|
Interessant entrevista a Erika Lust
dijous 20/octubre/2011 - 06:06 750 2
Celia Santos va fer una entrevista Erika Lust l’any 2008. Vet aquà unes quantes de les idees de l’entrevista que es pot trobar al blog de Cuesta a internet:
-Si preguntem a una dona si li agrada el porno, en el 99% dels casos dirà que no ... fins ara.
Si, la idea és que això canviï. Les dones no tenim cultura pornogrà fica. Per a nosaltres és un concepte brut, només per homes, bastant lleig a nivell estètic ... tot el concepte té connotacions fosques d'alguna manera. Crec que hi ha molt poques dones que veuen el porno com una cosa positiva. Però quan vaig començar a investigar sobre el tema, em vaig trobar amb un munt de coses que crec que poden ser positives a nivell sexual, que ens pot excitar a les dones i que pot complir la veritable funció de la pornografia, el que passa és que no el té perquè el que hi ha és tan terriblement dolent que no aconsegueix excitar. Fa pocs dies em van regalar unes pel.lÃcules de Private, que és la productora de cinema per a adults més important, i era tot igual, ia mi això no em posa.
-Quan vas decidir fer un porno diferent, feminista i per a dones, molts productors i directors van carregar contra tu ...
Els directors i productors convencionals pensen que sóc una molèstia. En com una relació d'amor - odi, perquè els agrada que hi hagi una dona que no té por del porno, que surt als mitjans, que parla del tema, però després, quan em senten parlar, s'adonen que el que de veritat estic fent és criticar el que fan ells i això els fa por. I diuen: "Qui és aquesta puta?", I això és el que els passa a les dones que en un moment donat es posen dretes i tenen alguna cosa a dir. No és com quan un home vol comunicar alguna cosa. Una dona que protesta, que es queixa, per a ells és una puta.
-Quan una dona irromp en qualsevol feu masculÃ, sempre és mirada amb llicències. A tu et va passar el mateix o per contra als homes els dóna morbo saber que una dona dirigeix pel lÃcules porno?
Els dóna morbo i els fa por perquè tenen la idea que una dona que dirigeix porno ha de ser una dona dominant. Això els posa, però a la mateixa vegada tenen la idea que en el porno, la dona ha de ser submisa, obedient.
-Hi ha un concepte amb el qual jo em quedo després de llegir el teu llibre i és la quantitat de clixés que existeixen en aquesta indústria ...
Però això és perquè darrere no hi ha creadors. És com fer pel.lÃcules en cadena, com fer salsitxes (rialles). Quan ells preparen una producció, el que necessiten és, sis noies, sis nois, una casa, tu et poses en aquest sofà i tu entres per aquest porta, i ja està . Per mi no és tan fà cil. Ells recorren als clixés perquè és l'única que coneixen. En moltes ocasions són homes bastant pobres tant cultural, intel lelectual com emocionalment, fins i tot diria que sexualment, perquè si la seva vida sexual fora més interessant, a mi m'agradaria veure-ho reflectit en les seves pel.lÃcules, i no ho veig.
-Malgrat tot, hi ha directors que fan coses xules, fresques i alternatives i clar, els directors "convencionals" se senten amenaçats. ¿Tenen por que se'ls mori la gallina dels ous d'or?
I tant!, Encara que això també queda reflectit en altres sectors. Fent un paral.lelisme, quan les dones van dir que volien votar, perquè els tocava, perquè volien aquest dret com a individus, els homes van dir, "no cal, ja ho fem nosaltres". I això és el que em diuen molts homes dins de la indústria del porno. Que no cal el cinema que jo faig. A més hi ha molts que m'acusen de ser antiga en els meus plantejaments i és una cosa que em resulta molt interessant perquè diuen que el que jo faig no ens porta cap endavant sinó que és com fer un pas enrere. La meva parella i jo, per exemple, ens entenem perfectament, vam riure, perquè tenim una base de valors semblant, d'idees i de com funciona la societat, de quin és el paper de l'home i de la dona. Quan parlo amb ells em dono de front amb un mur i no ens entenem, no aconsegueixo comunicar amb ells perquè no volen escoltar el que dic. Potser perquè els fa por que ara arribin les dones i els treguin el treball. Per què només tenen dret ells a guanyar diners?
-Però això passa en el porno i en qualsevol esfera social ...
Sà Hem trigat molt fins arribar aquÃ. Si que hi ha hagut codirectores o productores de cinema porno, però han estat sobretot, ex actrius que el que feien era reproduir els mateixos valors que elles han après en el mateix negoci. Hi ha molt poques dones que realment diguin "ara jo vull ser directora", i que afegeixin la seva perspectiva.
-Dius en el teu llibre, "volem veure dones normals, personatges als que puguem conèixer abans de veure'ls follant i amb els quals ens puguem identificar" Radica aquà la empatia entre consumidores i directora?
Sà És una de les coses més importants. Quan veiem a les pel.lÃcules porno a les nimfòmanes, les Lolitas, les infermeres, les prostitutes ... poques dones poden sentir que tenen alguna cosa en comú amb elles. Aquestes dones no estan retratades. Totes elles podrien arribar a ser interessants si hagués una anà lisi a nivell personal i emocional on tu entenguessis qui són. Però per a molts homes, si aquestes dones, tenen veu, tenen força o alguna cosa a dir, ja no resulten tan eròtiques.
-Quina importà ncia té un guió en una pel.lÃcula porno?
En la majoria de les pel.lÃcules porno no hi ha guió. No hi ha ni tan sols context. I no estic dient que el porno necessiti un guió molt elaborat. Jo el que necessito saber és, qui són i per què estan en aquesta situació, per què senten passió l'un per l'altre. Això sà necessito saber-ho, necessito seguir un fil. Per descomptat, si es desenvolupa un guió interessant i elaborat, pot arribar a ser alguna cosa molt xulo. Però per a mi la base és aquesta.
-Hi ha homes que també estan farts del porno convencional?
Encara que hi ha una gran massa que es conforma amb el cinema convencional, hi ha molts homes allà fora que volen veure un altre tipus de coses. Jo faig porno per a dones perquè és la meva manera d'explicar i posar en evidència que el porno que es fa és porno per a homes
-Per què hi ha tan poc humor al cinema porno?
(Rialles) perquè els homes es prens el sexe amb molta serietat. Jo crec que les dones no prenem el sexe amb molt més conya. Hi ha moltes situacions divertides i fins i tot absurdes que sorgeixen en aquest moment. L'humor és una cosa que jo utilitzo en alguns dels meus guions, sobretot per les introduccions a les històries, perquè crec que és un factor bastant important que ajuda a relaxar-se, perquè amb el riure tot és molt més fà cil
-Creus que amb directores com tu canviarà la imatge bruta i fosca que es té del porno?
Hauria, perquè al cap ia la fi, és només porno. Simplement és una altra fórmula, és com si parlem de cinema de terror. Què significa cinema de terror? Doncs el cinema que té com a objectiu espantar. Què significa el cinema porno? El porno és el cinema que té com a objectiu excitar. És l'objectiu real. Es pot fer porno homòfob, masclista, racista ... doncs també es pot fer cinema porno feminista. Només és un conjunt de valors que afegeixes a aquest gènere. No ho veig tan complicat, però hi ha molts homes que diuen que jo barrejo oli i aigua per tractar de barrejar el porno i el feminisme. Jo no ho veig aixÃ. Per mi el feminisme és un valor que pot impregnar totes les arts culturals.
Utilitzen la paraula feminista com un insult?
Sà Per descomptat. Sempre. Però jo no ho considero un insult. Sobretot ho veig en la societat llatina i a Espanya. A Suècia és molt diferent l'aplicació de la paraula feminista. Allà és una cosa positiva, acceptat i que forma part de la societat. El problema és que aquà s'ha fet un mal ús de la paraula. Per a molts espanyols, quan dic que sóc feminista interpreten directament que vull matar els homes.
-Des de la prehistòria fins a Internet, el sexe i la seva representació grà fica ha estat present en les nostres vides. Per què ens espanta tant?
En la nostra societat, prà cticament des de l'era victoriana, perquè abans no era aixÃ. El sexe era una cosa molt natural, i de fet ho és, ja que és necessari perquè continuïn les generacions. Quan es va descobrir Pompeia, era un moment on els homes manejaven els poders i indicaven el que es podia i no es podia veure. De sobte apareix davant d'ells tota aquesta cultura sexual existent en l'antiguitat i pateixen un xoc terrible. Decideixen llavors que això no ho volen compartir amb les dones i les classes baixes, ja que tenien la creença que es podrien escandalitzar i tornar-se completament bojos. Ells tenien la concepció que l'home ric i blanc és el que maneja el poder i els lÃmits del que es pot o no es pot.
-Històricament, en totes les civilitzacions el sexe formava part de l'educació d'homes i dones. Seria concebible avui en dia un tipus d'educació aix�
Si. Escrivien llibres, lustraven parets i quadres. En l'art es podien apreciar imatges reproduint actes sexuals. El Kamasutra tracta d'això. D'explicar i il lustrar. Fins i tot, en algunes d'aquestes civilitzacions, la professió de prostituta no era alguna cosa mal vist. Era una professió com una altra qualsevol.
En l'era judeocristiana ho veig difÃcil. A més, la relació que molts pares tenen amb els seus fills a l'hora de parlar de temes sexuals és prà cticament nul. A segons quines edats, conèixer la sexualitat és molt important perquè forma part del nostre cos i han de entendre-ho. Quan algú no vol parlar amb els seus fills sobre la sexualitat, senten vergonya sobre el que són. Potser, en aquest sentit, el "bon" porno pugui ajudar en certa manera, perquè pot aconseguir obrir la ment i conèixer la sexualitat.
-Segons dius en el teu llibre, en els anys setanta es feia porno de qualitat, fins que va arribar el VHS. El vÃdeo va matar l'estrella del porno? (Video killed the "porno" star).
Hi havia un porno molt diferent perquè havia creadors que tenien una idea clara sobre el que volien fer i tenien el cinema com a instrument per fer-ho. El problema és que va arribar el vÃdeo que va matar una mica aquesta visió. Ara estem en una època on la tecnologia ens permet democratitzar-de nou i que nous creadors pugui fer-ho, ja que amb les noves tecnologies resulta molt barat. Tu pots editar una pel lÃcula al teu ordinador i rodar una pel.lÃcula amb una cà mera.
-Ens hem oblidat de tot el que van fer les dones en els anys setanta per l'alliberament femenÃ? Hem fet un pas enrere?
No, no ho crec. Si mires la situació actual, hi ha moltes més dones que tenen el poder sobre les seves pròpies vides a nivell econòmic, polÃtic i social. Avui dia hi ha moltes més dones amb potencial i amb més oportunitats.
-Saps que tot el que facis ha de ser impecable i que no pots cometre ni un error, perquè sinó, al més mÃnim error, se't van a tirar al coll ...
A mi em passa una cosa molt curiosa. Quan em donen l'oportunitat de fer alguna cosa, per exemple, en una empresa que té, diguem, vint homes que estan fent pel lÃcules. De sobte arribo jo i es desperta el seu interès. Però em demanen que per menys diners faci alguna cosa amb més impacte. No em donen les mateixes condicions, no em volen contractar simplement com un més, amb el mateix pressupost i al mateix nivell. No Menys diners i més impacte. És una cosa del que estic una mica farta. Però això no passa només amb el porno, passa en tots els à mbits professionals.
-El porno és una de les poques professions en què les dones cobren més que els homes (actrius i actors). És l'excepció que confirma la regla?
Al cinema porno la dona és un instrument. L'home és simplement part del mobiliari. Ell no està normalment a la llista de les estrelles. Això es veu també a les pel.lÃcules. Els homes prà cticament no figuren com a persones, normalment un home figura com polla.
-Al cinema convencional, evidentment no veiem sexe explÃcit. Podrà arribar el dia en què es barregin?
Per ara ho dubto molt, perquè el sistema de censura que existeix, sobretot als Estats Units, si una pel.lÃcula conté sexe, adquireix una qualificació que no permet mostrar per grans masses ja que ningú invertiria diners en ella en no ser projectada en grans espais . No obstant això si que es veuen coses en algunes pel.lÃcules, com Instint bà sic, o Una història de violència, però són escenes l'objectiu no és excitar sinó que solen es bastant violentes. Molt poques vegades veiem sexualitat positiva. És un tipus de sexualitat molt problemà tica, sobre tota en les dones.
-Hi ha alguna cosa que m'ha cridat molt l'atenció; censura dins del porno. Com és possible?
(Aquà intervé Pau Dobner, director executiu de Lust Films, que ens va acompanyar durant bona part de l'entrevista). Sà Per exemple, que dos nois es toquin. En Cinc històries per a elles hi ha dos nois que mantenen relacions sexuals. No vegis tu els problemes que vam tenir!
(Erika) SÃ, problemes amb distribuïdors. Per exemple, a Alemanya hi ha una empresa molt important que ens ha fet treure aquesta escena del DVD per poder vendre'l. Molta gent em felicita i em diuen que els agrada molt la pel.lÃcula, però pregunten que per què hi és aquesta escena. Però crec que hi ha molts homes que simplement tenen curiositat i amb Cinc històries per a elles, tenen l'excusa, perquè ells mai es comprarien una pel.lÃcula simplement d'homes.
-Has fet fins ara dues pel.lÃcules, Cinc històries per a elles i Barcelona sex project. En què està s treballant ara?
Estic treballant en una tercera pel.lÃcula que es diu Sis veus femenines i que va a retratar encara més la sexualitat femenina. Veus que entraran en les emocions i els pensaments i que portaran la història endavant. El problema és, quan parlem de cinema porno, que els recursos són una mica limitats a nivell econòmic, perquè els pressupostos, encara que alguns són importants, no tenen ni punt de comparació amb el cinema convencional. Per tant, cal intentar fer alguna cosa bona amb pocs diners. A més, hi ha altres recursos, com són els actors (que no vull criticar) que cal tenir en compte. No són actors que hagin estudiat interpretació i per tant tenen limitacions a nivell interpretatiu i de temps, ja que tampoc està tan ben pagat com la gent es pensa. Tenen molta dificultat amb aprendre tot un dià leg o un guió. Llavors, moltes vegades, les idees que jo tenia no funcionaven exactament com volia. Això és el que et fa aprendre i ara tinc moltes ganes de posar en marxa el que he après ja que crec que pot sortir alguna cosa més d'acord amb el que em ve de gust. Però he de dir que els actors són molt bons d'una altra manera. Saben comunicar molt bé amb els seus cossos, per exemple. Llavors he de jugar amb aquests recursos i oblidar una mica que ells reprodueixin text i explicar les coses d'una manera més visual.
Et consideres bona lectora?
M'encanta llegir. Últimament llegeixo molt menys del que m'agradaria. Tinc un munt de llibres a la meva tauleta de nit però ara mateix tinc moltÃssima feina i no puc. Però si puc dir-te que estic pensant en escriure un altre llibre del qual encara no puc dir-te res. Porno per a dones es va a publicar a Alemanya en una editorial del grup Random House i també es publicarà als Estats Units.
|