Xat Catala
Entra Registra´t
     
 
La meva foto

Benvingut/da al meu bloc!

TomasM-Porta ha escrit 1727 articles i te 8011 comentaris. L'últim article ha estat fet el 14/06/16

perfil de'n(na) TomasM-Porta | àlbum de fotos de'n(na) TomasM-Porta

   
Espai
Espai
   
 

Article del bloc de TomasM-Porta

Espai
 

Interessant entrevista a Erika Lust

Data dijous 20/octubre/2011 - 06:06 Icona 750 Data 2

Celia Santos va fer una entrevista Erika Lust l’any 2008. Vet aquí unes quantes de les idees de l’entrevista que es pot trobar al blog de Cuesta a internet:

-Si preguntem a una dona si li agrada el porno, en el 99% dels casos dirà que no ... fins ara.

Si, la idea és que això canviï. Les dones no tenim cultura pornogràfica. Per a nosaltres és un concepte brut, només per homes, bastant lleig a nivell estètic ... tot el concepte té connotacions fosques d'alguna manera. Crec que hi ha molt poques dones que veuen el porno com una cosa positiva. Però quan vaig començar a investigar sobre el tema, em vaig trobar amb un munt de coses que crec que poden ser positives a nivell sexual, que ens pot excitar a les dones i que pot complir la veritable funció de la pornografia, el que passa és que no el té perquè el que hi ha és tan terriblement dolent que no aconsegueix excitar. Fa pocs dies em van regalar unes pel.lícules de Private, que és la productora de cinema per a adults més important, i era tot igual, ia mi això no em posa.


-Quan vas decidir fer un porno diferent, feminista i per a dones, molts productors i directors van carregar contra tu ...
Els directors i productors convencionals pensen que sóc una molèstia. En com una relació d'amor - odi, perquè els agrada que hi hagi una dona que no té por del porno, que surt als mitjans, que parla del tema, però després, quan em senten parlar, s'adonen que el que de veritat estic fent és criticar el que fan ells i això els fa por. I diuen: "Qui és aquesta puta?", I això és el que els passa a les dones que en un moment donat es posen dretes i tenen alguna cosa a dir. No és com quan un home vol comunicar alguna cosa. Una dona que protesta, que es queixa, per a ells és una puta.


-Quan una dona irromp en qualsevol feu masculí, sempre és mirada amb llicències. A tu et va passar el mateix o per contra als homes els dóna morbo saber que una dona dirigeix pel lícules porno?
Els dóna morbo i els fa por perquè tenen la idea que una dona que dirigeix porno ha de ser una dona dominant. Això els posa, però a la mateixa vegada tenen la idea que en el porno, la dona ha de ser submisa, obedient.

-Hi ha un concepte amb el qual jo em quedo després de llegir el teu llibre i és la quantitat de clixés que existeixen en aquesta indústria ...
Però això és perquè darrere no hi ha creadors. És com fer pel.lícules en cadena, com fer salsitxes (rialles). Quan ells preparen una producció, el que necessiten és, sis noies, sis nois, una casa, tu et poses en aquest sofà i tu entres per aquest porta, i ja està. Per mi no és tan fàcil. Ells recorren als clixés perquè és l'única que coneixen. En moltes ocasions són homes bastant pobres tant cultural, intel lelectual com emocionalment, fins i tot diria que sexualment, perquè si la seva vida sexual fora més interessant, a mi m'agradaria veure-ho reflectit en les seves pel.lícules, i no ho veig.

-Malgrat tot, hi ha directors que fan coses xules, fresques i alternatives i clar, els directors "convencionals" se senten amenaçats. ¿Tenen por que se'ls mori la gallina dels ous d'or?
I tant!, Encara que això també queda reflectit en altres sectors. Fent un paral.lelisme, quan les dones van dir que volien votar, perquè els tocava, perquè volien aquest dret com a individus, els homes van dir, "no cal, ja ho fem nosaltres". I això és el que em diuen molts homes dins de la indústria del porno. Que no cal el cinema que jo faig. A més hi ha molts que m'acusen de ser antiga en els meus plantejaments i és una cosa que em resulta molt interessant perquè diuen que el que jo faig no ens porta cap endavant sinó que és com fer un pas enrere. La meva parella i jo, per exemple, ens entenem perfectament, vam riure, perquè tenim una base de valors semblant, d'idees i de com funciona la societat, de quin és el paper de l'home i de la dona. Quan parlo amb ells em dono de front amb un mur i no ens entenem, no aconsegueixo comunicar amb ells perquè no volen escoltar el que dic. Potser perquè els fa por que ara arribin les dones i els treguin el treball. Per què només tenen dret ells a guanyar diners?

-Però això passa en el porno i en qualsevol esfera social ...
Sí Hem trigat molt fins arribar aquí. Si que hi ha hagut codirectores o productores de cinema porno, però han estat sobretot, ex actrius que el que feien era reproduir els mateixos valors que elles han après en el mateix negoci. Hi ha molt poques dones que realment diguin "ara jo vull ser directora", i que afegeixin la seva perspectiva.

-Dius en el teu llibre, "volem veure dones normals, personatges als que puguem conèixer abans de veure'ls follant i amb els quals ens puguem identificar" Radica aquí la empatia entre consumidores i directora?
Sí És una de les coses més importants. Quan veiem a les pel.lícules porno a les nimfòmanes, les Lolitas, les infermeres, les prostitutes ... poques dones poden sentir que tenen alguna cosa en comú amb elles. Aquestes dones no estan retratades. Totes elles podrien arribar a ser interessants si hagués una anàlisi a nivell personal i emocional on tu entenguessis qui són. Però per a molts homes, si aquestes dones, tenen veu, tenen força o alguna cosa a dir, ja no resulten tan eròtiques.

-Quina importància té un guió en una pel.lícula porno?
En la majoria de les pel.lícules porno no hi ha guió. No hi ha ni tan sols context. I no estic dient que el porno necessiti un guió molt elaborat. Jo el que necessito saber és, qui són i per què estan en aquesta situació, per què senten passió l'un per l'altre. Això sí necessito saber-ho, necessito seguir un fil. Per descomptat, si es desenvolupa un guió interessant i elaborat, pot arribar a ser alguna cosa molt xulo. Però per a mi la base és aquesta.

-Hi ha homes que també estan farts del porno convencional?
Encara que hi ha una gran massa que es conforma amb el cinema convencional, hi ha molts homes allà fora que volen veure un altre tipus de coses. Jo faig porno per a dones perquè és la meva manera d'explicar i posar en evidència que el porno que es fa és porno per a homes

-Per què hi ha tan poc humor al cinema porno?
(Rialles) perquè els homes es prens el sexe amb molta serietat. Jo crec que les dones no prenem el sexe amb molt més conya. Hi ha moltes situacions divertides i fins i tot absurdes que sorgeixen en aquest moment. L'humor és una cosa que jo utilitzo en alguns dels meus guions, sobretot per les introduccions a les històries, perquè crec que és un factor bastant important que ajuda a relaxar-se, perquè amb el riure tot és molt més fàcil

-Creus que amb directores com tu canviarà la imatge bruta i fosca que es té del porno?
Hauria, perquè al cap ia la fi, és només porno. Simplement és una altra fórmula, és com si parlem de cinema de terror. Què significa cinema de terror? Doncs el cinema que té com a objectiu espantar. Què significa el cinema porno? El porno és el cinema que té com a objectiu excitar. És l'objectiu real. Es pot fer porno homòfob, masclista, racista ... doncs també es pot fer cinema porno feminista. Només és un conjunt de valors que afegeixes a aquest gènere. No ho veig tan complicat, però hi ha molts homes que diuen que jo barrejo oli i aigua per tractar de barrejar el porno i el feminisme. Jo no ho veig així. Per mi el feminisme és un valor que pot impregnar totes les arts culturals.

Utilitzen la paraula feminista com un insult?
Sí Per descomptat. Sempre. Però jo no ho considero un insult. Sobretot ho veig en la societat llatina i a Espanya. A Suècia és molt diferent l'aplicació de la paraula feminista. Allà és una cosa positiva, acceptat i que forma part de la societat. El problema és que aquí s'ha fet un mal ús de la paraula. Per a molts espanyols, quan dic que sóc feminista interpreten directament que vull matar els homes.

-Des de la prehistòria fins a Internet, el sexe i la seva representació gràfica ha estat present en les nostres vides. Per què ens espanta tant?
En la nostra societat, pràcticament des de l'era victoriana, perquè abans no era així. El sexe era una cosa molt natural, i de fet ho és, ja que és necessari perquè continuïn les generacions. Quan es va descobrir Pompeia, era un moment on els homes manejaven els poders i indicaven el que es podia i no es podia veure. De sobte apareix davant d'ells tota aquesta cultura sexual existent en l'antiguitat i pateixen un xoc terrible. Decideixen llavors que això no ho volen compartir amb les dones i les classes baixes, ja que tenien la creença que es podrien escandalitzar i tornar-se completament bojos. Ells tenien la concepció que l'home ric i blanc és el que maneja el poder i els límits del que es pot o no es pot.

-Històricament, en totes les civilitzacions el sexe formava part de l'educació d'homes i dones. Seria concebible avui en dia un tipus d'educació així?
Si. Escrivien llibres, lustraven parets i quadres. En l'art es podien apreciar imatges reproduint actes sexuals. El Kamasutra tracta d'això. D'explicar i il lustrar. Fins i tot, en algunes d'aquestes civilitzacions, la professió de prostituta no era alguna cosa mal vist. Era una professió com una altra qualsevol.
En l'era judeocristiana ho veig difícil. A més, la relació que molts pares tenen amb els seus fills a l'hora de parlar de temes sexuals és pràcticament nul. A segons quines edats, conèixer la sexualitat és molt important perquè forma part del nostre cos i han de entendre-ho. Quan algú no vol parlar amb els seus fills sobre la sexualitat, senten vergonya sobre el que són. Potser, en aquest sentit, el "bon" porno pugui ajudar en certa manera, perquè pot aconseguir obrir la ment i conèixer la sexualitat.

-Segons dius en el teu llibre, en els anys setanta es feia porno de qualitat, fins que va arribar el VHS. El vídeo va matar l'estrella del porno? (Video killed the "porno" star).
Hi havia un porno molt diferent perquè havia creadors que tenien una idea clara sobre el que volien fer i tenien el cinema com a instrument per fer-ho. El problema és que va arribar el vídeo que va matar una mica aquesta visió. Ara estem en una època on la tecnologia ens permet democratitzar-de nou i que nous creadors pugui fer-ho, ja que amb les noves tecnologies resulta molt barat. Tu pots editar una pel lícula al teu ordinador i rodar una pel.lícula amb una càmera.

-Ens hem oblidat de tot el que van fer les dones en els anys setanta per l'alliberament femení? Hem fet un pas enrere?
No, no ho crec. Si mires la situació actual, hi ha moltes més dones que tenen el poder sobre les seves pròpies vides a nivell econòmic, polític i social. Avui dia hi ha moltes més dones amb potencial i amb més oportunitats.

-Saps que tot el que facis ha de ser impecable i que no pots cometre ni un error, perquè sinó, al més mínim error, se't van a tirar al coll ...
A mi em passa una cosa molt curiosa. Quan em donen l'oportunitat de fer alguna cosa, per exemple, en una empresa que té, diguem, vint homes que estan fent pel lícules. De sobte arribo jo i es desperta el seu interès. Però em demanen que per menys diners faci alguna cosa amb més impacte. No em donen les mateixes condicions, no em volen contractar simplement com un més, amb el mateix pressupost i al mateix nivell. No Menys diners i més impacte. És una cosa del que estic una mica farta. Però això no passa només amb el porno, passa en tots els àmbits professionals.

-El porno és una de les poques professions en què les dones cobren més que els homes (actrius i actors). És l'excepció que confirma la regla?
Al cinema porno la dona és un instrument. L'home és simplement part del mobiliari. Ell no està normalment a la llista de les estrelles. Això es veu també a les pel.lícules. Els homes pràcticament no figuren com a persones, normalment un home figura com polla.

-Al cinema convencional, evidentment no veiem sexe explícit. Podrà arribar el dia en què es barregin?
Per ara ho dubto molt, perquè el sistema de censura que existeix, sobretot als Estats Units, si una pel.lícula conté sexe, adquireix una qualificació que no permet mostrar per grans masses ja que ningú invertiria diners en ella en no ser projectada en grans espais . No obstant això si que es veuen coses en algunes pel.lícules, com Instint bàsic, o Una història de violència, però són escenes l'objectiu no és excitar sinó que solen es bastant violentes. Molt poques vegades veiem sexualitat positiva. És un tipus de sexualitat molt problemàtica, sobre tota en les dones.

-Hi ha alguna cosa que m'ha cridat molt l'atenció; censura dins del porno. Com és possible?
(Aquí intervé Pau Dobner, director executiu de Lust Films, que ens va acompanyar durant bona part de l'entrevista). Sí Per exemple, que dos nois es toquin. En Cinc històries per a elles hi ha dos nois que mantenen relacions sexuals. No vegis tu els problemes que vam tenir!
(Erika) Sí, problemes amb distribuïdors. Per exemple, a Alemanya hi ha una empresa molt important que ens ha fet treure aquesta escena del DVD per poder vendre'l. Molta gent em felicita i em diuen que els agrada molt la pel.lícula, però pregunten que per què hi és aquesta escena. Però crec que hi ha molts homes que simplement tenen curiositat i amb Cinc històries per a elles, tenen l'excusa, perquè ells mai es comprarien una pel.lícula simplement d'homes.

-Has fet fins ara dues pel.lícules, Cinc històries per a elles i Barcelona sex project. En què estàs treballant ara?
Estic treballant en una tercera pel.lícula que es diu Sis veus femenines i que va a retratar encara més la sexualitat femenina. Veus que entraran en les emocions i els pensaments i que portaran la història endavant. El problema és, quan parlem de cinema porno, que els recursos són una mica limitats a nivell econòmic, perquè els pressupostos, encara que alguns són importants, no tenen ni punt de comparació amb el cinema convencional. Per tant, cal intentar fer alguna cosa bona amb pocs diners. A més, hi ha altres recursos, com són els actors (que no vull criticar) que cal tenir en compte. No són actors que hagin estudiat interpretació i per tant tenen limitacions a nivell interpretatiu i de temps, ja que tampoc està tan ben pagat com la gent es pensa. Tenen molta dificultat amb aprendre tot un diàleg o un guió. Llavors, moltes vegades, les idees que jo tenia no funcionaven exactament com volia. Això és el que et fa aprendre i ara tinc moltes ganes de posar en marxa el que he après ja que crec que pot sortir alguna cosa més d'acord amb el que em ve de gust. Però he de dir que els actors són molt bons d'una altra manera. Saben comunicar molt bé amb els seus cossos, per exemple. Llavors he de jugar amb aquests recursos i oblidar una mica que ells reprodueixin text i explicar les coses d'una manera més visual.

Et consideres bona lectora?
M'encanta llegir. Últimament llegeixo molt menys del que m'agradaria. Tinc un munt de llibres a la meva tauleta de nit però ara mateix tinc moltíssima feina i no puc. Però si puc dir-te que estic pensant en escriure un altre llibre del qual encara no puc dir-te res. Porno per a dones es va a publicar a Alemanya en una editorial del grup Random House i també es publicarà als Estats Units.



Espai
Spacer
Espai
   
  Escriu articles al teu bloc
Espai
 
 

Comentaris sobre aquest article

Espai Espai
 
Picture
vetera

Persi

Date Thursday, October 20th 2011, 1:53 PM

No sé si voluntàriament o no, però acabes de fer un estudi sociològic de la gent del xat i per extensió de la societat, amb els teus dos darrers articles dedicats a l'Erika Lust.

No estic d'acord en l'apreciació de l'Erika, una pel·lícula porno ha de tenir guió, si en té guanya força eròtica.

Spacer

Picture
Krasis

...

Date Thursday, October 20th 2011, 11:32 AM

Que fort lo de la sensura a Almenya...encara estem així, déu meu..., i lo de la sensura a Estats units igual, i és cert que el poc sexe que hi surt a les pel·lis americanes acostuma a ser bastant violent i amb connotacions negatives.

Ah, i mira, surt algo de lo que deiem l'altre dia sobre discriminació, quan diu que: "Però em demanen que per menys diners faci alguna cosa amb més impacte. No em donen les mateixes condicions, no em volen contractar simplement com un més, amb el mateix pressupost i al mateix nivell. No Menys diners i més impacte."

Spacer

Espai
 

Escriu el teu comentari per aquest article

Espai Espai
Espai
  Ho sentim, els usuaris no registrats no poden escriure comentaris | Registra't
   



Més articles

 

Vols llegir més articles escrits per TomasM-Porta? Aquí son els últims articles.

 
Bullet ELS CIUTADANS COM NOSALTRES
  Data 14/06/16 Icona 3861 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet LES DONES SÓN MILLORS
  Data 13/06/16 Icona 1928 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet LES CUP.
  Data 09/06/16 Icona 1894 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet L’AJUNTAMENT ANTISISTEMA
  Data 02/06/16 Icona 1900 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet ÀUSTRIA A PUNT DE TENIR
  Data 27/05/16 Icona 1831 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet LA BATLLESA COLAU I
  Data 26/05/16 Icona 1904 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet PERO LA BATLLESA COLAU
  Data 25/05/16 Icona 1953 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet ARS MARINA TROBANDI
  Data 25/05/16 Icona 1983 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet APOLOGIA DEL DISPENSARI
  Data 17/05/16 Icona 1870 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet CDC VERSUS ERC
  Data 13/05/16 Icona 1855 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet I ELS REFUGIATS DEL
  Data 12/05/16 Icona 1914 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet S’HAN D’APUJAR ELS
  Data 11/05/16 Icona 1798 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet NOVES ELECCIONS AL REGNE
  Data 10/05/16 Icona 1862 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet PER LA RENDA NO DONARÉ
  Data 09/05/16 Icona 1932 Data 5 comentari/s  
Spacer
Bullet PUNT I FINAL
  Data 27/04/16 Icona 1922 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet JOHAN CRUYFF IN MEMORIAM
  Data 01/04/16 Icona 1903 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet RAJOY FA BO SANCHEZ
  Data 14/03/16 Icona 1871 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet LA BROMETA DE RÀDIO
  Data 09/03/16 Icona 1853 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet CARME FORCADELL, PRESIDENTA
  Data 02/03/16 Icona 1987 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet LA DEMOCRÀCIA DIRECTA
  Data 01/03/16 Icona 1887 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet LA DOLORS MIQUEL PROVOCANT
  Data 25/02/16 Icona 1913 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet MURIEL CASALS IN MEMORIAM
  Data 25/02/16 Icona 1842 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet SON DEMOCRÀTIQUES LES
  Data 16/02/16 Icona 1891 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet EL MAGISTRAT ISMAEL
  Data 15/02/16 Icona 1950 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet SOBRE EL NOU GOVERN
  Data 11/02/16 Icona 1907 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet JO VOTARIA A FAVOR D’UN
  Data 10/02/16 Icona 1834 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet PERÃ’ QUE COI HA FET
  Data 08/02/16 Icona 1846 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet EL FINANÇAMENT IRREGULAR
  Data 26/01/16 Icona 1933 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet L’ADÉU –O L’ARREVEURE
  Data 25/01/16 Icona 1881 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet PERQUÈ CREC QUE CONVERGÈNCIA
  Data 21/01/16 Icona 1778 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet A SANT DE QUÈ LA GENERALITAT
  Data 20/01/16 Icona 1927 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet NO PODEN HAVER LLEIS
  Data 19/01/16 Icona 1860 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet LADRAN, LUEGO CAVALGAMOS
  Data 13/01/16 Icona 1999 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet AL.LELUIA, TENIM PRESIDENT!!!!
  Data 11/01/16 Icona 1811 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet SUBASTES FRATICIDES
  Data 07/01/16 Icona 1932 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet CONTRA ARTUR MAS
  Data 05/01/16 Icona 1953 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet ELS SOCIALISTES ES VAN
  Data 29/12/15 Icona 1862 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet TRIA CARMINA NATIVITATITS
  Data 28/12/15 Icona 1824 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet ELS DE LES CUP SON UNS
  Data 28/12/15 Icona 1794 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet TRIA CARMINA NATIVITATITS
  Data 24/12/15 Icona 1895 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet TRIA CARMINA NATIVITATITS
  Data 23/12/15 Icona 1807 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet S’ESDEVINDRAN LES REVOLUCIONS
  Data 22/12/15 Icona 1834 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet ELS RESULTATS DE LES
  Data 21/12/15 Icona 1866 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet HEM DE CELEBRAR AQUESTA
  Data 10/12/15 Icona 1902 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet EM DONO DE BAIXA D’ERC
  Data 10/12/15 Icona 1975 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet Títol de l'article
  Data 02/12/15 Icona 1880 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet QUE CONVOQUIN NOVES
  Data 01/12/15 Icona 1876 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet UNA MISSA PER FRANCO???
  Data 23/11/15 Icona 1861 Data 5 comentari/s  
Spacer
Bullet ALGÚ ENTÉN EL QUE ESTÀ
  Data 22/11/15 Icona 1966 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet I ARA RESULTA QUE ESTEM
  Data 18/11/15 Icona 1738 Data 1 comentari/s  
Spacer
Espai
Espai
Espai

Cerca al meu bloc

 


Donar un cop d'ull a tots els blocs
Espai
Spacer
Espai

Articles antics

Gener

 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 

Desembre

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 
 
 
Espai
Spacer

Referències

Col·labora!
Spacer
Contacta amb el suport / Avisa'ns d'abusos
Spacer
Posa'ns als favorits
Spacer
Política de privacitat, Termes d'ús & Legal
Spacer