Monday, August 18th 2008, 6:12 AM
no se´, crec que no n'hi ha per tant, campbell, en serio. Els blogs que escribim no son un treball que haguem de entregar al profe i hagi d'estar net i polit i sense faltes. Aki no ens puntuen per les faltes d'ortografia. No sé. Aquí encara que no sapigues escriure en català, i en tens ganes ja n'hi ha prou. Bé, no sé és eñl k crec jo. I si, fai moltes faltes, però et puc assegurar jo que quan nava al cole, no fotia ni una falta d'ortografia. Si vull escriure un blog, no em posare un diccionari al costat, u sento noi, pero no estic d'acord amb tu en akest blog.
Apa petons, dewwwwww.
|
|
|
|
|
Escriu el teu comentari per aquest article |
|
|
|
|
Ho sentim, els usuaris no registrats no poden escriure comentaris
| Registra't |
|
|
|
|