Xat Catala
Entra Registra´t
     
 
La meva foto

Benvingut/da al meu bloc!

auriachm ha escrit 35 articles i te 104 comentaris. L'últim article ha estat fet el 09/12/14

perfil de'n(na) auriachm | àlbum de fotos de'n(na) auriachm

   
Espai
Espai
   
 

Article del bloc de auriachm

Espai
 

Tarantinejant - Django unchained

Data diumenge 20/gener/2013 - 12:50 Icona 1402 Data 3

“Django” és crueltat desfermada, o unchained, com diu el títol; durant més de dues hores som testimonis poc impassibles d’una revetlla sanguinària que ridiculitza els assassins o revela el gust de Tarantino per la irracionalitat i la salvatgeria a ultrança? No ho sé. Es pot considerar “Django” un homenatge als westerns matusserament divertits i, per aquesta raó, lúcidament paròdics dels seixanta o bé un homenatge a les revenges en forma d’orgia dels films del director? De fet, el punt de partença de la pel•lícula, un retrat sobre l’esclavisme a les acaballes del XIX, reclama una reescriptura de la història infame de la humanitat, plena d’ofenses i ressentiment, i, per això, sembla legítim, segons com, fer espetegar estoicament tota l’espècie per a construir una civilització basada en la justícia i en la germanor ideal, però Abel es rebel•la amb uns mètodes que fan feredat, cosa que demostra que el renaixement o la remissió, si ho voleu en llenguatge cristianíssim, de la nostra societat és més que quimèrica i que ningú no mereix ni gota de compassió. Dit breument, el sadisme sense la ironia necessària que traspua la pel•lícula, la converteix en una crònica d’horrors sensacionalistes. Som als antípodes de “Inglorious basterds”, el film que precedeix Django en el temps i que, també, li va al davant en l’ús magistral de totes les variants de l’humor: ironia, cinisme, sarcasme, befa, parodia o caricatura. Fa l’efecte que Monsieur Orlando ha estat un dels mecenes de Django, entre d’altres, com l’Associació de TNT sense fronteres, els productors de “La Passió de Crist segons Mel Gibson” o els guantanameros.

Malgrat tot, potser la burla impenitent que s’exhibia a Inglorious no era tan comprometedora com ho és l’extravagant partitura de Django. En aquesta darrera, la insurrecció estoica del personatge principal supera amb escreix les expectatives dels amants de la representació sense edulcorants, que fa explícita l’absurditat de la conducta humana. D’alguna manera potser es diu prou a les farses que glorifiquen el naixement de la Nació amb més herois moderns. Com? Amb ombres negres d’esclaus planant com un vol de corbs sobre esnobs terratinents del sud que es passegen amb carrosses reials sobre rius de sang que alimenten els seus deliris de grandesa, de poder o de reconeixement. Aquests forjadors dels país feien gala de nom però, en realitat, la seva fortuna es repenjava damunt de les esquenes marcades sense nom. I sí, una d’aquestes esquenes marcades s’enfila a una altra carrossa: la d’un caçador de recompenses que havia exercit de dentista. La comicitat del plantejament ben sintetitzada en una imatge de queixal que es gronxa còmicament damunt del curiós carro de combat arriba a l’apoteosi amb la batuda nocturna d’un grup del Ku Klux Klan, vestits amb llençols malgirbats que els priva de veure-s’hi com cal. Cecs en tots els sentits.

El dentista que salva o corromp i amb la corrupció o entronització de l’alumne se salva en ell mateix, esdevenint cada cop més sensible a la crueltat i a la responsabilitat (el nom és revelador? Schultz evoca Schuld, culpa, i Schutz, protector, en tot cas el mateix nom que duia la tomba buida de Kill Bill II) és un carnisser transfigurat en braç executor de la justícia però amb intenció lucrativa. El personatge és interpretat pel cínic i depravat coronel Landa d’Inglorius, que manté l’expressió de teatralitat del coronel i un grau d’erudició que fa més evident l’estupidesa dels senyors pretesament refinats del sud. Ara bé, a Django l’erudició del caçador de recompenses no està al servei del maquiavelisme com a “Inglorious”, malgrat la professió triada, sinó que s’utilitza per descobrir els farsants dements, és a dir els terratinents que baraten homes i organitzen lluites d’esclaus, i que gaudeixen d’espectacles immunds en ambients sofisticats. Alhora, serveix, també, per il•luminar el camí de l’alliberament entre cometes del seu soci/amic/alumne/mestre. Potser el caçador és el personatge que es transforma més clarament i destaca per invertir la progressió infernal de l’alumne. Els altres personatges, en general, són una mica esquemàtics o poc ambigus. Únicament trobem pinzellades que s’escapen de la caricatura lineal, en personatges que presenten nombroses opacitats: el somriure postís de la germana del terratinent més detestable i que duu el galdós nom de Candie, podria ocultar una indiferència falsa per la realitat que l’envolta, perquè en un parell d’escenes hi ha una dona amb un mocador de bandoler que li tapa la boca i que actua amb els altres capatassos en la repressió dels esclaus sense mostrar-la en plena acció, que ens fa pensar en la innocent i càndida germana del monstre; també el servent malfiat i irreductible del terratinent es manté com un amo a l’ombra, cosa que fa que capgiri els esquemes i jerarquies que malda per preservar; o bé l’esclau que silenciosament admira amb reserves l’heroi, com si tingués dubtes constants sobre la versemblança del que veu, en un silenci eloqüent, que aplaudeix l’enginy de l’intrèpid Django, però sense sortir del seu cau d’obediència circumstancial, reflexiva, o bé enganyosa? Chi lo sà? Amb tanta sang, per més escenes de bellesa impagable, diàlegs hilarants ben travats, i una música esborronadora, és fa difícil de destriar què és crítica intel•ligent i què és complaença en una oda al bany de sang desfermat. A Django Ira-ironia no acaben de fer un bon binomi. El queixal inquiet de la carrossa del caçador corre a la crida i cerca d’un vampir polsegós de les plantacions del sud.
La banda sonora és tota una altra cosa:
www.youtube.com


Bon diumenge



Espai
Spacer
Espai
   
  Escriu articles al teu bloc
Espai
 
 

Comentaris sobre aquest article

Espai Espai
 
Picture
auriachm

alemany justet

Date Friday, August 30th 2013, 7:19 AM

Fènix,gràcies pels comentaris.Un dia et respondré com cal.Encara he d'acabar l'estada a l'infern.Un parell d'apunts,però:no em puc desempallegar de la meva manera d'escriure, per més q ho provo.No,no copio en Cassasses,no l'he llegit prou ni prou bé.Si remotament hi ha alguna cosa q te'l recorda és per atzar i per la teva capacitat associativa.Tens sensibilitat de bon lector, encara q els meus gargots no s'ho valguin.I,per últim, et confessaré q tinc l'alemany en estat vegetatiu.He de recuperar la inquietud per saber de fa un any.
Cuida't

Spacer

Picture
fenix

Llegit

Date Tuesday, January 22nd 2013, 5:56 PM

Bravo. Ho subscric tot. Res a dir.

Mir verbleib nur meine ganze Bewunderung für Sie auszusprechen...
Es ist ausserdem ja weder ein kurzer noch ein einfacher Text gewesen, potzblitz!

Madame, ich verneigne mich, chapeau...

Spacer

Picture
fenix

-

Date Tuesday, January 22nd 2013, 5:29 PM

He vist la pel.lícula en streaming. Com si no l'hagués vista realment, excepte totes o quasi totes les referències i associacions intel.lectuals que plantejes, algunes de les quals se m'escapen, d'altres no. Reconoec que encara no he llegit lentament en una sola tirada el teu comentari. El teu llenguatge és dels que m'agraden. Intens, per assaborir lentament, elaborat, fet 'com d'una sola pinzellada', fos així, encara et tindria més respecte, quin potencial, quin llenguatge, quina força expressiva. Conec aquest llenguatge, és el llenguatge acadèmic viu, no l'estandaritzat, és el llenguatge acadèmic autoreferencial, el que parla tant d'una cosa com del fet que la cosa és la millor excusa per parlar de si mateix. No és un retret. Jo el parlava, i en alguns moments, en algunes coses encara l'aplico, el necessito i alhora m'encanta.

Per lo vist no és el llenguatge d'una sola intervenció. Es el teu estil. Fins i tot saps imitar a la perfecció a Casasses, si no erro. Enhorabona. No et falten temes, els trobadors, Hildegard von Bingen - saps alemany? - segurament, llegir-la en alemany és una delícia.

Reconec que em guardo el teu bloc, els teus blocs com a referència, com a 'petita biblioteca secreta' d'un pensament que cou en algun lloc i que de tant en quant es mou, necessita dir, en aquest espai... "sóc".

Quedi escrit que algu aprecia que "siguis" (així).

Sino, imitant un poeta...:

Perquè has marxat
ha plorat la tardor,
i l'hivern trem amb mi
l'eco cristal.lí
del teu silenci.

Diré el teu nom
- desconegut -
i els lilàs floriran
perquè tornis.

Spacer

Espai
 

Escriu el teu comentari per aquest article

Espai Espai
Espai
  Ho sentim, els usuaris no registrats no poden escriure comentaris | Registra't
   



Més articles

 

Vols llegir més articles escrits per auriachm? Aquí son els últims articles.

 
Bullet El malefici del mal
  Data 09/12/14 Icona 2713 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet Dia de Venus ;D
  Data 19/09/14 Icona 1327 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet Impressió sobre un
  Data 18/09/14 Icona 1281 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet A les nou venta focs,
  Data 03/08/14 Icona 1247 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet Vent en calma
  Data 27/05/14 Icona 1206 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet Catanyol va, catanyol
  Data 28/02/14 Icona 1381 Data 5 comentari/s  
Spacer
Bullet Cambra de tardor
  Data 19/01/14 Icona 1231 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet La llengua bruta: quin
  Data 19/01/14 Icona 1488 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet El diàleg d'Alcuí
  Data 03/01/14 Icona 1428 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet Móns a part del Boss
  Data 01/12/13 Icona 1567 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet Enyor de pluja
  Data 17/11/13 Icona 1318 Data 5 comentari/s  
Spacer
Bullet Nocturnes
  Data 27/09/13 Icona 1298 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet El Born, el Bond borni
  Data 27/09/13 Icona 1240 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet Jugant a imitar els
  Data 17/11/12 Icona 1384 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet Désir Noir - Le vent
  Data 17/11/12 Icona 1400 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet A chantar m'er
  Data 09/11/12 Icona 1814 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet Missatge estrany de
  Data 07/09/12 Icona 1444 Data 7 comentari/s  
Spacer
Bullet Encara no té títol,
  Data 02/07/12 Icona 1476 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet Veermer i el presagi
  Data 09/05/12 Icona 1630 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet El castell de Florejacs:
  Data 12/04/12 Icona 1659 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet Fent oposicions (x a
  Data 28/03/12 Icona 1360 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet Per si no m'accepten
  Data 28/03/12 Icona 1449 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet Una endevinalla, un
  Data 28/03/12 Icona 1359 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet Música de diumenge
  Data 05/02/12 Icona 1626 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet De la pel·lícula The
  Data 08/01/12 Icona 1398 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet bon any 2012
  Data 01/01/12 Icona 1337 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet Para'ls de batalles,
  Data 27/12/11 Icona 1555 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet Descalços
  Data 10/11/11 Icona 1496 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet Un conte dels Contes
  Data 12/10/11 Icona 1785 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet Clara Serena de Rubens
  Data 03/10/11 Icona 1593 Data 6 comentari/s  
Spacer
Bullet Recomanacions: secció
  Data 06/08/11 Icona 1765 Data 16 comentari/s  
Spacer
Bullet La meva València
  Data 19/02/11 Icona 1674 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet La democràcia segons
  Data 28/09/10 Icona 1625 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet De ratapinyades i de
  Data 07/08/10 Icona 2359 Data 3 comentari/s  
Spacer
Espai
Espai
Espai

Cerca al meu bloc

 


Donar un cop d'ull a tots els blocs
Espai
Spacer
Espai

Articles antics

Novembre

 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 
 

Octubre

 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 
 
Espai
Spacer

Referències

Col·labora!
Spacer
Contacta amb el suport / Avisa'ns d'abusos
Spacer
Posa'ns als favorits
Spacer
Política de privacitat, Termes d'ús & Legal
Spacer