Xat Catala
Entra Registra´t
     
 
La meva foto

Benvingut/da al meu bloc!

TomasM-Porta ha escrit 1727 articles i te 8011 comentaris. L'últim article ha estat fet el 14/06/16

perfil de'n(na) TomasM-Porta | àlbum de fotos de'n(na) TomasM-Porta

   
Espai
Espai
   
 

Article del bloc de TomasM-Porta

Espai
 

"L'ESGLÉSIA ÉS UNA ENCLUSA QUE HA GASTAT TOTS ELS MARTELLS” ( T. Beza)

Data dimarts 7/febrer/2012 - 07:34 Icona 722 Data 15

De tant en tant em topo amb escrits anticlericals que em deixen esparverat. A aquestes alçades de la pel.lícula hom pot ser creient o no creint, catòlic o protestant, musulmà o ateu o budista o el que sigui però penso que ignorar el paper central, essencial, insubstituïble que ha tingut el cristianisme a Occident és senzillament una ximpleria.

Quan dius això els que van de molt científics per la vida – sense adornar-se que el cientificisme és un dogma com un altre – et diuen que defenses el pensament màgic. Coi. O sigui que afirmar que la història d’Europa del segle I ençà sense la església catòlica haguès estat diferent –no dic ni pitjor ni millor – és un pensament màgic? No fotem, que llegeixin una miqueta més aquests científics de pa sucat amb oli, que viatgin una mica, que escoltin una mica de música i que no ens vinguin a tocar el que no sona.

Es clar que cal distingir molt ben distingit entre el que és la religió cristiana i el pensament cristià. Són dues coses molt diferents. En qualsevol religió –i de fet en qualsevol dogma, en el dels cientificistes també – hi apareix el pensament màgic. Màgic en el sentit que tot d’una et donen la resposta a tot i per a tot. T’espliquen com han anat les coses des de l’inici del temps fins ara mateix.

El pensament cristià és una cosa diferent. El pensament cristià és el que es deriva de l’ensenyament de Moisès i queda reformulat després per Jesús i finalment per l’església. Aquest pensament no només és teològic, sinó que també és social, psicològic, ètic, estètic, etc... I precisament quan jo em defineixo com a cristià ho faig molt més en aquest segón sentit – els meus valors són els valors cristians – que no pas en el primer – fet i fet, jo sóc agnòstic -.

Que Moisès s’inventès el llibre del Gènesi, que Maria no fos verge, que Jesús no multipliquès els pans i els peixos, ni caminés sobre les aigües, ni guarís els malalts, ni resucités al tercer dia – coses que jo tendeixo a no creure – no treuen ni un bri de raó a paraules com aquestes:

Benaurances (Mateu 5:3-12):

 Benaventurats els pobres d'esperit: perquè d'ells és el regne dels cels. (Versicle 3)
 Benaventurats els mansos: perquè ells posseiran la terra. (Versicle 4)
 Benaventurats els quals ploren: perquè ells seran consolats. (Versicle 5)
 Benaventurats els quals tenen fam i sed de justícia: perquè ells seran sadollats. (Versicle 6)
 Benaventurats els misericordiosos: perquè ells obtindran misericòrdia. (Versicle 7)
 Benaventurats els nets de cor: perquè ells veuran a Déu. (Versicle 8)
 Benaventurats els pacífics: perquè ells seran dits fills de Déu. (Versicle 9)
 Benaventurats els quals pateixen persecució per la justícia, doncs d'ells és el regne dels cels. (Versicle 10)

Doncs mira, jo crec que Jesús no era Déu però que aquest programa encara no ha estat superat per ningú. I mira que si Jesús no era un Déu si que era un geni perquè dir tantes coses, tant ben dites, tan rodones, amb tant poques paraules és un miracle. Opino que fins que no assolim això la humanitat serà imperfecta, simplement. I ens queda moltíssim.

Llavors venen aquells i ens expliquen les xacres de l’església i els mérits de moltes persones anticlericals. I ho fan, pobrets, com si descobríssin la sopa d’all. I vet aquí que a aquests senyors ja els hi va contestar un bisbe d’Hipona que es deia Agustí i que continua sent una de les pedres fonamentals del pensament occidental: “L'Església té fills entre els seus enemics i enemics entre els seusfills " o sigui que tot això és més vell que l’anar a peu i potser amb gent que no ha llegit a Sant Agustí i Sant Tomàs ( com a Plató i Aristòtil ), no val massa la pena discutir-hi gaire seriosament.

L’església és una obra humana. I com a obra humana ha aconseguit fites immenses a tots els nivells però també ha patit grans xacres. Podem pensar en les creuades, en la inquisició, en el nacional-catolicisme, l’Opus o el Sum sum corda. Molt bé.

Molt bé. A la sàvia Grècia i a l’industriosa Roma quantes guerres hi va haver? Quants homes van ser llençats als lleons? Quants van morir al circ? Quants van ser tractats de coses mobles? La immensa majora de la població. I, malgrat tot, la gent parla de Grècia i de Roma com l’alfa de la civilització occidental. Si volem ser justos haurem d’esborrar tots els seus mérits.

El mateix podem dir de la revolució francesa, de la revolució industrial i més van que no parlem de les revolucions marxistes. Tampoc no hauriem de gratar gaire en la història per veure què van fer els anarquistes quan es van apoderar de Barcelona: la van convertir en la ciutat de les bombes.

Si de tots aquests moviments podem agafar la seva part positiva – en el cas de que la tinguin, és clar – no sé perquè no podem adoptar el mateix eclecticisme amb el cristianisme quan, a més, el cristianisme és la gran idea que ha conformat Occident.
Però la discussió és inútil. Com també va escriure Sant Agustí: “Per a aquell que vulgui creure tinc mil proves, però per al que no vulgui creure no tinc cap” i jo no aspiro a la santedat per a tenir la paciència de convèncer a qui no vol veure el que és evident.
Per veure el que és evident només cal anar a qualsevol indret del nostre continent i veure si hi ha una església o no. I veure la seva manera de pensar i analitzar si hi ha una influència cristiana o no ( i si és que no, d’on surt ). Escoltar les seves cançons i veure si les seves lletres fan referència a Jesús o no. Escoltar les seves converses i veure quantes vegades surten expresions derivades del cristianisme. Etc...

I tota la resta em temo que és una ignorància perseverant i una mala literatura. “Per a aquell que vulgui creure tinc mil proves, però per al que no vulgui creure no tinc cap.” Que Déu em perdoni per discutir contra els que neguen les evidències. Se suposa que som al món per aprofitar el temps.



Espai
Spacer
Espai
   
  Escriu articles al teu bloc
Espai
 
 

Comentaris sobre aquest article

Espai Espai
 
Picture
femamics

jazz...persi...

Date Wednesday, February 8th 2012, 7:34 AM

potser si en tenim moltes de vides (ja m´agrada la idea) però si no les recordo es com si no hi fossin, només tinc conciencia de la present i per si de cas fos l´unica prefereixo esforçar-m´hi una miqueta, ademés va i es gratifcant...que mes vull?
persi, mmm....acostar-me a lexcelència? vols dir? hahahah...conec algun personatge que s´hi acosta, una monja per cert....ai...no recordo el seu nom, quan el recordi te´l dic (em faig gran?), de fet de gran vull ser com ella. Cuideu-vos macos!

Spacer

Picture
jazzman

home

Date Wednesday, February 8th 2012, 6:41 AM

molta simpatia no li tinc a l'església. Però sense dubte, d'encerts n'hi ha hagut, i conec casos particulars.
de cagades, doncs clar que si. no hem quedat que som éssers humans?
no, no justifico, simplement dic el que és. no és just ni realista jutjar una realitat sense matisos ni escala de grisos.
Salut

Spacer

Picture
jazzman

fem

Date Wednesday, February 8th 2012, 6:38 AM

això que de vida només en tenim una, és molt catòlic cristià eh xD.. (o ateu).
En podríem tenir moltes... no us ho heu plantejat? ben mirat és més coherent!
xDD

Spacer

Picture
TomasM-Porta

Respostes

Date Wednesday, February 8th 2012, 6:19 AM

Capgrós: gràcies.

Dorian: Gràcies.

Purpurinaa: gràcies.

Jazzman: gràcies.

Erràtica: gràcies.

Ànima: perdó, sento haver-te molestat. Espero que un dia en parlem amb calma. Però voldria que entenguessis que no només els anticlericals tenen dret a ser provocadors. Però em sap greu haver-te ferit, de debó.

Veterà: Gràcies. Però discrepo. L'educació en la solidaritat és bàsicament cristiana. Jesús va ser el primer que va dir que tots els homes eren iguals. I pel que fa al segle XX hom pot pensar en el recolzament catòlic al feixisme, però també en el recolzament catòlic anticomunista als països de l'est; per no parlar dels capellans bascos i catalans que van donar aixopluc als antifranquistes. Tot és cmés complexe. Però jo continuo pensant que el balanç es positiu.

Kin: probablement el meu to discursiu és el d'un advocat que vol guanyar un plet per deformació professional. I això potser fa creure que jo crec que tinc la veritat. En realitat, com agnòstic i relativista crec que és impossible assolir la veritat absoluta i més aviat sóc casuista.

Fem: tota obra humana és imperfecta i si aquesta obra porta més de 2000 anys de recorregut és evident que ha d'estar plena d'imperfeccions. Jo no justifico els errors eclesiàstics, el que dic és que aquests errors els tenen perquè són humans i, per tant, que és nomral que els tinguin. Buscar l'excel.lència em sembla perfecte, però qui l'hagi aconseguit que llenci la primera pedra i consti que jo penso que tu t'hi atanses molt.

Spacer

Picture
femamics

mai dels mais

Date Wednesday, February 8th 2012, 3:05 AM

hem de justificar "danys col.laterals" . No cal negar mèrits a res ni a ningú (ni a lesglésia, ni als romans ni als grecs ni a rita la cataora...) però...homeee....no justifiquem les "males obres". Que som humans? i tant, però estaria millor buscar l´excelència en cada un dels nostres actes (individulas i col.lectius que més dona). Justificar-se és de mandrosos, de vida en tenim una i és un a pena malbaratar-la mandrejant. Apa nois que tinc feina! hahahahah!!!!
Petó!

Spacer

Picture
zinc

val

Date Tuesday, February 7th 2012, 8:20 PM

parlem de política,no?

ok.........dix,visca l´esglèsia!


Una abraçada
Dolors.

Spacer

Picture
kynliu

...

Date Tuesday, February 7th 2012, 7:20 PM

A mi és que personalment, la paraula religió em fa al · lèrgia ... i quan veig que persones tan de pensament, (que no de religió) cristianes es creuen que sempre tenen la raó absoluta, no només la religió sinó el cristianisme, em dóna ganes de riure ... se suposa que un bon pensador cristià no passaria mai per alt els versicles segons Sant Mateu ... per exemple el 10, que no queda gens però gens bé amb advocat ...
Amen...

Spacer

Picture
jazzman

hummm

Date Tuesday, February 7th 2012, 6:30 PM

Cert, la propietat de la cultura era exclusiva de tot l'aparell religiós. I no la compartien, no.. :S

Spacer

Picture
vetera

Doncs no hi estic d'acord

Date Tuesday, February 7th 2012, 1:37 PM

No et nego, sinó tot el contrari, reconec la bondat de la influència cultural i filosòfica que XX segles d'història han tingut sobre una part de la humanitat, però per bastir aquesta influència calia tenir poder i aquest poder s'ha basat en el favor dels poderosos com a compensació per ser ben tractats i en la por al càstig diví, (l'infern), i aquesta por era possible per la incultura d'aquelles societats. Ha estat una manipulació vergonyant aprofitant la seva superioritat cultural i que avui, afortunadament, cada cop té menys. Estic convençut que aviat l'enclusa ja no gastarà més martells.

Spacer

Picture
anima

SENTO DECEPCIONAR.TE

Date Tuesday, February 7th 2012, 1:07 PM

a tú i als teus seguidors, pero estic totalment en desacord amb el bloc i molt més amb el tó de superioritat en que ha estat tractat.
No em vull extendre en aquests comentari peró seria bo q no ens creiessim en possessiö de la veritat i menys pensar q "tota la resta és una perseverant ignorància i mala literatura"
Poc digne de tú ,PERSI.

Spacer

Picture
erratica

llegir-te sempre és

Date Tuesday, February 7th 2012, 12:24 PM

un plaer, però des del meu ateisme i agnosticisme encara més...

Spacer

Picture
jazzman

ole!

Date Tuesday, February 7th 2012, 11:59 AM

clas clas clas.
Total, som tots éssers humans, siguem el que siguem. Ni pitjor, ni millors... simplement éssers humans.

Spacer

Picture
purpurinaa

Genial !!

Date Tuesday, February 7th 2012, 11:38 AM

Molt ben dit, Persi !!

Spacer

Picture
Dorian

...

Date Tuesday, February 7th 2012, 11:20 AM

Com a ateu i esceptic que em considero no puc més que estar d'acord en tots i cadascun dels punts del teu article.

Menció especial és mereix el tema del cientificisme, que no ciència, car no deixa de ser l'altra cara d'una mateixa moneda.

Salut!

Spacer

Picture
Capgros

Com de costum,

Date Tuesday, February 7th 2012, 11:04 AM

brillant, Persi

Spacer

Espai
 

Escriu el teu comentari per aquest article

Espai Espai
Espai
  Ho sentim, els usuaris no registrats no poden escriure comentaris | Registra't
   



Més articles

 

Vols llegir més articles escrits per TomasM-Porta? Aquí son els últims articles.

 
Bullet ELS CIUTADANS COM NOSALTRES
  Data 14/06/16 Icona 3855 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet LES DONES SÓN MILLORS
  Data 13/06/16 Icona 1927 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet LES CUP.
  Data 09/06/16 Icona 1892 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet L’AJUNTAMENT ANTISISTEMA
  Data 02/06/16 Icona 1898 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet ÀUSTRIA A PUNT DE TENIR
  Data 27/05/16 Icona 1830 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet LA BATLLESA COLAU I
  Data 26/05/16 Icona 1900 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet PERO LA BATLLESA COLAU
  Data 25/05/16 Icona 1951 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet ARS MARINA TROBANDI
  Data 25/05/16 Icona 1981 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet APOLOGIA DEL DISPENSARI
  Data 17/05/16 Icona 1869 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet CDC VERSUS ERC
  Data 13/05/16 Icona 1851 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet I ELS REFUGIATS DEL
  Data 12/05/16 Icona 1910 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet S’HAN D’APUJAR ELS
  Data 11/05/16 Icona 1796 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet NOVES ELECCIONS AL REGNE
  Data 10/05/16 Icona 1860 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet PER LA RENDA NO DONARÉ
  Data 09/05/16 Icona 1931 Data 5 comentari/s  
Spacer
Bullet PUNT I FINAL
  Data 27/04/16 Icona 1916 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet JOHAN CRUYFF IN MEMORIAM
  Data 01/04/16 Icona 1900 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet RAJOY FA BO SANCHEZ
  Data 14/03/16 Icona 1868 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet LA BROMETA DE RÀDIO
  Data 09/03/16 Icona 1852 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet CARME FORCADELL, PRESIDENTA
  Data 02/03/16 Icona 1984 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet LA DEMOCRÀCIA DIRECTA
  Data 01/03/16 Icona 1884 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet LA DOLORS MIQUEL PROVOCANT
  Data 25/02/16 Icona 1910 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet MURIEL CASALS IN MEMORIAM
  Data 25/02/16 Icona 1837 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet SON DEMOCRÀTIQUES LES
  Data 16/02/16 Icona 1888 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet EL MAGISTRAT ISMAEL
  Data 15/02/16 Icona 1947 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet SOBRE EL NOU GOVERN
  Data 11/02/16 Icona 1904 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet JO VOTARIA A FAVOR D’UN
  Data 10/02/16 Icona 1830 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet PERÒ QUE COI HA FET
  Data 08/02/16 Icona 1844 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet EL FINANÇAMENT IRREGULAR
  Data 26/01/16 Icona 1929 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet L’ADÉU –O L’ARREVEURE
  Data 25/01/16 Icona 1878 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet PERQUÈ CREC QUE CONVERGÈNCIA
  Data 21/01/16 Icona 1776 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet A SANT DE QUÈ LA GENERALITAT
  Data 20/01/16 Icona 1925 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet NO PODEN HAVER LLEIS
  Data 19/01/16 Icona 1857 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet LADRAN, LUEGO CAVALGAMOS
  Data 13/01/16 Icona 1996 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet AL.LELUIA, TENIM PRESIDENT!!!!
  Data 11/01/16 Icona 1806 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet SUBASTES FRATICIDES
  Data 07/01/16 Icona 1928 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet CONTRA ARTUR MAS
  Data 05/01/16 Icona 1950 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet ELS SOCIALISTES ES VAN
  Data 29/12/15 Icona 1860 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet TRIA CARMINA NATIVITATITS
  Data 28/12/15 Icona 1822 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet ELS DE LES CUP SON UNS
  Data 28/12/15 Icona 1793 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet TRIA CARMINA NATIVITATITS
  Data 24/12/15 Icona 1894 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet TRIA CARMINA NATIVITATITS
  Data 23/12/15 Icona 1806 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet SESDEVINDRAN LES REVOLUCIONS
  Data 22/12/15 Icona 1832 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet ELS RESULTATS DE LES
  Data 21/12/15 Icona 1864 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet HEM DE CELEBRAR AQUESTA
  Data 10/12/15 Icona 1901 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet EM DONO DE BAIXA DERC
  Data 10/12/15 Icona 1973 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet Ttol de l'article
  Data 02/12/15 Icona 1879 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet QUE CONVOQUIN NOVES
  Data 01/12/15 Icona 1875 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet UNA MISSA PER FRANCO???
  Data 23/11/15 Icona 1859 Data 5 comentari/s  
Spacer
Bullet ALG ENTN EL QUE EST
  Data 22/11/15 Icona 1964 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet I ARA RESULTA QUE ESTEM
  Data 18/11/15 Icona 1736 Data 1 comentari/s  
Spacer
Espai
Espai
Espai

Cerca al meu bloc

 


Donar un cop d'ull a tots els blocs
Espai
Spacer
Espai

Articles antics

Gener

 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 

Desembre

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 
 
 
Espai
Spacer

Referències

Col·labora!
Spacer
Contacta amb el suport / Avisa'ns d'abusos
Spacer
Posa'ns als favorits
Spacer
Política de privacitat, Termes d'ús & Legal
Spacer