Xat Catala
Entra Registra´t
     
 
La meva foto

Benvingut/da al meu bloc!

TomasM-Porta ha escrit 1727 articles i te 8011 comentaris. L'últim article ha estat fet el 14/06/16

perfil de'n(na) TomasM-Porta | àlbum de fotos de'n(na) TomasM-Porta

   
Espai
Espai
   
 

Article del bloc de TomasM-Porta

Espai
 

TRES DEBATS PER A MAS I MONTILLA: UN EN CATALÀ, UN EN CASTELLÀ I UN EN ANGLÉS.

Data dimecres 3/novembre/2010 - 06:59 Icona 754 Data 18

Una vegada més no estic d’acord amb el meu partit. Ara ens posem les mans al cap perquè José Montilla vol fer un debat en castellà. No sé per a que ens les hi posem. Ja sabem que en realitat José Montilla no vol fer cap cara a cara i que anirà buscant excuses per a que sembli que som nosaltres que diguem que no. I nosaltres no tenim cap motiu per dir que no.

És clar que si Montilla i Mas fan un debat en castellà se suposa que ERC i els nous independentistes catalans posaran el crit al cel. Però la resposta és molt fàcil: que jo sàpigui Laporta es dirigia a la Trobada de penyes en castellà (“Al loro, que no estamos tan mal, hombre!” és castellà, no?) i ERC utilitza el castellà al Congrès dels diputats espanyol i més d’una vegada quan es belluga per l’Àrea Metropolitana de Barcelona.

Penso que el fet que hi haguèssin tres debats: un en català, un en castellà i un en anglés ens donaria l’oportunitat de veure quin és el domini de les tres llengües que se suposa que un president de la Generalitat hauria de dominar amb escreix.

Pel que fa a les televisions on fer el debat, penso que un es podria fer a TV3, l’altre al Canal 8 i l’altre si pogués ser a la BBC seria magnífic, però si no es podria fer a la televisió que el periodista anglo-parlant resident a Catalunya triés.

Una de les coses en les que no estic d’acord amb molts catalanistes és amb l’ambició de que, en el futur, els catalans només sapiguen parlar una llengua o, com a màxim, dues (ells diuen que amb el català i l’anglés n’hi ha prou). Jo penso, pel contrari, que les nacions petites ens hem d’obrir al món i una de les claus per obrir-nos al món són els idiomes.

Jo, per exemple, aspiro a que les meves filles en sàpiguin un mínim de quatre –ara mateix estudien català, castellà, anglés i alemany a l’escola-. I naturalment penso que el president del meu país ha de ser un exemple d’aquest coneixement lingüístic. En aquest sentit Jordi Pujol – que parla català,castellà,anglés,alemany, francés i italià – és l’exemple a seguir.

Felip Puig va dir que que féssin un debat en català i un altre en castellà era insultar a l’intel.ligència dels ciutadans. Jo no ho veig així. Jo voldria veure com s’expressen en aquestes llengües – i en anglés- les persones que aspiren a dirigir el meu país. No des de la perspectiva de si l’entenem o no – que potser hi ha algú que no entén el català, encara, no ho sé- sinó des de la perspectiva de si seràn capaços de representar-nos amb una certa dignitat arreu del món.

Francament, a mi em faria vergonya que una persona que no s’expressi correctament en anglés fos el president de Catalunya.



Espai
Spacer
Espai
   
  Escriu articles al teu bloc
Espai
 
 

Comentaris sobre aquest article

Espai Espai
 
Picture
TomasM-Porta

Rasko,

Date Friday, November 5th 2010, 4:42 AM

si és així, estem d'acord.

Spacer

Picture
TomasM-Porta

Cabrero

Date Friday, November 5th 2010, 4:40 AM

Quan quedem per descobrir el món ( no és ironia, tinc moltes ganes de tenir una llarguíssima xerrada amb tu ). M'agradaria que me l'ensenyessis.

Spacer

Picture
Rasko

Persi

Date Thursday, November 4th 2010, 5:51 PM

Quan he parlat de la dignitat de Catalunya sobre fer un debat en castellà em referia a això:
http://www.youtube.com/wa tch?v=NJvSrSjjUHo&feature =player_embedded
Si no et surt bé l'enllaç posa a youtube "la llengua d'un poble esclau" i entendràs què vull dir amb la Dignitat de Catalunya.

Pel que fa a ser un país monolingüe potser no m'he expressat bé, el que vull dir que no vull una Catalunya bilingüe, vull un país en català en tots els àmbits públics. I evidentment promoure perquè tots els nostres infants coneguin altres llengües. Però això del bilingüisme és una absurditat doncs el castellà no és pas la llengua amenaçada, el català sí.

Spacer

Picture
Cabrero

Jo proposo que el facin

Date Thursday, November 4th 2010, 3:20 PM

en aranès, talaverà, vascuence i suawhili, com a mínim. El que pitjor ho faci tindrà el meu vot, desprès de Déu, en Pujol que no es presenta. Sortiu al carrer, huestes de CiU, i descobriu el món més enllà dels col·legis de pagament i de la burgesia autoregenerada.

Spacer

Picture
TomasM-Porta

Respostes bis

Date Thursday, November 4th 2010, 9:46 AM

Traginer: que et dono la raó, coi.

Rasko: L'anglés és la llengua franca d'avui i, per tant, és una llengua que els catalans hem de dominar. Tampoc estic d'acord amb tu amb això de la dignitat de Catalunya, no sé què vol dir. La dignitat és una cosa de les persones. Se m'escapa que pot considerar digne o indigne Catalunya. Pel que fa a aprendre altres idiomes, totalment d'acord: la canalla catalana n'hauria de dominar qualtre pel capbaix: català, castellà, anglés i un altre. I, escolta, l'anglés que jo sàpiga és una llengua europea i germana, amb una presència de paraules llatines molt important. Jo m'he mogut per Holanda en anglés sense cap problema: jo vull un país així. I estic segur que els líders holandesos parlen un anglés perfecte, a banda de parlar francés, alemany i holandès. Els països monolingues, si existeixen, no m'interesen: cap país europeu ho és, potser alguna república africana o alguna monarquia asiàtica molt, molt endarrerida.

Spacer

Picture
Rasko

I perquè no un debat amb àrab, tamaziqh,

Date Thursday, November 4th 2010, 9:23 AM

Catalunya té molts marroquins, alguns paquistanesos i alguns xinesos...
Ho sento Persi però debatre sobre en quina llengua ha de ser el debat per la presidència a la Generalitat de Catalunya (DE CATALUNYA!) ha de ser en castellà i en català per mi no és un insult a la intel·ligència, és senzillament, devaluar encara més la nostra mentalitat de poble colonitzat. Amb quina llengua fan els debats als altres estats?
I cada dia tinc més clar com deia en Joan Solà o ara fa poc en Till Stegmann hem de ser un país monolingüe en català per sobreviure. O és que França, UK, Espanya, Itàlia, Alemanya són multilingües??? Ara bé, seguint a Stegman penso que en l'escola s'ha de promoure l'aprenentatge de les llengües (que no té que ser l'anglès!). Ho trobo bastant estrany que dominem més l'anglès que no pas el francès, italià, portuguès quan són llengües romàniques i germanes. L'anglès és necessari doncs és el llatí del segle XXI, és a dir, per ser assimilats en anglès. Durant 3 segles el castellà ha estat la nostra llengua assimilada i ara toca l'anglès. Doncs penso que és més important per la convivència europea que coneguem les llengües germanes i veïnes que he esmentat. A part, si tenim un coneixement més ampli de les llengües romàniques conèixer altres realitats lingüístiques com l'alemany, holandès, anglès se'ns farà molt més fàcil que no pas com ho fem ara. N'estic convençut. Estem en el país de la Mcdonalització com va dir un sociòleg que no en recordo el nom.

I crec que el Felip Puig no tenia raó doncs no tota Catalunya domina el català... per tant, fer-lo amb castellà no és insultar la intel·ligència de ningú, però sí és insultar la dignitat de Catalunya.

Spacer

Picture
traginer

Persi

Date Thursday, November 4th 2010, 8:53 AM

Nego la major, ja que es fonamenta damunt conjectures improbables. Doncs no sé que passaria si passes allò que no ha passat.

Si el debat és entre Mas i Montilla, doncs ja sabem cap on tiren, què han fet, què han dit, i podem albirar fins i tot que ens dirien.

És durant la legislatura que han de parlar i fer el que els hi toca dir i fer.

Clar que poden intentar vendre fum, si. Però per això ja tinc una llista de coses per fer, totes elles més interessants que sentir-los. Penso que ha de ser un show avorrit.

Sobre la demagògia no sé que dir. No sé si faig demagògia. Més aviat la compro feta.


Salut.

Spacer

Picture
CANIGO67

l´anglés no

Date Thursday, November 4th 2010, 8:07 AM

és snob, voler-lo introduïr com a llengua en un debat (penso), SI.
Si ja tenim problemes i dubtes sobre la utilitat del català, imagina´t que només un terç dels debats es facin en la llengua pròpia. Ho trobo ridícul.

He dit "autonòmiques"....tú ets un home llest, segur que m´has entès.

Spacer

Picture
TomasM-Porta

Respostes

Date Thursday, November 4th 2010, 7:48 AM

Traginer: Si negues la major, jo callo, és clar.

Malelg: Jo estaria d'acord amb aquest govern. De fet seria el més còmode per nosaltres.

Canigó: Per mi no és una campanya autonòmica, sinó nacional. I per mi pensar que dominar l'anglés és snob és no viure en aquest món. Si hi ha alguna cosa útil en aquest món és l'anglés. I jo entenc que tothom que tingui un mínim de nivell el domina. I entec que els dirigents del meu país tenen un mínim de nivell. Però m'agradaria comprobar-ho.

Spacer

Picture
CANIGO67

no siguem

Date Thursday, November 4th 2010, 7:26 AM

tant snobs si us plau....prou costa de seguir-los en català/castellà, com pq a sobre ara es dirigeixin a naltros en anglès.
Tots sabem de la preparació intel.lectual de cada polític, així que no crec q ens calguin exhibicions d´habilitats vàries i preparació personal d cadascún d´ells.
I és que si per fer una campanya "autonòmica" no podem parlar sols en català, ja em direu quan i a on ho podrem fer.

Spacer

Picture
manelg

jajaj

Date Thursday, November 4th 2010, 6:45 AM

a veure dius q es montilla el q no vol el cara a cara... i jo et dic que si que potser tens rao però et torno a preguntar quants debats s´han fet? ja et responc cap ni un.
el cert és que ningú els vol.

no t´estranyi que les properes eleccions no guanyi pp i tinguem un tripartit a ESPANYA.PSOE,CIU,PNV I POTSER CC

Spacer

Picture
traginer

Persi

Date Thursday, November 4th 2010, 6:35 AM

Nego maiorem

Spacer

Picture
TomasM-Porta

Traginer

Date Thursday, November 4th 2010, 6:27 AM

Crec que fas demagògia. Estic segur que tu et miraries el debat. Estic d'acord en tots els teus raonaments, però estic segur que et miraries el debat o sigui què...

Parlar en anglés és demanar un esforç? No fotem!

Spacer

Picture
TomasM-Porta

Manelg

Date Thursday, November 4th 2010, 6:25 AM

1. Que és un article criticant en Felip Puig, home! En Felp s'ha passat al PSC.

2. Jo vull un govern monocolor de CiU i, de tots els governs possibles, el govern amb el PSC em semblaria el pitjor, perquè d'aquí dos dies el PP manarà a Madrid. I, per damunt de tot, els catalanistes hem de ser operatius.

3. Això no vol dir que vulgui un pacte amb el PP. Però per a mi PP i PSOE són molt iguals: un fa de poli bo i l'altre de poli dolent.

Spacer

Picture
sulkygirl

*****

Date Thursday, November 4th 2010, 5:41 AM

Jo crec que els debats han de ser en català. No estem a Catalunya? No es presenten per governar-la? El català ja està prou atonyinat darrerament com perquè a sobre ara els candidats a presidents de la Generalitat es posin a fer els debats en castellà... Altra cosa és que se'ls hauria d'exigir (com a la resta d'humils ciutadans) uns coneixements mínims de llengües. D'altre banda potser estaria bé que els candidats que es presentessin per governar a la Moncloa fessin els debats en castella, català, basc, gallec i ja posats també en anglès. No ens governen a tots? I a més, seria d'un divertit....

Spacer

Picture
manelg

persi

Date Thursday, November 4th 2010, 5:23 AM

sempre et dic el mateix,sempre acuses al que no és de ciu, o sigui q ara montilla no vol debat i mas si?.saps quants debats han hagut a la democracia? CAP.mira jo tinc la formula de debat encara mes senzilla:

què s´en vagin al parlament de catalunya i s´estiguin allà totes les hores q vulguin debatent i q les tv que vulguin punxin la senyal,al parlament cadascú parla com vol oi? doncs ja està.

aprofito per aventurar,que veig al govern la sociovergencia.

per cert cap president del govern estatal de la democracia dominava el angles.

abraçada premonitoria d´un sociata amb un convergent...?

Spacer

Picture
mql35

si pensem

Date Thursday, November 4th 2010, 5:08 AM

..que cada persona es un vot i que un vot de la persona més significada, clarivident, inteligent rica o important del pais pot ser contrarrestat en sentit antagònic per un analfabet o qui sigui, doncs es comprensible que els candidats facin tots els esforços (i bestieses si convé) per captar cadascun dels vots...

Spacer

Picture
traginer

Doncs

Date Thursday, November 4th 2010, 3:50 AM

Em sembla que els debats entre líders polítics aspirants a governar fets a la televisió i durant la campanya electoral, son una -una altra- manera de prendre el pel al personal.

Alló que, en principi, hauria de ser una exposició de programes de govern explicats de manera didàctica com a màxim argument contra l'adversari polític, esdevé tot-plegat com una gran frivolitat, una mena de combat de boxa. I només s'espera a veure "qui ha guanyat" el debat.

De fet el que molts esperen és que el perdi el candidat que no ens agrada. I si pot ser ben apallissat.

Com a molt, potser serviria per saber qui te més capacitat d'argumentar i més agilitat en el discurs, però ben poca cosa més.
Sobretot quan es tracta d'aspirants de formacions que ja han estat al "poder" i tenen alguns o molts cadàvers als respectius armaris.

Ben mirat, fan més pena que altra cosa.
Una campanya deu ser esgotadora. No tant per la feina que es suposa que fan, si no per el gran esforç que han de fer per fer veure que manen o manaran, pobrissons.

Que a més a més els hi facis fer la xerrada en anglès, crec que només és una crueltat afegida, per ells i per qui tingui l'humor d'escoltar-los.

Salut.

Spacer

Espai
 

Escriu el teu comentari per aquest article

Espai Espai
Espai
  Ho sentim, els usuaris no registrats no poden escriure comentaris | Registra't
   



Més articles

 

Vols llegir més articles escrits per TomasM-Porta? Aquí son els últims articles.

 
Bullet ELS CIUTADANS COM NOSALTRES
  Data 14/06/16 Icona 3862 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet LES DONES SÓN MILLORS
  Data 13/06/16 Icona 1928 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet LES CUP.
  Data 09/06/16 Icona 1895 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet L’AJUNTAMENT ANTISISTEMA
  Data 02/06/16 Icona 1900 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet ÀUSTRIA A PUNT DE TENIR
  Data 27/05/16 Icona 1832 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet LA BATLLESA COLAU I
  Data 26/05/16 Icona 1905 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet PERO LA BATLLESA COLAU
  Data 25/05/16 Icona 1953 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet ARS MARINA TROBANDI
  Data 25/05/16 Icona 1984 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet APOLOGIA DEL DISPENSARI
  Data 17/05/16 Icona 1870 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet CDC VERSUS ERC
  Data 13/05/16 Icona 1856 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet I ELS REFUGIATS DEL
  Data 12/05/16 Icona 1915 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet S’HAN D’APUJAR ELS
  Data 11/05/16 Icona 1799 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet NOVES ELECCIONS AL REGNE
  Data 10/05/16 Icona 1862 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet PER LA RENDA NO DONARÉ
  Data 09/05/16 Icona 1932 Data 5 comentari/s  
Spacer
Bullet PUNT I FINAL
  Data 27/04/16 Icona 1923 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet JOHAN CRUYFF IN MEMORIAM
  Data 01/04/16 Icona 1904 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet RAJOY FA BO SANCHEZ
  Data 14/03/16 Icona 1871 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet LA BROMETA DE RÀDIO
  Data 09/03/16 Icona 1853 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet CARME FORCADELL, PRESIDENTA
  Data 02/03/16 Icona 1987 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet LA DEMOCRÀCIA DIRECTA
  Data 01/03/16 Icona 1888 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet LA DOLORS MIQUEL PROVOCANT
  Data 25/02/16 Icona 1913 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet MURIEL CASALS IN MEMORIAM
  Data 25/02/16 Icona 1844 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet SON DEMOCRÀTIQUES LES
  Data 16/02/16 Icona 1893 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet EL MAGISTRAT ISMAEL
  Data 15/02/16 Icona 1950 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet SOBRE EL NOU GOVERN
  Data 11/02/16 Icona 1907 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet JO VOTARIA A FAVOR D’UN
  Data 10/02/16 Icona 1834 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet PERÒ QUE COI HA FET
  Data 08/02/16 Icona 1847 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet EL FINANÇAMENT IRREGULAR
  Data 26/01/16 Icona 1933 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet L’ADÉU –O L’ARREVEURE
  Data 25/01/16 Icona 1881 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet PERQUÈ CREC QUE CONVERGÈNCIA
  Data 21/01/16 Icona 1778 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet A SANT DE QUÈ LA GENERALITAT
  Data 20/01/16 Icona 1927 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet NO PODEN HAVER LLEIS
  Data 19/01/16 Icona 1860 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet LADRAN, LUEGO CAVALGAMOS
  Data 13/01/16 Icona 2000 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet AL.LELUIA, TENIM PRESIDENT!!!!
  Data 11/01/16 Icona 1812 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet SUBASTES FRATICIDES
  Data 07/01/16 Icona 1934 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet CONTRA ARTUR MAS
  Data 05/01/16 Icona 1954 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet ELS SOCIALISTES ES VAN
  Data 29/12/15 Icona 1862 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet TRIA CARMINA NATIVITATITS
  Data 28/12/15 Icona 1824 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet ELS DE LES CUP SON UNS
  Data 28/12/15 Icona 1794 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet TRIA CARMINA NATIVITATITS
  Data 24/12/15 Icona 1895 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet TRIA CARMINA NATIVITATITS
  Data 23/12/15 Icona 1807 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet SESDEVINDRAN LES REVOLUCIONS
  Data 22/12/15 Icona 1834 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet ELS RESULTATS DE LES
  Data 21/12/15 Icona 1866 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet HEM DE CELEBRAR AQUESTA
  Data 10/12/15 Icona 1902 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet EM DONO DE BAIXA DERC
  Data 10/12/15 Icona 1976 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet Ttol de l'article
  Data 02/12/15 Icona 1880 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet QUE CONVOQUIN NOVES
  Data 01/12/15 Icona 1876 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet UNA MISSA PER FRANCO???
  Data 23/11/15 Icona 1861 Data 5 comentari/s  
Spacer
Bullet ALG ENTN EL QUE EST
  Data 22/11/15 Icona 1966 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet I ARA RESULTA QUE ESTEM
  Data 18/11/15 Icona 1739 Data 1 comentari/s  
Spacer
Espai
Espai
Espai

Cerca al meu bloc

 


Donar un cop d'ull a tots els blocs
Espai
Spacer
Espai

Articles antics

Gener

 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 

Desembre

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 
 
 
Espai
Spacer

Referències

Col·labora!
Spacer
Contacta amb el suport / Avisa'ns d'abusos
Spacer
Posa'ns als favorits
Spacer
Política de privacitat, Termes d'ús & Legal
Spacer