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REFORMA CONSTITUCIONAL, EQUILIBRI PRESSUPOSTARI I AUTONOMIA FINANCERA.
divendres 2/setembre/2011 - 03:37 599 1
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Ja aviso que la cosa serà una mica llarga i potser pesada per a qui no els hi agradi la teoria polÃtica i la tècnica jurÃdica.
Primer de tot, abans de posicionar-nos a favor o en contra de la reforma constitucional, cal saber de què parlem, és a dir, què el nou article 135 proposat pel PP i el PSOE.
Després faré una crÃtica formal d’aquest article des d’un punt de vista estrictament democrà tic i de praxis de govern i, finalment, faré una crÃtica material d’aquest article des d’un punt de vista liberal, catalanista i europeista perquè aquests són els més tres eixos ideològics ( i no perquè aquests tres eixos siguin els bons, és clar, sinó perquè són els bons bons des del meu punt de vista ).
La proposta feta conjuntament pel PP i el PSOE, diu:
“La propuesta de reforma para el nuevo artÃculo 135 de la Constitución, cuyo texto fue acordado la pasada medianoche por el PP y el PSOE, queda redactada de la siguiente manera, aunque puede estar sujeto aún a cambios de última hora:
"Más de treinta años después de la entrada en vigor de la Constitución, formando parte España de la Unión Económica y Monetaria Europea, que consolida y proyecta sus competencias en el marco de una creciente gobernanza común, y siendo cada vez más evidentes las repercusiones de la globalización económica y financiera, la estabilidad presupuestaria adquiere un valor verdaderamente estructural y condicionante de la capacidad de actuación del Estado, del mantenimiento y desarrollo del Estado Social que proclama el artÃculo 1.1 de la propia Ley Fundamental y, en definitiva, de la prosperidad presente y futura de los ciudadanos. Un valor, pues, que justifica su consagración constitucional, con el efecto de limitar y orientar, con el mayor rango normativo, la actuación de los poderes públicos.
Para llegar hasta aquÃ, la salvaguarda de la estabilidad presupuestaria ya supuso un instrumento imprescindible para lograr la consolidación fiscal que nos permitió acceder a la Unión Económica y Monetaria y fue posteriormente recogida en normas de rango legislativo.
En el mismo sentido, el Pacto de Estabilidad y Crecimiento tiene como finalidad prevenir la aparición de un déficit presupuestario excesivo en la zona euro, dando asà confianza en la estabilidad económica de dicha zona y garantizando una convergencia sostenida y duradera de las economÃas de los Estados Miembros.
La actual situación económica y financiera, marcada por una profunda y prolongada crisis, no ha hecho sino reforzar la conveniencia de llevar el principio de referencia a nuestra Constitución, al objeto de fortalecer la confianza en la estabilidad de la economÃa española a medio y largo plazo.
La presente reforma del artÃculo 135 de la Constitución Española persigue, por tanto, garantizar el principio de estabilidad presupuestaria, vinculando a todas las Administraciones Públicas en su consecución, reforzar el compromiso de España con la Unión Europea y, al mismo tiempo, garantizar la sostenibilidad económica y social de nuestro paÃs.
ArtÃculo único.
El artÃculo 135 de la Constitución Española queda redactado como sigue:
“1. Todas las Administraciones Públicas adecuarán sus actuaciones al principio de estabilidad presupuestaria.
2. El Estado y las Comunidades Autónomas no podrán incurrir en un déficit estructural que supere los márgenes establecidos, en su caso, por la Unión Europea para sus Estados Miembros.
Una Ley Orgánica fijará el déficit estructural máximo permitido al Estado y a las Comunidades Autónomas, en relación con su producto interior bruto. Las Entidades Locales deberán presentar equilibrio presupuestario.
La actual situación económica y financiera no ha hecho sino reforzar la
conveniencia de llevar el principio de referencia a nuestra Constitución
3. El Estado y las Comunidades Autónomas habrán de estar autorizados por Ley para emitir deuda pública o contraer crédito.
Los créditos para satisfacer los intereses y el capital de la deuda pública de las Administraciones se entenderán siempre incluidos en el estado de gastos de sus presupuestos y su pago gozará de prioridad absoluta. Estos créditos no podrán ser objeto de enmienda o modificación, mientras se ajusten a las condiciones de la Ley de emisión.
El volumen de deuda pública del conjunto de las Administraciones Públicas en relación al producto interior bruto del Estado no podrá superar el valor de referencia establecido en el Tratado de Funcionamiento de la Unión Europea.
4. Los lÃmites de déficit estructural y de volumen de deuda pública sólo podrán superarse en caso de catástrofes naturales, recesión económica o situaciones de emergencia extraordinaria que escapen al control del Estado y perjudiquen considerablemente la situación financiera o la sostenibilidad económica o social del Estado, apreciadas por la mayorÃa absoluta de los miembros del Congreso de los Diputados.
5. Una Ley Orgánica desarrollará los principios a que se refiere este artÃculo, asà como la participación, en los procedimientos respectivos, de los órganos de coordinación institucional entre las Administraciones Públicas en materia de polÃtica fiscal y financiera. En todo caso, regulará:
a) La distribución de los lÃmites de déficit y de deuda entre las distintas Administraciones Públicas, los supuestos excepcionales de superación de los mismos y la forma y plazo de corrección de las desviaciones que sobre uno y otro pudieran producirse.
b) La metodologÃa y el procedimiento para el cálculo del déficit estructural.
c) La responsabilidad de cada Administración Pública en caso de incumplimiento de los objetivos de estabilidad presupuestaria.
6. Las Comunidades Autónomas, de acuerdo con sus respectivos Estatutos y dentro de los lÃmites a que se refiere este artÃculo, adoptarán las disposiciones que procedan para la aplicación efectiva del principio de estabilidad en sus normas y decisiones presupuestarias.
Disposición adicional única.
1. La Ley Orgánica prevista en el artÃculo 135 de la Constitución Española deberá estar aprobada antes de 30 de junio de 2012.
2. Dicha ley contemplará los mecanismos que permitan el cumplimiento del lÃmite de deuda a que se refiere el artÃculo 135.3.
2. Los lÃmites de déficit estructural establecidos en el 135.2 de la Constitución Española entrarán en vigor a partir de 2020.
Disposición final única.
La presente reforma del artÃculo 135 de la Constitución Española entrará en vigor el mismo dÃa de la publicación de su texto oficial en el BoletÃn Oficial del Estado. Se publicará también en las demás lenguas de España".
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Des del punt de vista formal penso que es poden fer les següents crÃtiques a aquesta reforma:
• Que s’hagi fet per la via d’urgència i amb unes eleccions convocades: no s’entén que una reforma d’aquesta envergadura, que regula el nucli dur de la constitució, es faci depressa i corrents, prà cticament sense debat parlamentari i amb un govern i una oposició que estan en funcions. Tot plegat sembla molt inconsistent o, des d’una altra perspectiva, dictat per un poder superior que vol de totes totes assegurar-se que Espanya pagui el que deu, es a dir, bà sicament els bancs alemanys.
• Que no s’hagi convocat un referèndum per a que la ciutadania vol aquesta reforma o no: en una democrà cia els ciutadans haurÃen de decidir el mà xim de coses possibles. I és evident que no és gaire democrà tic reformar la constitució que és la principal llei d’un paÃs – i més quan els articles que és reformen són fonamentals per a la polÃtica econòmica a seguir – sense referèndum i més tenint en compte que aquesta reforma constitucional no estava ni en el programa del PSOE ni del PP.
• La remissió a la Unió Europea del dèficit estatal: per a mi això és un encert. La Unió Europea ha de tenir una polÃtica econòmica conjunta que faci difÃcil que es tornin a repetir un daltabaix com el que estem patint.
• La remisió a una llei orgà nica del dèficit de totes les administracions públiques i de la possibilitat d’emetre deute públic: això buida de contingut la reforma constitucional perquè fins que aquesta llei orgà nica no s’aprovi la reforma no serà efectiva i ningú no coneix, ni per bé ni per mal, els continguts d’aquesta llei orgà nica.
• Les excepcions al principi d’estabilitat presupostà ria: també buiden de contingut la norma. Perquè es fan servir conceptes jurÃdics indeterminats que poden fer que els governs es saltin l’equibri pressupostari sempre que els hi sembli.
• L’aplicació a partir de l’any 2020: això és senzillament una broma. D’aquà a 9 anys qui sap qui serà viu. Probablement es considera que no es podrà obtenir l’equilibri pressupostari fins que no es pagui l’actual deute, però haurien d’explicar com es pagarà aquest deute per tal que l’any 2020, si no tot això sembla –i probablement és- polÃtica ficció.
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Des d’un punt de vista material crec que s’han de tenir en compte dos aspectes:
• La regulació de l’equilibri pressupostari a nivell contitucional: els liberals som partidaris de l’equilibri pressupostari, però que l’equilibri pressupostari tingui rang constitucional és un destorb per a quan aquest desequilibri pressupostari sigui necessari. Llavors què s’haurà de fer, reformar la constitució per la via urgent una altra vegada? Anar a parar al Tribunal Constitucional per a que resolgui si el desequilibri pressupostari és constitucional o no? L’equilibri pressupostari ha de ser la conseqüència d’un bon govern, com l’equilibri pressupostari d’una famÃlia ha de ser la conseqüència d’un bon govern familiar i no d’una llei. I menys de la llei més important d’un estat.
D’altra banda l’actitud dels socialistes em sembla sensacional. Primer generel el déficit públic més gran de la història de l’estat espanyol i després propugnen una reforma constitucional en el que sigui obligatori l’equilibri presupostari, una coherència absoluta, vaja. Tots sabem, per una altra banda, que l’esquerra democrà tica europea és partidà ria del keynesianisme i, per tant, del dèficit fiscal.
No entenc quin serà el programa econòmic dels socialistes a partir d’ara, francament.
• Les implicacions en les comunitats autònomes d’aquesta regulació constitucional: tal com jo ho veig el problema no és que Catalunya no pugui tenir el dèficit fiscal, perquè el déficit fiscal és quelcom intrÃnsecament dolent i haurÃemde procurar no tenir-lo. El problema és que nosaltres tenim dèficit fiscal perquè l’estat ens espolia i, per tant,si l’estat ens tornès el que ens pren i dóna a altres, no en tindrÃem. Per tant aquesta reforma constitucional estaria bé si també limitès el quantum amb que les comunitats autònomes han de contribuir a la solidaritat de la resta de comunitats. Aquesta és la base del problema i això no s’aconseguirà si no s’aconsegueix un pacte fiscal a la basca.
No m’agrada que la Generalitat hagi d’emetre deute públic però encara m’agrada menys que qui decideixi si la Generalitat pot emetre deute públic o no sigui el govern o el Parlament espanyol. Perquè no hi ha autonomia polÃtica sinó hi ha autonomia financera i no hi ha autonomia financera si qui decideix els eixos de la polÃtica econòmica de les comunitats autònomés no són els governs autonòmics sinò els governs centrals. És evident que la reforma constitucional té un marcat caracter centralista en aquest sentit.
A l’hora de fer aquest canvi constitucional, finalment, el PP i el PSOE no han tingut en compte els partits nacionalistes i regionals que hi ha al llarg de l’estat espanyol. Per tant és una reforma excloent ja que només ha volgut escoltar dues veus i n’hi ha moltes més.
Per tot l’anterior, estic en contra de la reforma constitucional tal com l’han plantejada el PP i el PSOE, per poc democrà tica, per precipitada, per imposada, per centralista i, sobre tot, per inútil.
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