Xat Catala
Entra Registra´t
     
 
La meva foto

Benvingut/da al meu bloc!

bertran ha escrit 262 articles i te 2156 comentaris. L'últim article ha estat fet el 28/02/17

perfil de'n(na) bertran | àlbum de fotos de'n(na) bertran

   
Espai
Espai
   
 

Article del bloc de bertran

Espai
 

El català de "pura raça" no existeix - II

Data diumenge 12/juny/2011 - 04:24 Icona 3985 Data 13

No sóc cap expert en història tot i que darrerament m'hi he interessat una mica i pel que he pogut recordar i esbrinar gràcies als jaciments d'Ullastret, Empúries i Roses, al llarg dels segles hi ha hagut moltes onades de poblacions d'arreu:

A la Catalunya Nord hi ha restes humanes del paleolític inferior de 450.000 anys.

Al neolític desenvoluparen la Cultura Cardial provablement eren d'orígen oriental, indoeuropeus vinguts del centre d'Europa cap al segle XV aC, tot i que hi ha altres teories que diuen que venien de l'Àfrica.

Els celtes van arribar a la península al segle VIII aC i s'imposaren sobre les poblacions d'aquí sobre el 1200-900 aC i barrejats esdevingueren els "Íbers":
indigets, cossetans, ausetans....

Posteriorment van ser colonitzats per grecs, cartaginesos i fenicis. A Empúries, paraula d'orígen grec que vol dir mercat, s'hi va donat un mercat on hi havien coincidit íbers, grecs i posteriorment també els romans el 218 a.C. Però segons sembla aquests últims feren una ocupació poc pacífica.

Els visigots es van establir a Barcelona el 415. Del 713 al 1153 hi va haver un altre ocupació poc pacífica, aquest cop de l'Islam, a Catalunya. Posteriorment hi va haver la reconquesta, tampoc massa pacífica.

En la història més recent haurem vist que s'han esdevingut onades de poblacions primer subsaharianes, posteriorment marroquines i del nord de l'Àfrica i més recentment de l'Europa de l'Est, Àsia, Amèrica del Sud i en menor mesura d'altres llocs.

Res no ens impedeix que sentim un gran arrelament a la nostra cultura i la nostra llengua, però ni abans ni ara, allò que es pot sentir com a català "genèticament pur" no ha existit mai. I com ja vaig dir en l'entrada anterior, em sembla molt bé que tinguem aquesta riquesa genètica.



Espai
Spacer
Espai
   
  Escriu articles al teu bloc
Espai
 
 

Comentaris sobre aquest article

Espai Espai
 
Picture
bertran

jaws

Date Monday, June 13th 2011, 6:28 AM

si el llegissis sabries que parlo de genètica, no parlo de nacionalismes, d'això ja n'he parlat algun cop.

El que passa és que hi ha qui si ho barreja, quan una cosa i l'altre no tenen res a veure. El negre del metro amb barretina que s'ha comentat em sembla més català que algú que visqui aquí 30 anys i encara no entengui la llengua.

Spacer

Picture
jaws

Ui xèrif

Date Monday, June 13th 2011, 1:57 AM

Això que escrius és per tocar els pebrots.
Tots venim d'un començament, no sé quin, però catalans forever!
Escric sense lleguir gaire el teu article. Visca la terra i visca tu! apa.

Spacer

Picture
bertran

:)

Date Sunday, June 12th 2011, 2:36 PM

Alfons
Totalment d'acord en tot, res a dir! :)

Gràcies Lovecraft :) és bo anar a dormir havent après quelcom més! :)

Exacte Jazzman, abans no ho he vist :)

Spacer

Picture
Lovecraft

Sigui com sigui es pot aplicar.

Date Sunday, June 12th 2011, 12:48 PM

Segons l'institut d'estudis catalans: Raça:
1 1 f. [LC] [HIG] Descendents d’un avantpassat comú, llinatge, nissaga, ascendència. Ésser de raça reial.
1 2 f. [LC] [HIG] [AN] Tribu, poble, nació, que es considera pertanyent a la mateixa soca, al mateix grup ètnic.
1 3 f. [LC] [HIG] Categoria de persones, d’individus, que tenen característiques, interessos, habituds, etc., comuns.
2 1 f. [LC] [AN] Divisió de l’espècie humana basada en criteris biològics.

Spacer

Picture
_Alfons_

Ah, Jefe, i per cert,

Date Sunday, June 12th 2011, 12:26 PM

el "català de pura raça" sí que existeix. És com "l'argentí de pura raça": el català de pura raça sol tenir, actualment, gens provinents dels ibers i dels romans, dels francs i dels eslaus, dels celtes i dels àrabs, dels visigots... i habitualment un "català de pura raça" de ciutat, avui és 25% "català de tota la vida - que diuen a pagès", 25% espanyol d'origen celta o visigot, 25% espanyol d'origen àrab, i 25% català d'origen occità.
Suposo que el català "de pura raça" del futur podrà ser de dues menes:
o és 100% "espanyol" o serà 25% àrab, 25% subsaharià, 25% "de la terra" i 25% "del nord dels Pirineus o de l'Atlàntic enllà".

Spacer

Picture
_Alfons_

De fet...

Date Sunday, June 12th 2011, 12:22 PM

... com diu en Lovecraft, si ens ho mirem bé, tots som africans. Passats per prop del Tibet, els europeus, però som africans.
... el que penso que el Big Boss ens vol dir és que n'hi ha uns per aquí que també els esmenta en Sinn3rboy, i que van amb el discurs de "Primer els de casa" o que "els de fora són tots uns lladres" - i el més graciós de tot és que es refereixen sempre com "els de casa = espanyols" i gairebé "a Catalunya els catalans també són de fora" -però això ho dissimulen habitualment, com poden.
... la nostra terra sempre ha estat lloc de pas i s'ha anat enriquint humanament (i d'aquí totes les altres riqueses per a un país petitó i amb pocs recursos naturals)

El que em fot gràcia és que n'hi ha uns que es pensen que perquè parlem d'espoli fiscal o d'independència ja estem "marcant" l'ADN de la gent... i en realitat són ells els que marquen el "seu ADN profundament espanyol". Més que fotre gràcia, em fot, senzillament. Però ja se sap, des de "el espíritu de Franco" han tingut molt clar, ells, allò de la "raza" - fins i tot ho han d'esmentar en el futbol de la seva "roja".

Spacer

Picture
bertran

respostes

Date Sunday, June 12th 2011, 11:33 AM

txeic, he posat el títol entre cometes, per que alguns ho veuen així i si et fixes de fet no he dit que totes aquestes poblacions es poguéssin considerar races, tot i que segur que tenien diferències genètiques, que és el que vull donar a entendre. Sobre això de l'home del metro amb pell fosca i barretina hi estic totalment d'acord. Sobre això de la ocupació, ho estava contraposant a la colonització grega, que segons sembla si va ser pacífica.

M'agrada el comentari que has fet veterà, no ho hagués dit millor. Tot i que mai és tard per aprendre altres llengües.

Sinnerboy, això de les races ja ho he comentat. No volia dir que aquestes poblacions fossin races, feia servir una expressió que he sentit en altres contexts.
Com a nom de "Catalans" si, però estic parlant del que som ara a nivell genètic, que segur que entre nosaltres hi ha algú amb avantpassats que havien fet dòlmens, cistes i menhirs.
Sobre els gots i els visigots: http://ca.wikipedia.org/wiki/Visigot
Sobre la onada propiciada per Franco tens tota la raó, una part meva te aquest orígen.
Tens raó en que he minimitzat molt l'aspecte bèl·lic i violent de les ocupacions, però la meva intenció era de parlar del nostre l'orígen genètic. Si hagués esmentat això s'haguessin barrejat els nacionalismes i aquesta no és la meva intenció.

Lovecraft: Bé si, el terme de raça possiblement seria aplicable tot i que normalment crec que s'aplica més el terme de poblacions, que poden ser les de tot un continent, o la població del 4rt 3ª! :)

Spacer

Picture
jazzman

si ens ho mirem bé

Date Sunday, June 12th 2011, 11:28 AM

...tots som africans.

Spacer

Picture
sinn3rboy

(Em refereia a...

Date Sunday, June 12th 2011, 11:26 AM

..."raça", no segons l'accepció biològica, sinó culturalment.
Amb les diferents connotacions de tot tipus que socialment se li ha acabat donant...)

Spacer

Picture
Lovecraft

Un apunt a sinn3rboy

Date Sunday, June 12th 2011, 9:23 AM

raça: Divisió de l’espècie humana basada en criteris biològics.

Per tant, l'espècie humana es pot subdividir en diferents tipus de raça. :D

Spacer

Picture
sinn3rboy

Uns apunts...

Date Sunday, June 12th 2011, 6:42 AM

...
* Crec que els més interessats en el racisme són els que sempre n'estan parlant, és a dir, els bens intencionats. És una obvietat [lingüísticament capciosa], que no passen de fer constatacions molt fraternals -ho deixarem així-, però que no ajuden pas a solucionar el problema o a reflexionar-hi.
(Per cert, els del PP i CxP no em semblen ni racistes ni xenòfobs: no tenen ideologia, senzillament són demagogs de fireta, i poc més).

* Compte, perquè s'estan barrejant conceptes com cultura i raça ("genèticament pur"), i això sempre és perillós i demagog, parli qui en parli. De "raça" només n'hi ha una, i és la humana, per tant parlar de "races" amb humans és totalment absurd. Siguem estrictes.

* Apuntar també que "genèticament purs" ho som tots, malaguanyat si no, ja que voldria dir que ens falten gens...!

* Com a "catalans" només es pot entendre aquesta cultura a partir de l'any 900 (+-), on els habitants es començaren a organitzar en baronies, comptats, etc. Per tant, tot allò descrit abans del 900 d-C. no té fonament quan es parla de CAT (Ja sé que la teva intenció és una altra, Bertran, però és que ets molt exagerat... :-).

* Apuntar de pas que l'origen de CAT és bèl·lic, com tants altres països, ja que els habitants de la marca hispànica-Est són els que van acabar formant el Comptats catalans.

* Com ho tinc entès, els visigots no es van establir a l'actual CAT geogràfica, sinó que ho feren els Gots, que venien de la Tràcia (actual Bulgària i rodalies), a causa d'una sèrie de "malentesos" entre ells i els romans moderns. És a partir de la seva arribada a Ibèria, que se'ls anomena visigots. Però la presència i rellevància dels Gots a CAT no la tinc gaire clara, crec que no va ser significant.

* T'has oblidat d'esmentar els espanyols arribats durant els '60 i '70. Era el pla de Franco per colonitzar CAT -que li va sortir molt bé- amb la complicitat de la burgesia feudal catalana. Així matava dos ocells d'un tret: el "problema català", i el problema andalús, ja que la desocupació, inanició i misèria amb la que el règim castigava Andalusia feien créixer el perill de revolta contra el règim.

* Per acabar, m'alarma la lleugeresa amb el que les invasions militars -sempre acompanyades de violacions-, les colonitzacions amb objectius polítics, les deportacions (falsament amagades com "immigracions"), l'explotació econòmica de les persones, la migració de les espècies, el fracàs de la integració, el darwinisme social tant dels atacants com dels defensors de les "races", etc, es barregen sota un sol discurs mediàtic políticament manipulat, fàcil, ingenu i gens reflexionat que impedeix moralment encarar la immigració actual com el problema [mundial] que és.

L'únic que no es preocupa d'aquestes coses és el Poder, que explota aquestes persones com a continuació de l'explotació colonial europea, en ple segle XXI. El seu gran triomf ha estat fer-nos veure aquesta atemptat contra la raça humana com si fos un triomf de la bondat...i no ens permet veure el patiment més enllà de les fronteres occidentals. Massa bé que estem...

Spacer

Picture
vetera

Som un gresol

Date Sunday, June 12th 2011, 6:31 AM

Catalunya geogràficament ha estat situada en zona de "Marca", per això ha estat sempre un país i una cultura de gresol, on ens hem hagut de fondre amb d'altres cultures que ens han deixat la seva empremta. Aquesta característica històrica diuen els entesos, ha fet que encara existim. Mitjançant el pacte, el famós pactisme català, sempre hem sabut incorporar les onades migratòries, alguns d'elles de bon rotllo i d'altres no, però a la llarga els hem fos amb nosaltres. I ara ens toca seguir fusionant sense oblidar que som a casa nostra i hi han coses que les hem de transaccionar però l'idioma no, l'idioma és la nostra ànima col.lectiva.

Spacer

Picture
txeic-tgn

Què tens Boss?

Date Sunday, June 12th 2011, 6:14 AM

Si només és mal de cap és una cosa transitòria...

Què collons t'empatolles amb tanta raça?

Com deia l'Alfons (nick) m'estimo més un "negrata" que parli català que no un espanyol conqueridor, colonitzador (i d'aquestos n'hi ha molts... masses.

Si fos per naltros la independència ja la tindrien fa anys... passa que a la inversa: NO... clar volen seguir xuclant de la mamella.

I si parlem d'enriquiment cultural no ens cal que ens imposin el castellà ... ja en parlem d'idiomes naltros.
Què t'has begut l'enteniment? Què vols dir amb això? "també els romans el 218 a.C. Però segons sembla aquests últims feren una ocupació poc pacífica."

Segons sembla? qualsevol ocupació vingui d'on vingui mai és pacífica... I la dels romans, obviament, tampoc ho va ser.

Un romà de la Tarraco (no diré Imperial eh... ) que n'està fins als collons dels espanyols pacificadors! hahahaa

Spacer

Espai
 

Escriu el teu comentari per aquest article

Espai Espai
Espai
  Ho sentim, els usuaris no registrats no poden escriure comentaris | Registra't
   



Més articles

 

Vols llegir més articles escrits per bertran? Aquí son els últims articles.

 
Bullet Xat.Cat fa 10 anys i
  Data 28/02/17 Icona 4954 Data 22 comentari/s  
Spacer
Bullet canvi de servidor
  Data 06/01/15 Icona 2067 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet Sopar Single i nit dels
  Data 27/12/14 Icona 2058 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet SOPAR-TEATRE: Cristòfor
  Data 13/12/14 Icona 1581 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet Sopar de Singles a l'Empordà
  Data 15/11/14 Icona 2472 Data 11 comentari/s  
Spacer
Bullet El xat ja va
  Data 28/09/14 Icona 1670 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet canvi de servidor
  Data 26/09/14 Icona 1727 Data 10 comentari/s  
Spacer
Bullet Ahir el servidor ha
  Data 24/09/14 Icona 1621 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet Xat ja va
  Data 09/09/14 Icona 1788 Data 6 comentari/s  
Spacer
Bullet El xat ja va
  Data 02/09/14 Icona 1672 Data 9 comentari/s  
Spacer
Bullet Canvi de servidor
  Data 01/09/14 Icona 1758 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet El Xat torna a sortir
  Data 02/04/14 Icona 2429 Data 10 comentari/s  
Spacer
Bullet Trobada petonera
  Data 12/03/14 Icona 1960 Data 9 comentari/s  
Spacer
Bullet 20 petons entre desconeguts
  Data 11/03/14 Icona 1865 Data 11 comentari/s  
Spacer
Bullet Sobre Platja d'Aro
  Data 23/02/14 Icona 1746 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet "Els trolls només
  Data 19/02/14 Icona 2004 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet Copiar d'altres
  Data 30/01/14 Icona 1810 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet Xat en Català per Android
  Data 28/01/14 Icona 3291 Data 9 comentari/s  
Spacer
Bullet Vols un àlies / nick
  Data 20/01/14 Icona 1850 Data 11 comentari/s  
Spacer
Bullet Fòrum dels bons desitjos
  Data 01/01/14 Icona 2124 Data 5 comentari/s  
Spacer
Bullet Canviem de nom!!!
  Data 28/12/13 Icona 1952 Data 5 comentari/s  
Spacer
Bullet Festa dels 80's
  Data 22/12/13 Icona 1704 Data 6 comentari/s  
Spacer
Bullet _Esparta_ i Casatbusk
  Data 19/12/13 Icona 1880 Data 13 comentari/s  
Spacer
Bullet Treiem l'Esparta
  Data 05/12/13 Icona 2413 Data 25 comentari/s  
Spacer
Bullet Indefensió apresa
  Data 20/11/13 Icona 1896 Data 5 comentari/s  
Spacer
Bullet Arribarem a ser independents
  Data 20/11/13 Icona 2230 Data 24 comentari/s  
Spacer
Bullet Ahir vaig fer 10 anys
  Data 01/10/13 Icona 1939 Data 12 comentari/s  
Spacer
Bullet La Via Catalana al món
  Data 12/09/13 Icona 1889 Data 9 comentari/s  
Spacer
Bullet Via Catalana al 94.2%
  Data 03/09/13 Icona 2103 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet Error per entrar al
  Data 24/06/13 Icona 1786 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet Encara hi ha entrades
  Data 21/06/13 Icona 1847 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet Ja som 16.000 !!!
  Data 07/06/13 Icona 2008 Data 10 comentari/s  
Spacer
Bullet Ja portem 100.000 signatures
  Data 16/05/13 Icona 1934 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet Es busca president per
  Data 29/04/13 Icona 1776 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet Canvi de titular a Jazztel
  Data 24/04/13 Icona 2221 Data 6 comentari/s  
Spacer
Bullet Entrevisten a l'andalusa
  Data 15/04/13 Icona 1973 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet ¡A mí me hablas en
  Data 12/04/13 Icona 2103 Data 10 comentari/s  
Spacer
Bullet Canvi de titular a Jazztel
  Data 08/04/13 Icona 2108 Data 7 comentari/s  
Spacer
Bullet Incidències al nou
  Data 16/03/13 Icona 1882 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet Ja tenim pel xat!
  Data 08/03/13 Icona 1889 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet Donacions de 3€ pel
  Data 06/03/13 Icona 2072 Data 14 comentari/s  
Spacer
Bullet Donacions 2012
  Data 03/01/13 Icona 2735 Data 10 comentari/s  
Spacer
Bullet Espanya accepta el referèndum
  Data 28/12/12 Icona 1872 Data 6 comentari/s  
Spacer
Bullet Salvem el programa Thalassa
  Data 08/11/12 Icona 1981 Data 6 comentari/s  
Spacer
Bullet Distància entre perfils
  Data 07/11/12 Icona 1929 Data 5 comentari/s  
Spacer
Bullet La web del Mas Masaller
  Data 30/10/12 Icona 2002 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet El Xat.Cat surt a TV3
  Data 27/09/12 Icona 2035 Data 12 comentari/s  
Spacer
Bullet Fundem el partit polític
  Data 01/04/12 Icona 2328 Data 13 comentari/s  
Spacer
Bullet CONSTITUCIÓ GRUP POÈTIC
  Data 20/03/12 Icona 2105 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet Dobles àlies (nicks)
  Data 09/03/12 Icona 1417 Data 5 comentari/s  
Spacer
Espai
Espai
Espai

Cerca al meu bloc

 


Donar un cop d'ull a tots els blocs
Espai
Spacer
Espai

Articles antics

Gener

 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 

Desembre

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 
 
 
Espai
Spacer

Referències

Col·labora!
Spacer
Contacta amb el suport / Avisa'ns d'abusos
Spacer
Posa'ns als favorits
Spacer
Política de privacitat, Termes d'ús & Legal
Spacer