|
|
|
|
|
|
|
|
|
Article del bloc de TomasM-Porta
|
|
|
UN CÀNCER: EL 30% DE FRACÀS ESCOLAR.
dilluns 22/novembre/2010 - 05:58 872 35
De la mateixa manera que en l’erradicació de la pobresa a casa nostra – i, si pogués ser, al món sencer – un altre dels temes prioritaris de tots els partits i els ciutadans hauria de ser la millora substancial de l’ensenyament a Catalunya. El baixÃssim nivell de l’ensenyament català en general i el 30% de fracà s escolar en particular és una de les xacres socials més importants que hem de combatre. I no és gens fà cil.
No és gens fà cil.
No és gens fà cil perquè els nostres mestres cobren uns sous irrisoris i fan moltes vacances mentre que a un paÃs que es prengués seriosament l’ensenyament la cosa hauria d’anar al revés: haurien de cobrar un bon sou – poques professions hi ha tan importants i, per tant, dignes de ser reconegudes – i haurien de fer poques vacances – perquè la canalla mai no sabrà prou -.
Però en context de l’ensenyament és que, en general, es dedica a la docència qui no pot fer una altra cosa. És públic i notori que quan una persona no serveix per estudiar una carrera com Déu mana li fan estudiar Magisteri que, segons m’han dit, és més fà cil que l’ESO. I aixà arribem a tenir uns mestres – amb totes les excepcions que calgui, ara parlo de problemes estructurals – que no només no són gaire espabilats, sinó que tenen un interès baixÃssim pel coneixement.
Mentre el Magisteri tingui aquesta poca consideració social, aquest menyspreu intel.lectual, no es podrà pujar la qualitat de l’ensenyament a casa nostra.
Després hi ha l’actitud de segons quins polÃtics que també és impresentable. Respecte dels mestres perquè els hi toleren les seves mancances per tal d’estar a bones amb el col.lectiu i respecte als alumnes perquè toleren la seva ignorà ncia d’una manera demencial, corrossiva socialment.
No és possible que un alumne passi de curs tant si sap com si no sap. No és possible que un alumne que ha suspès set assignatures passi de curs. Hi ha d’haver un mecanisme per agafar aquest xaval i reciclar-lo d’alguna manera. Però fer que vagi passant de curs en curs sense fotre brot i presumint del rentable que pot arrivar a ser la vagà ncia em sembla un negoci social pèssim. S’està fabricant carn de canó.
Naturalment, un altre problema bà sic som els pares. Els pares som els responsables de l’educació dels nostres fills al 100% i a vegades pretenem que el que hem de fer és delegar aquesta educació en els mestres. No. I, sovint, com els mestres, nosaltres som els primers que estem mal educats i, per tant, difÃcilment podrem educar els nostres fills amb una mica de sentit i de coherència. Això és veu quan, per exemple, els pares ens queixem de que l’escola és massa exigent amb els nostres fills (!), en contes de queixar-nos de que és massa poc exigent, que hauria de ser el normal.
Diuen que a Suècia la gent està orgullosa de tenir com a veïns d’escala un policia i un mestre. Nosaltres, aquÃ, no els hi tenim cap consideració. És la diferència entre un paÃs culte, civilitzat, democrà tic i un que no.
Per mi, de tots els punts del programa de CiU, aquests són els més difÃcils de complir. Tal com jo ho veig, l’ensenyament en particular i l’educació a Catalunya falla per totes bandes.
Fet i fet, els qui menys fallen són la canalla.
Fallem els pares, fallen els mestres, falla l’administració, fallen els sindicats. En aquest à mbit el nostre nivell és deplorable. Deplorable el nivell dels pares, dels mestres, de l'administració i dels sindicats, sÃ.
Si jo estigués al capdavant d’aquesta conselleria, francament, no sabria per on començar. Cal un canvi molt profund dels valors socials per a que l’ensenyament i l’educacio rutllin. Jo m’hi veuria incapaç. Per mi és la conselleria més complicada de llarg. I, juntament amb economia, la més important.
|
|
|
|
|
|
|
Escriu articles al teu bloc
|
|
|
|
|
Comentaris sobre aquest article |
|
|
|
TomasM-Porta |
Stargira, carinyet
Wednesday, November 24th 2010, 6:06 AM
1. Déu no necessita advocats, el dimoni, sÃ.
2. Oblida't de que ets mestra i veurà s que tu i jo estem dient el mateix: que tenim un gran problema estructural. Jo dic que ni els mestres, ni els pares, ni els polÃtics, ni els sindicats estan al nivell. Dic que els mestres no estan al nivell perquè no se'ls hi dóna l'importà ncia que tenen i que, per tant, se'ls exigeix poc a Magisteri- i, per tant, estan poc preparats -, se'ls paga poc i se'ls hi dóna poc mitjans. Tu fas corporativisme però ves a dir el mateix.
|
|
sulkygirl |
*****
Wednesday, November 24th 2010, 4:22 AM
Xainegre:en cap cas comparo l'escola amb una fà brica o forn. Estava responent a un comentari del Persi sobre la responsabilitat politica en la qüestió de l'educació, mirant d'explicar la meva opinió sobre que el mal funcionament de l'à mbit de l'educació és en bona mesura fruit d'una mala gestió desde la conselleria d'educació i per la part que ens toca del ministeri d'educació. Dir en bona mesura, no és dir al 100%. I aquesta crÃtica no va únicament pels caps visibles de la pólitica si no per tota la xarxa que forma part de l'à mbit de l'educació. No sóc mestre però en conec uns quants, i moltes vegades s'han d'empassar mesures i lleis aprobades per persones que no estan a peu de canó a les escoles i que perjudiquen o dificulten encara més la seva tasca, com molt bé assenyala Stargrida al seu comentari: la setmana blanca, les aules d'acollida, els terços de jornada, que en una mateixa classe hi hagi nens amb unes diferencies de nivell molt acusades que dificulten tan l'aprenentatge com l'ensenyament, i això suma amb d'altres problemes que es troben dins l'escola de convivència, de manca de respecte, de pares, l'adequació de les noves tecnologies a les aules, etc. Que hi han més factors que han provocat aquest fracà s de l'ensenyament i que els politics no son els unics culpables? SI, ho reitero un cop més perquè no se'm titlli d'inmadura (amb tot el carinyu Persi). Aquest fracà s no s'ha produït d'un dia per un altre, ni per culpa d'un sól factor, està clar, és la societat la que està evolucionant d'esquenes a la cultura més enriquidora i en canvi alimenta a la gran massa amb una cultura de consum rà pid i nutrients prà cticament nuls. És una gran contradicció, estem en un moment de sobreinformació, podem trobar prà cticament qualsevol informació amb un click però en canvi això sembla conduir-nos potser cap a una mena de nou tipus d'analfabetisme que fa una mica de por. Però aquest ja seria un altre tema...
|
|
stargrida |
Doncs jo...
Tuesday, November 23rd 2010, 8:13 PM
cansada de justificacions absurdes encara de vegades, quan llegeixo articles com aquest, em plantejo que si el 70% dels alumnes no fracassen escolarment és un miracle. Realment és quan m'adono que sort en tenim que molts encara CREIEM en l'educació. Pq si el 70% dels alumnes tenen èxit escolar no serà :
- Ni per la bona gestió de l'administració, que s'omple la boca parlant d'equitat, inclusió i excel.lència sense dotar les escoles de recursos materials, humans i econòmics que facin que es pugui portar a la prà ctica.
- Ni pel recolzament dels pares, que alguns encara no s'han adonat que els seus fills passen més hores amb els mestres que amb ells mateixos.
- Ni pel reconeixement de la tasca que fem per part de la societat malalta en la qual vivim, pq tinguem clar que el fracàs escolar és fruit del fracàs social. L'escola és un reflex de la societat.
- Ni pel sou de les hores extres que fem dedicant hores més enllà del nostre horari laboral.
- Ni pels polÃtics que ens fan anar com titelles a cada canvi de legislatura fent reformes escolars que no saben com donar resposta
- Ni per la gran motivació professional que causen articles com aquest.
- Ni per...
- Ni per...
- Ni per...
O sigui que si només el 30% fracassen escolarment, amb el panorama que tenim, creu-me que és pq hi ha molts docents amb moltes ganes de que això funcioni.
No estic dient que em conformi amb el 70%, estic dient que per millorar, amb l'esforç dels docents no n'hi ha prou.
Tampoc m'estic queixant del sou...tot i que val a dir que la retallada em fot bastant.
Persi tu fés d'advocat, però no del diable coi!!!! ;-)))
|
|
Pitia |
I després d'això...
Tuesday, November 23rd 2010, 4:38 PM
(i mira que em fot que el cavall tingui raó....ets un provocador!!!) No entenc que estiguis tan mal informat, però és clar, si no fos aixÃ, tampoc tindria sentit el bloc. De totes maneres, Persi, com que no hi ha res a defensar, perquè no crec que els professionals del que sigui ens hagim de justificar, siguem mestres, profes, o jutges (que es veu que cobren com nosaltres..., ai, calla, no...si cobren més...ho trobes just?) no intentaré fer-lo. Però et proposo, a tu en particular i a la societat en general que considerin una mica més a les persones que ens passem la major part del temps amb els seus fills, que deixin de parlar de nosaltres i es preocupin una mica més de parlar d'ells i la seva feina. Que això ja cansa, i molt.
No som l'estigma de la socitat, ni quan va bé, ni quan va malament. Per tant, amor, dedica't a parlar dels metges, caixeres de supermercats (que déu n i do), bancaris i banquers (que redéunido), lampistes i industrials en general (que són la hòstia), perruqueres i enterramorts....i deixeu-nos en pau fer la nostra feina amb els vostres fills, perquè quan arribin a casa vostre, no us hagin d'emprenyar massa i pogueu continuar veient el futbol o la telenovela de torn, sabent que algú els hi està ensenyant alguna cosa!
amb amor
|
|
cavallfort |
Home persi
Tuesday, November 23rd 2010, 2:29 PM
jo parcialment estic d´acord amb tú, però una cosa és dir q magisteri és assequible i l´altra q el q serveix serveix, i el q no.....a ser mestre. Homeeeee ni tant, ni tant poc coii, q en el punt mig hi ha la virtut.
És evident que no tots els mestres són bons, això t´ho reconeix el propi col.lectiu, però tb és cert que n´hi han d molt và lids.
Francament (i ara és per tocar una mica la pera), hi ha pitjors lletrats que no mestres, amb l´agreujant que els primers són infinitament més honestos.
I potser tens raó en queixar-te de mitges veritats......tens raó ehhh, dir q un mestre guanya com un jutge és directament..... MENTIDA !!!!!!!
|
|
TomasM-Porta |
Quina és la mitja veritat?
Tuesday, November 23rd 2010, 2:06 PM
M'he perdut!
Ara resulta que aquà no hi ha fracàs escolar, que estem al capdavant d'Europa.
Per cert, Ellesmera no sé perquè t'emprenyes amb mi ni et prens personalment una crÃtica general: jo sóc exalumne de la seva escola, però el que no em pots dir és que la teva escola no és una escola d'èlit: què té a veure amb el que jo dic?
Pitia: jo sé el que guanya una mestra perquè la meva dona ho és. I guanya el mateix que un jutge. Jo seria incapaç d'estudiar QuÃmica i, que jo sà pigui, no he dit res sobre això. El que he dit és que la diplomatura de magisteri és molt fà cil. Crec que això és innegable. O tu creus que si fa no fa igual que QuÃmica?
Cavall: Aquà de moment només veig corporativisme. No hi ha ningú que no sigui mestre que em contradigui. Ni cap mestre que, a banda de mostrar-me la seva indignació, em digui que ho estan fent bé. Només em diuen que ells no en tenen la culpa. Que la culpa és...dels polÃtics. Si la Pitia o la Ellesmera fan malament una classe és culpa dels polÃtics? No fotem! D'ara en endevant quan jo perdi un cas també diré que és culpa dels polÃtics, a veure com s'ho pren el client.
|
|
Pitia |
doncs mira Persi...
Tuesday, November 23rd 2010, 1:42 PM
no he estudiat magisteri...i em dedico a la docència, què raro, no????? He fet una llicenciatura i em dedico a la dodència, més raro encara, no???? Deu ser, o bé que fer quÃmica em va costar menys que el batxillerat o que aquest bloc no inclou els professors. Però com estic segura que sÃ...perfereixo no continuar. Ah, per cert, el sou d'un funcionari dóna per viure en parella, però...si vius sola, tens un fill i t'has de desplaçar cada dia 45 km per arribar a la feina....la cosa ja no és tan maca (que no és el teu cas, és clar).
|
|
sulkygirl |
*****
Tuesday, November 23rd 2010, 6:56 AM
El forn és un negoci propietat del forner, i ell n'és el responsable de control·lar la ideonitat de les instalacions, el génere que compra, els proveeidors i el rendiment dels seus empleats. Ell ha d'intervenir quan algun d'aquests aspectes no funciona adequadament i el producte se'n resenteix. Educació, Sanitat, etc... estan directament vinculats a l'Estat i a la Generalitat, son à mbits públics i la responsabilitat de mantenir-ne el bon funcionament i de control·lar tots els seus aspectes (instalacions, models, empleats...) seria doncs, crec, dels que en aquell moment estan al cà rrec. Tot i que estic d'acord que el tema de l'educació és molt ampli i va més enllà de l'ambit estrictament de l'escola.
|
|
sulkygirl |
*****
Tuesday, November 23rd 2010, 6:37 AM
Els polÃtics son els que estruturen determinades à rees de la societat i els que proposen, aproven o modifiquen lleis, programes i models que incideixen directament en aquestes à rees. I una d'elles és la de l'educació. Evidentment no son els únics responsables en el mal funcionament d'aquesta à rea: pares i persones adultes de l'entorn dels nanos, mestres, mitjans de comunicació si voleu també, i un llarg etc.. i sense posar tot al mateix sac, matissant que de tot n'hi ha de tot, en tenim una part de responsabilitat. Ara bé, si que penso que els politics que sorgeixen de la nostra mateixa realitat i societat i que es posen al capdavant d'un paÃs han d'estar preparats i els pertoca prendre les decisions i repensar allò que no funciona correctament. Han de preveure, analitzar, corregir i refer aquells aspectes que potser no tenen cabuda o estan mal plantejats dins de la nostra realitat. Ara bé, des de la meva ignorà ncia, no entenc per exemple com en els governs es passin les carteres dels ministeris o les conselleries els uns als altres, com és possible que el mà xim responsable d'una área no sigui per formació i experiència un expert en allò al qual dedicarà la seva feina en el govern. Per tant crec que una part important del problema recau en la mala actuació dels politics, sense eludir la part de responsabilitat que tots en tenim.
|
|
cavallfort |
Tots teniu una part de raó
Tuesday, November 23rd 2010, 6:23 AM
passa però una cosa Persi, Magisteri és una carrera assequible, però tb és ben cert que una llicenciatura com Dret (per exemple), tb ho és. I aixà moltes altres. I et dono la raó en q només amb esforç, no hauria d ser suficient per treure´s una carrera. Sense talent, moltes diplomatures/llicenciatures no haurÃen d ser possibles.
Més fà cil que l´ESO no, però puc assegurar-te que ma germana ha tret (molt) millors notes a magisteri que no al BAT...
Respecte al sou, estic amb el Cabrero; no són baixos. Són sous per sobre de la mitjana del paÃs, per tant no podem dir que estan mal pagats. I si són funcionaris, encara menys.
De totes maneres, és evident que com a tots el sectors n´hi han d´excel.lents, de cumplidors i d´icompetents, la diferència és que a l empresa privada el mercat per si mateix ho regula i a la pública, no. O sigui, q un mal professor (en perjudici tb dels companys bons, que hi són), l´arrossegues tota la vida.
Tb participo de la idea de que no tot és culpa dels polÃtics. Sincerament penso que els pares som els mà xims responsables. Entenc però, que a partir d´aquÃ, polÃtics, mestres.....alguna responsabilitat tb hi tindrà n no?????
|
|
TomasM-Porta |
Aviam
Tuesday, November 23rd 2010, 5:28 AM
Jo no crec haver insultat ningú. Critico mestres, pares, sindicats i administracions, però criticar i insultar són coses diferents.
La meva dona és mestra i les meves filles van a escola, o sigui que conec una mica aquest món i conec el nivell, en general, de la gent que es dedica a la docència. I, en general, és molt baix. I la seva implicació en l'ensenyament també és baix. Ho sabeu tots, això.
Això no vol dir que no hi hagi grans mestres, herois que neden en contra corrent. Es clar que sÃ. I que els primers adversaris que tenen són els seus companys perquè aquests no tenen ganes de treballar.
Tenim la societat que tenim. I per això he dit que jo no sabria per on començar si fos conseller. Tenim una societat mediocre i gandula, amb les excepcions que calgui reconèixer. I seria un miracle - que no s'ha produit - que en una societat aixà hi haguèssin mestres excel.lents i treballadors o pares responsables o uns polÃtics o uns sindicalistes fora de série. No: el formatge és el mateix en tots els casos.
És un immens problema estructural que no es soluciona amb corporativisme, ni dient que els polÃtics en tenen la culpa - ara resulta que vivim a una societat perfecta on els polÃtics són gà nsters que ves a saber de quin planeta surten -. En tenim la culpa tots, menys la canalla, és clar.
|
|
Cabrero |
Els menys culpables sóm els mestres?
Tuesday, November 23rd 2010, 4:47 AM
Qui s'ho creu això, excepte els mestres? Sous baixos? Compareu-vos amb la resta de professionals i d'oficis. Condicions laborals? Qualsevol persona d'aquest paÃs, que hi treballi, li dedica a la seva feina el doble o el triple de temps que el col·lectiu de mestres. Consulteu el percentatge de professorat de baixa laboral, i les que enganxen les vacances escolars, les baixes maternals i les baixes per depressió. Potser està bé, però no a l'abast de la majoria de treballadors/es d'aquest paÃs. Potser no tenim culpables, però les meves crÃtiques no són d'oïdes, n'he fet de mestre i n'he format de mestres. I tinc un fill de 10 anys que va a l'escola pública.
|
|
sulkygirl |
*****
Tuesday, November 23rd 2010, 4:02 AM
No crec que del text d'en Persi es desprengui una crÃtica tan forta envers els mestres. Com ell diu i comparteixo, l'à mbit de l'educació està fent aigües per tots cantons i des de ja fa temps. Els principals responsables son els politics que es veuen incapaços de trobar un model adequat que transfereixi els valors i els coneixements que volem que siguin llavor per a la nostra societat de futur i de no donar les eines i l'autoritat que necessiten els mestres per exercir la seva feina. Ara gairebé sembla com si fos el nen el que te l'autoritat dins l'escola: no pot repetir, no se'l pot castigar, s'ha d'anar en compte de no traumar-lo, i segurament s'ha passat d'un extrem a un altre, i com tots els extrems, no és bo. No hi ha tampoc un model de futur una idea de com volem viure en aquesta societat, quins valors convé mantenir, transformar o fins i tot crear per a la convivència, les relacions socials, els nous reptes de futur en tots els à mbits professionals i culturals. No es fomenta o no es sap com fomentar la il·lusió per esdevenir amb esforç i treball un professional que desenvolupi una tasca important en la societat. Suposo que l'atur i les feines precà ries, aixà com també els models televisius i medià tics que semblen transmetre la idea de l'èxit fà cil mesurat per la bellesa i els diners te bastanta culpa en tot això. La clau estaria en repensar desde els mateixos fonaments tot el sistema educatiu. Però els partits politics, sempre en campnaya, sembla que només sapiguen posar pegats, lleis aprovades a corre-cuita que encara accentuen més la precarietat del sistema. Hi ha molta feina a fer, vejam si hi ha algun valent o valenta amb prou sentit comú i experiència que doni llum en un futur no massa llunyà a tot aquesta problemà tica d'una manera intel·ligent i efectiva.
|
|
xainegre |
Per al-lusions Persi!
Monday, November 22nd 2010, 7:09 PM
Ho sento però m'acabo de sentir insultat!!
Com es pot començar un article insultant i menyspreant als professinals que han donat més voluntà riament per l'ensenyament, els mestres!
Sà Persi no t'extranyi. Tu ho dius un sou baix per la responsabilitat però malgrat això el col.lectiu de mestres d'aquest paÃs hi hem posat hores i hores de voluntat i feina. Creu-me, i sé el que em dic, que si no fos pels mestres encara seria molt pitjor!
Tenim una societat nefasta, sense valors ni educació. La famÃlia fa temps que ha dimitit d'educar els fills. La societat de consum ha fet que els pares massa ocupats per guanyar diners per adquirir bens materials no els puguin dedicar als fills. Els valors desapareixen per guanyar terreny els bens materials. La televisió dia a dia dóna uns models de poc esforç, poca feina i amb Ãdols curts, sense valors ni espectatives.
Vacances? De debò creus que l'ensenyament i l'educació depèn de la quantitat d'hores? Nooooo, amic Persi depèn de la qualitat. Un nen no és una mà quina que pot rendir 8 hores dià ries. Un nen és un ésser humà que s'està formant i té un temps d'atenció i concentració per transformar-lo en aprenentages significatius!
El mal d'aquest pais és de persones com tu que opinen de l'escola sense tenir-ne ni idea, només pensant en quan hi anaven i jutjant pels mestres que van tenir.
I el mal gros és que els polÃtics com ara en Maragall no compten amb els veritables professionasl, els mestres que cada dia estem al peu del canó a punt de tornar-nos bojos perquè els nens no fan ni cas, ni es concentren, ni es motiven en res perquè tota la societat ha perdut el rumb de ja fa temps!
Desenganyem-nos, el fracàs escolar és un fracàs social, de tota la societat i els menys culpables són els mestres. És més són els que pateixen dia a dia la frustració d'estar sols lluitant contra corrent d'una societat buida, pobre i orfa de sentit comú. I comentaris com els teus no ajuden gens. Amb aquests comentaris mai ajudaràs a tenir uns millors mestres.
Sort que malgrat tot, els mestres seguim endevant, treballant dia a dia, lluitant per portar il.lusions, que costa molt, als nostres nens i nenes que són el futur!
Que en som d'ilusos!
|
|
|
|
|
Escriu el teu comentari per aquest article |
|
|
|
|
Ho sentim, els usuaris no registrats no poden escriure comentaris
| Registra't |
|
|
|
|