|
Ample de via.
dimarts 15/juliol/2008 - 07:33 1139 1
Aquesta historia en va arribar fa temps per correu electrònic. Es curiosa i interesant, demostra com depenem dels antics, en ple segle XXI, en les més insospitades coses.
L'ample de via en els ferrocarrils dels Estats Units és de 4 peus i 8,5 polzades. És un nombre bastant estrany. Perquè s'usa precisament aquesta amplada? Doncs perquè així és com es fa a la Gran Bretanya, i les vies americanes van ser construïdes per anglesos expatriats.
Perquè els anglesos usaven aquest ample? Perquè els primers ferrocarrils van ser construïts per les mateixes persones que havien construït els antics tramvies i aquesta és l'amplada que usaven.
I perquè ells usaven tal xifra? Perquè utilitzaven les mateixes plantilles i eines que s'usaven per construir carruatges que usaven aquest espai entre rodes.
Bé. I perquè els carruatges usaven aquesta estranya xifra d'espai entre rodes?. Perquè si n'haguessin usat una altra qualssevol s'haguessin trencat en algun vell camí anglès, ja que aquesta és la distància entre les roderes.
Així doncs, Qui va construir aquests vells camins amb roderes? Les primeres carreteres de llarga distància a Europa (i Anglaterra) van ser construïdes per l'Imperi Romà per a les seves legions i han estat usades des de llavors.
I les roderes en els esmentats camins? Els carros de guerra de les legions romanes van formar les roderes inicials, que qualssevol d'altres havien d'imitar per por de destruir les rodes dels seus carruatges. Ja que els carros van ser fets per l'Imperi Romà, eren tots iguals quant a espai entre rodes.
Després l'ample de via estàndard en USA de 4 peus i 8,5 polzades deriva de les especificacions originals per a un carro de guerra romà.
Especificacions i burocràcies viuen per sempre. Així doncs, la pròxima vegada que et donin unes especificacions i et preguntis quin cul d'ase les va parir, pot ser que estiguis exactament en el cert, ja que els carros de guerra romans es van fer amb l'ample just per acomodar els darreres de dos cavalls. Amb què tenim la resposta a la pregunta original.
I ara una altra volta de cargol...
Hi ha un interessant coda a la història sobre amples de via i culs de cavall. Quan veiem una Llançadora Espacial a la seva rampa de llançament, notarem dos grans coets units en els costats del principal tanc de combustible. Són els anomenats SRB (Solid Rocket Boosters) i són constuits per Thiokol a la seva factoria d'Utah.
Els enginyers que els van dissenyar haurien preferit fer-los una mica més amples, però els SRB's han de ser enviats per tren des de la fàbrica fins al lloc de llançament. La línia fèrria passa per un túnel a les muntanyes i els SRB's han de cabre a través d'aquest túnel, el qual és lleugerament més ample que el propi ample de la via, la qual és aproximadament de l'ample de dos darreres de cavall. Així doncs, el disseny dels coets impulsors del més avançat sistema de transport del món va ser determinat fa dos mil anys per l'ample del cul d'un cavall.
No és increible?
|