Xat Catala
Entra Registra´t
     
 
La meva foto

Benvingut/da al meu bloc!

PotserSi ha escrit 42 articles i te 96 comentaris. L'últim article ha estat fet el 01/03/13

perfil de'n(na) PotserSi | àlbum de fotos de'n(na) PotserSi

   
Espai
Espai
   
 

Article del bloc de PotserSi

Espai
 

Les "10 Estratègies de Manipulació" a través dels mitjans

Data dimarts 4/setembre/2012 - 03:55 Icona 1011 Data 5

llista elaborada pel lingüista Noam Chomsky.

1. LA ESTRATEGIA DE LA DISTRACCIÓN. El elemento primordial del control social es la estrategia de la distracción que consiste en desviar la atención del público de los problemas importantes y de los cambios decididos por las élites políticas y económicas, mediante la técnica del diluvio o inundación de continuas distracciones y de informaciones insignificantes.
La estrategia de la distracción es igualmente indispensable para impedir al público
interesarse por los conocimientos esenciales, en el área de la ciencia, la economía, la psicología, la neurobiología y la cibernética. ”Mantener la Atención del público distraída, lejos de los verdaderos problemas sociales, cautivada por temas sin importancia real. Mantener al público ocupado, ocupado, ocupado, sin ningún tiempo para pensar; de vuelta a granja como los otros animales (cita del texto ‘Armas silenciosas para guerras tranquilas)”.

2. CREAR PROBLEMAS Y DESPUÉS OFRECER SOLUCIONES. Este método también es llamado “problema-reacción-solución”. Se crea un problema, una “situación” prevista para causar cierta reacción en el público, a fin de que éste sea el mandante de las medidas que se desea hacer aceptar. Por ejemplo: dejar que se desenvuelva o se intensifique la violencia urbana, u organizar atentados sangrientos, a fin de que el público sea el demandante de leyes de seguridad y políticas en perjuicio de la libertad. O también: crear una crisis económica para hacer aceptar como un mal necesario el retroceso de los derechos sociales y el desmantelamiento de los servicios públicos.

3. LA ESTRATEGIA DE LA GRADUALIDAD. Para hacer que se acepte una medida inaceptable, basta aplicarla gradualmente, a cuentagotas, por años consecutivos. Es de esa manera que condiciones socioeconómicas radicalmente nuevas (neoliberalismo) fueron impuestas durante las décadas de 1980 y 1990: Estado mínimo, privatizaciones, precariedad, flexibilidad, desempleo en masa, salarios que ya no aseguran ingresos decentes, tantos cambios que hubieran provocado una revolución si hubiesen sido aplicadas de una sola vez.

4. LA ESTRATEGIA DE DIFERIR. Otra manera de hacer aceptar una decisión impopular es la de presentarla como “dolorosa y necesaria”, obteniendo la aceptación pública, en el momento, para una aplicación futura. Es más fácil aceptar un sacrificio futuro que un sacrificio inmediato. Primero, porque el esfuerzo no es empleado inmediatamente. Luego, porque el público, la masa, tiene siempre la tendencia a esperar ingenuamente que “todo irá mejorar mañana” y que el sacrificio exigido podrá ser evitado. Esto da más tiempo al público para
acostumbrarse a la idea del cambio y de aceptarla con resignación cuando llegue el
momento.

5. DIRIGIRSE AL PUBLICO COMO CRIATURAS DE POCA EDAD. La mayoría de la publicidad dirigida al gran público utiliza discurso, argumentos, personajes y entonación particularmente infantiles, muchas veces próximos a la debilidad, como si el espectador fuese una criatura de poca edad o un deficiente mental. Cuanto más se intente buscar engañar al espectador, más se tiende a adoptar un tono infantilizante. Por qué? “Si uno se dirige a una persona como si ella tuviese la edad de 12 años o menos, entonces, en razón de la sugestionabilidad, ella tenderá, con cierta probabilidad, a una respuesta o reacción también desprovista de un sentido crítico como la de una persona de 12 años o menos de edad (ver “Armas silenciosas para guerras tranquilas”)”.

6. UTILIZAR EL ASPECTO EMOCIONAL MUCHO MÁS QUE LA REFLEXIÓN. Hacer uso del aspecto emocional es una técnica clásica para causar un corto circuito en el análisis racional, y finalmente al sentido critico de los individuos. Por otra parte, la utilización del registro emocional permite abrir la puerta de acceso al inconsciente para implantar o injertar ideas, deseos, miedos y temores, compulsiones, o inducir comportamientos…

7. MANTENER AL PÚBLICO EN LA IGNORANCIA Y LA MEDIOCRIDAD. Hacer que el público sea incapaz de comprender las tecnologías y los métodos utilizados para su control y su esclavitud. “La calidad de la educación dada a las clases sociales inferiores debe ser la más pobre y mediocre posible, de forma que la distancia de la ignorancia que planea entre las clases inferiores y las clases sociales superiores sea y permanezca imposible de alcanzar para las clases inferiores (ver ‘Armas silenciosas para guerras tranquilas)”.

8. ESTIMULAR AL PÚBLICO A SER COMPLACIENTE CON LA MEDIOCRIDAD. Promover al público a creer que es moda el hecho de ser estúpido, vulgar e inculto...

9.REFORZAR LA AUTOCULPABILIDAD. Hacer creer al individuo que es solamente él el culpable por su propia desgracia, por causa de la insuficiencia de su inteligencia, de sus capacidades, o de sus esfuerzos. Así, en lugar de rebelarse contra el sistema económico, el individuo se auto desvalida y se culpa, lo que genera un estado depresivo, uno de cuyos efectos es la inhibición de su acción. Y, sin acción, no hay revolución!

10. CONOCER A LOS INDIVIDUOS MEJOR DE LO QUE ELLOS MISMOS SE CONOCEN. Conocer a los individuos mejor de lo que ellos mismos se conocen. En el transcurso de los últimos 50 años, los avances acelerados de la ciencia han generado una creciente brecha entre los conocimientos del público y aquellos poseídos y utilizados por las élites dominantes. Gracias a la biología, la neurobiología y la psicología aplicada, el “sistema” ha disfrutado de un conocimiento avanzado del ser humano, tanto de forma física como psicológicamente. El sistema ha conseguido conocer mejor al individuo común de lo que él se conoce a sí mismo. Esto significa que, en la mayoría de los casos, el sistema ejerce un control mayor y un gran poder sobre los individuos, mayor que el de los individuos sobre sí mismos.



Espai
Spacer
Espai
   
  Escriu articles al teu bloc
Espai
 
 

Comentaris sobre aquest article

Espai Espai
 
Picture
Krasis

ostres Esparta,

Date Tuesday, September 4th 2012, 10:40 AM

no sé a quina escola i institut devies anar tu eh, però en el meu cas els pobres professors prou feina tenien de cumplir amb el currículum que els imposaven, com per poder fomentar el pensament crític, que alguns en algun moment sí que ho van fer però no hi ha suficients mitjans o pedagogia adient perquè sigui possible de forma global.

Jo també recordo bons debats d'alguns professors i professores en concret, que a vegades, per sort, es deixaven endur pel seu entusiasme de la matèria i anaven més enllà, això si que no tenia preu, però malauradament el sistema educatiu això no ho incentiva. Normalment les classes són magistrals, amb els docents preocupats per donar tota la matèria i els alumnes per aprovar.

I sí, el pensament crític per sort també s'ensenya a casa.

Gràcies a tots per la informació, sempre és benvinguda ^^

Spacer

Picture
_Esparta_

Miya

Date Tuesday, September 4th 2012, 10:18 AM

Ara m'has deixat mort. Jo no tinc cap mena de dubte que l'escola no només possibilita, sino que inculca i fomenta el pensament crític per part dels alumnes, especialment en l'assignatura de filosofia i d'altres relacionades amb les ciències socials.

Jo sóc del que es coneix vulgarment com a cìencies, però recordo molt gràtament els debats que feiem en les assignatures de lletres, especialment història i filosofia.

Deixem de donar la culpa a l'escola o al propi sistema educatiu, que en aquest sentit és impecable. Potser haurem de mirar més a casa de cadascú. El pensament crític és un valor, que com molts altres, també cal cultivar a casa.

Spacer

Picture
Miya

Esparta

Date Tuesday, September 4th 2012, 9:40 AM

Que "tot això" s'ensenyi a les escoles en les asignatures de Filofofia i d'Història i que sigui habitual que els alumnes facin una lectura dels textes que anomenes o d'alguna porció d'ells, no demostra que el sistema educatiu hagi estat i estigui basat en un ensenyament que possibiliti als alumnes a aprendre a pensar de manera crítica. Els llibres són eines molt importants pero si la pedagogia falla...

Que Noam Chomsky ens recordi "la sopa d'all", és d'agrair. Com és d'agrair que "PotserSi" la remogui. Doblement agraïda.

Spacer

Picture
esquifida

Actualment

Date Tuesday, September 4th 2012, 9:15 AM

es pot llegir "La doctrina del shock" de Naomi Klein, per aprofondir en aquestes teories i veure com s'apliquen....

Spacer

Picture
_Esparta_

Descobrint la sopa d'all

Date Tuesday, September 4th 2012, 4:23 AM

Ja des de la Grècia classica es van desenvolupar una sèrie tècniques de persuasió i manipulació, recollides totes elles en la obra fundacional "Ars Retorica" d'Aristòtil publicada al segle IV AC.

Amb el pas del temps aquestes tècniques s'han anat refinant, culminant en els principis propagandistics de Goebbels durant la WW II, emprats actualment per tots els governs i organitzacions que vulguin manipular a la opinió pública.

A les escolta tot això s'ensenya en les assignatures de Filosofia i d'Història, i de fet és habitual que els alumnes facin una lectura dels textos següents o d'alguna porció d'ells:

- "Ars retorica" (Aristótil)
- El Princil (Nicolas Maquiavelo)

Per tant, tenin totes les eines per desenvolupar una ment crítica i posar les coses més difícils a aquells que ens volen manipular. Una altra cosa és que preferim oblidar el que hem apres per tal de saber-nos l'alineació del Barça.

Spacer

Espai
 

Escriu el teu comentari per aquest article

Espai Espai
Espai
  Ho sentim, els usuaris no registrats no poden escriure comentaris | Registra't
   



Més articles

 

Vols llegir més articles escrits per PotserSi? Aquí son els últims articles.

 
Bullet Qui estan darrere de
  Data 01/03/13 Icona 2214 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet Entrevista a la jutgessa
  Data 18/02/13 Icona 1030 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet L'operació d'exaltació
  Data 26/11/12 Icona 868 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet Coses dels diners que
  Data 26/10/12 Icona 1078 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet Un cafè amb llet contra
  Data 24/10/12 Icona 926 Data 5 comentari/s  
Spacer
Bullet "No tindreu porres
  Data 28/09/12 Icona 923 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet La venda de llibres
  Data 19/09/12 Icona 1019 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet Còm hauria de ser l'Estat
  Data 14/09/12 Icona 958 Data 5 comentari/s  
Spacer
Bullet El Cercle Català de
  Data 30/08/12 Icona 975 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet Alguns aspectes del
  Data 27/08/12 Icona 928 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet Mort a Girona. Entrevista
  Data 22/08/12 Icona 1164 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet Excel·lent article
  Data 14/08/12 Icona 936 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet "No ho faci. Passar
  Data 03/08/12 Icona 1097 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet Paradís fiscal
  Data 23/07/12 Icona 888 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet Macroprojecte
  Data 18/07/12 Icona 887 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet El Cim Rio+20
  Data 23/06/12 Icona 968 Data 5 comentari/s  
Spacer
Bullet Especulació: Qui la
  Data 12/06/12 Icona 923 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet En 8 claus: Com funciona
  Data 07/06/12 Icona 971 Data 5 comentari/s  
Spacer
Bullet Doctor, sóc tonto?
  Data 06/06/12 Icona 874 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet "En el país on
  Data 01/06/12 Icona 971 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet "Els mals estudiants
  Data 09/05/12 Icona 970 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet Carta d'un investigador
  Data 16/04/12 Icona 1117 Data 5 comentari/s  
Spacer
Bullet Ubuntu
  Data 13/04/12 Icona 1176 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet Credibilitat internacional
  Data 04/04/12 Icona 1001 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet Com que el món és
  Data 30/03/12 Icona 1053 Data 5 comentari/s  
Spacer
Bullet Jordi Èvole genial
  Data 05/03/12 Icona 968 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet POLICIA
  Data 21/02/12 Icona 1084 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet ECONOMIA
  Data 20/02/12 Icona 880 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet PALAU
  Data 16/02/12 Icona 930 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet 23:23=1
  Data 30/01/12 Icona 945 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet Esta seria la cosa
  Data 07/12/11 Icona 1048 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet La Sra. Rigau i l'Ensenyament
  Data 29/11/11 Icona 1046 Data 7 comentari/s  
Spacer
Bullet "ON ESTÀ EL TSUNAMI?"
  Data 25/11/11 Icona 1184 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet En els temps que correm...
  Data 21/11/11 Icona 993 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet Qui és qui: Rodrigo
  Data 10/11/11 Icona 936 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet LES FORMIGUES
  Data 30/10/11 Icona 1113 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet L´ESTUPIDESA
  Data 20/10/11 Icona 1130 Data 7 comentari/s  
Spacer
Bullet Sobre el poder i la
  Data 27/06/11 Icona 1214 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet La "Llei dels Llops"
  Data 22/06/11 Icona 1079 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet La "Llei dels Llops"
  Data 22/06/11 Icona 1074 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet Institucions i organitzacions
  Data 03/06/11 Icona 1013 Data 0 comentari/s  
Spacer
Espai
Espai
Espai

Cerca al meu bloc

 


Donar un cop d'ull a tots els blocs
Espai
Spacer
Espai

Articles antics

Novembre

 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 
 

Octubre

 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 
 
Espai
Spacer

Referències

Col·labora!
Spacer
Contacta amb el suport / Avisa'ns d'abusos
Spacer
Posa'ns als favorits
Spacer
Política de privacitat, Termes d'ús & Legal
Spacer