|
|
|
|
|
|
|
|
|
Article del bloc de TomasM-Porta
|
|
|
CONTRA ELS CASTELLERS
dijous 9/desembre/2010 - 05:04 867 11
Reconec que em costa d’entendre que la gent es jugui el fÃsic amb un passatemps. No només es tracta dels castells, és clar: també és el cas de l’alpinisme, el motorisme, l’automobilisme i tots aquells que fan grans piruetes amb tota mena d’estris. I, no cal dir-ho, els braus ( amb independència que em semblen un espectacle detestable i indigne, també em sembla una aventura idiota per part del torero ).
Ara bé: els adults han de poder fer la seva vida el que vulguin. I si un adult es vol posar davant d’un brau, vol anar a 500 per hora amb un cotxe o una moto, es vol enfilar per la paret més vertical o vol fer salts mortals de necessitat, és cosa seva. Tots som propietaris de la nostra vida. I malgrat que les lleis no ens reconeixen ni el dret al suïcidi, ni el dret a autolesionar-nos, ni el dret a fer esports o assimilats de risc, és evident que el tenim.
També tenim el dret a la crÃtica dels que els practiquen, que moltes vegades utilitzen després la sanitat pública i, sobre tot, tenim el dret a criticar als mitjans de comunicació que fan apologia d’aquestes prà ctiques. Perquè són negoci, perquè són espectaculars o perquè són catalanes.
Ara bé: no entenc que no estigui prohibit per llei que totes aquestes prà ctiques de risc puguin ser practicades per menors d’edat. No és possible, per exemple, que una menor de 16 no pugui consentir a tenir relacions sexuals i si que pugui pujar al capdamunt d’un castell. I consti que el que estic dient no és que les menors d’aquesta edat han de poder consentir a tenir relacions sexuals ( o a beure alcohol o a fumar o a veure segons quines pel.lÃcules o a tantes i tantes coses ). Estic dient que ni una cosa ni l’altra. Ni relacions sexuals, ni prà ctiques de risc.
Recentment s’han fet unes jornades sobre lesions al món casteller i s’han publicat diversos estudis sobre el tema. I he llegit unes declaracions en les que Jaume Rosset, director cientÃfic de la Coordinadora de les Colles Castelleres, apunta un parell de coses: que abans, quan la gent treballava més fÃsicament, hi havia menys lesions i, segón, que els castells són un esport practicat per gent sedentaria. Es a dir – i això ho dic jo-, un esport practicat per no esportistes.
No entenc com, havent-hi criatures mortes i lesionades, les autoritats no barren el pas a l’irresponsabilitat dels pares. Només cal veure les alçades fins on arriba l’eixaneta per veure que no hi hauria de poder pujar.
|
|
|
|
|
|
|
Escriu articles al teu bloc
|
|
|
|
|
Comentaris sobre aquest article |
|
|
|
TomasM-Porta |
Que els pares
Thursday, December 9th 2010, 1:31 PM
facin altres coses malament amb els seus fills no és un argument a favor dels castells.
No es tracta només de morts, és tracta de saber la qüantitat de lesionats i, a partir d'aquÃ, saber si és un esport de risc o no.
És evident que els menors d'edat hi ha esports de risc que no poden practicar - motociclisme, automobilisme, etc...) - jo no veig clar que els castells puguin ser practicats només amb consentiment patern.
Un altre aspecte és que els castells són quelcom innecesari i, per tant, incomparable amb un accident de trà nsit que deriva de la necessitat de traslladar-se d'un lloc a un altre.
Jo no tinc dades concretes, però l'activitat em sembla perillosa. M'agradaria que els que la defenseu em donèssiu aquestes dades per tal de poder rectificar.
|
|
Cabrero |
No tinc cap opinió formada sobre els castellers,
Thursday, December 9th 2010, 1:31 PM
malgrat sigui una tradició centenà ria. Els braus superen/superaven la seva longevitat, com a tradició s'entén. Si us vé de gust, tot i que tampoc ni m'agraden ni entenc de braus, llegiu els poemes d'Alberti sobre braus.
Moltes vares de mesurar, segons s'entengui que és autèntic o no autèntic català , i que consti que estic d'acord amb els comentaris: nèixer és un risc. Al pas que anem, prohibirem circular les bicis, practicar sexe sense condon -ja ho han fet, i no ha estat el Papi di Romi- i prendre una altra cosa que no sigui camomilla. Quin paÃs ¡
|
|
mql35 |
++
Thursday, December 9th 2010, 7:40 AM
...les irresponsabilitats de molts pares va més lluny, per exemple alguns circulen en vehicle a gran velocitat i risc amb els nens a dintre, altres els ténen tot el dia endollats a la tele o la play o al msn, altres son incapaços de donar-els-hi una educació amb un mÃnim sistema de valors ètics bà sics (respecte, solidaritat, integritat, cultura del treball i l'esforç, etc etc) , altres converteixen els seus fills en fumadors passius ja des de la seva concepció, altres pares alimenten els fills preparant-los per una vida d'obesitat i problemes de salut, etc etc etc.. per dir-ne alguns o sigui que lo dels anxanetes i altres esports de risc em sembla un mal menor en tant que es un risc conegut i en moments puntuals mentre que algunes de les altres irresponsabilitats comeses pels pares tenen efectes continuats i duradors tota la vida.....
salutacions
|
|
arale |
Hola
Thursday, December 9th 2010, 7:09 AM
Estic totalment d'acord amb el q diu el cavallfort.
No es pot dir a la lleugera q sigui tan perillós, ni catastròfic com ho pintes, evidentment hi ha uns riscos, però no són, ni de lluny, tant escandalosos.
Pel q fa al sedentarisme, podria dir q molts castellers van al gimnàs regularment i cuiden el seu cos per evitar lesions, però com en tot a la vida, els accidents existeixen i no tot és evitable.
Com a bona vallenca q sent l'esperit casteller prà cticament des de sempre, em sap greu q es parli de castells de manera tan catastròfica, quan els risc és menys del q aparentment pugui semblar.
Salut.
|
|
cavallfort |
home Persi
Thursday, December 9th 2010, 6:49 AM
no val a fer trampes eh. Quan dius criatures mortes sembla q en siguin un pilot....i els darrers 100 anys, n´ha mort una.
Saps què passa?? q si volem prohibir tota activitat que un dia o altra ha patit algun accident fatal, ho prohibirem tot.
Recordo morts de nens ofegats a la platja, al riu, jugant a futbol, praticant atletisme, fent motocross, en bici, fent muntanyisme, anant de colònies o simplement mort per un gos "domèstic".
Per desgrà cia, la nena de la colla dels capgrossos de Mataró, va patir una mala caiguda amb un desenllaç trà gic. Va ser un accident.
Malauradament no ho podem controlar tot. El risc 0 no existeix.Ni a l´esport, ni a la vida.
|
|
|
|
|
Escriu el teu comentari per aquest article |
|
|
|
|
Ho sentim, els usuaris no registrats no poden escriure comentaris
| Registra't |
|
|
|
|