|
ESCEPTICISME SOBRE EL CORREDOR DE LA MEDITERRÀNEA.
dijous 27/octubre/2011 - 12:17 502 1
Qualsevol que miri un mapa de la penÃnsula ibèrica veu que les principals ciutats estan a la costa o molt a prop de la Costa. Lisboa, Oporto, Santiago, A Coruña, Santander, Bilbao, Barcelona, Tarragona, València, Alacant, Cadis, Mà laga, Sevilla... Si a això hi afegim que el boom del turisme ha fet que la costa esdevinguès un indret d’hiperactivitat econòmica ens trobem amb una penÃnsula amb una costa que funciona i un interior que està deixa’t de la mà de Déu i dels homes.
Però Castella no té mar. I Castella ha volgut fer girar Espanya al voltant d’unes capitals – Toledo, Valladolid, Madrid – que no aportaven o aporten res més a l’economia peninsular que el fet de ser capitals. Tots sabem que si Madrid no fos la capital d’Espanya seria un erm, com és un erm Castella i tot l’interior de la penÃnsula, potser amb l’excepció de Saragossa.
Per a contrarrestar aquesta realitat Madrid ha dut a terme unes polÃtiques fortÃssimament centralistes i antieconòmiques. Han volgut que tot girès al seu voltant quan al seu voltant el cert és que no hi havia prà cticament res i prà cticament ningú. Això ha costat una milionada de diners i no ha resolt cap problema perquè tot i que Madrid ha crescut exponencialment, Castella no s’ha repoblat i avui està més erm que mai. Només cal passejar per Tierra de Campos per fer-se’n una idea.
El pecat de totes les infraestructures que s’han fet a l’interior de la penÃnsula ibèrica no està en que s’hagin fet, és clar, sinó en que s’han fet sense donar prioritat a aquelles infraestructures que realment haguèssin estat productives. I quines haguèssin estat les infraestructures realment productives: és molt fà cil de veure-ho, les que haguèssin unit les potents ciutats de la costa de la penÃnsula ibèrica entre elles, ja que són les que porten el pes econòmic.
Però això no ha estat aixÃ. S’ha donat prioritat a lÃnees d’AVE inversemblants com les que comuniquen Madrid amb Valladolid o amb Guadalajara, mentre que Barcelona i València o Barcelona i Bilbao continuen estan mal comunicades. Evidentment darrera d’aquestes decissions hi ha un criteri polÃtic castellanista que ajuda al creixement econòmic de Madrid només en part perquè per moltes infraestructures que li facin a Madrid mai deixarà d’estar tan mal situada com està .
Ara la comissió euroea ha anunciat que l’anomenat eix mediterrani – fent referència al tren que unirà Girona amb el Marroc venint de Lyon i Perpinyà i passant per Barcelona, València i Cadis – serà un dels cinc infraestructures a desenvolupar en els propers 10 anys.
No cal dir que tenir-la seria molt important i absolutament racional des d’un punt de vista econòmic, però jo no hi crec. Penso que els madrilenys faran tot el possible per tal d’impedir una possible entente entre Barcelona i València, perquè saben que una entente d’aquestes caracterÃstiques és imbatible per Madrid. I lògicament no els hi ha agradat gens que els principatins i els valencians hagin fet pinya a l’hora de demanar-lo.
Espanya prefereix empobrir-se que no pas que Catalunya es desenvolupi. Espanya prefereix empobrir-se que no pas consentir que Barcelona i València es retrobin. Per això l’única possibilitat que té Catalunya per tal d’aconseguir l’eix mediterrani és tenir prou potència polÃtica a Madrid i això passa per que els valencians s’adonin que no juguen les cartes que més els interessen.
Perquè el meu escepticisme sobre que Madrid ens pugui ajudar en alguna cosa és total. Si depén de Madrid mai no tindrem seleccions catalans, ni cap escriptor en llengua catalana tindrà el Nobel, ni tindrem el corredor mediterrani, ni res... Mentre estiguem a Espanya amb prou feines si ressistirem. Crec.
|