|
|
|
|
|
|
|
|
|
Article del bloc de TomasM-Porta
|
|
|
A LA RECERCA DE LA BONDAT
dijous 17/juny/2010 - 01:09 659 18
Fa temps, una dona que estimo, em va demanar què era el que m’agradava més d’ella. Jo, ingenu entre els ingenus, vaig dir que la seva bondat. Es va molestar, fins i tot va dir que la bondat estava a l’abast de tothom i que pensava que jo havia vist en ella quelcom més sublim. El problema és que jo no crec que existeixi res més sublim que la bondat-
Una amiga comú em va renyar i em va dir que, com a advocat i poeta o com a poeta i advocat, ja hauria de saber que les dones no volen sentir el que sentim, sinó que volen sentir el collonudes que són. I que, per tant, qualsevol dona –malgrat les prediques del feminisme i malgrat que sembli políticament incorrecte -, seguint un camí de petjades ancestral, prefereix que li diguis que està bona que no pas que és bona. Si li dius que és bona tenen la sensació que t’estàs referint a la Mare de Déu i no pas a elles. I, en fi, res més lluny de la seva intenció que ser verges.
Per tal d’intentar justificar la meva ficada de pota vaig a la recerca dels clàssics. Vejam els savis que opinaven sobre la bondat:
“Quan tots els dies resulten iguasls és perquè l’home ha deixat de percebre les coses bones que surgeixen a la seva vida cada vegada que el sol creua el cel.”
Paulo Coelho.
Coelho és un bon escriptor que escriu noveles idiotes que tenen un èxit espectacular, cosa que es veu que l’ha tornat bona persona. Cada dia és a l’hora una barreja d’amor i de lluita, de bellesa i de lletjor, que ens obliga a estar amatents. Voltaire, amb molta més gràcia, va escriure que era discutible si Déu existía, però si el dimoni existía el dimoni, no….
“Els micos són massa bons per a que nosaltres en siguem els descendents…”
Friedrich Nietsche.
Els micos massa bons? On és la pietat entre els micos? On és la compassió? Què collons en sabia Nietzsche dels micos?
“La ciencia moderna no ha produit cap medicament tranqulitzador tan eficaç com unes poques paraules bondadoses.”
Això potser era veritat en els temps de Freud, però avui ja no. Avui tots ens em tornat escèptics i, si no creiem en els medicaments, encara creiem menys en les paraules, per amanyagadores que siguin.
“Ningú no pot fer el bé a un espai de la seva vida i el mal a un altre. La vida és un tot indivisible.”
Mahatma Gandhi.
Això és afortunadament fals, tots som bons o malvats segons bufa el vent. I per això tots anirem a parar al Purgatori.
“Buscant el bé dels altres trobem el nostre.”
Pitàgores de Samos.
Això només és veritat si els altres no els volen fotre, situació que, com Darwin ja va explicar no és dóna precisament sovint.
“Benevolència no vol dir tolerancia del que és roí o conformitat amb l’inepte, sinó voluntat del bé”
Plató
El que passa és que amb els anys et canses de predicar en el desert i arribes a la conclusió que prou feina tens tu per millorar com per a pretendre seriosament millorar els altres. I, d’altra banda, vistes les nostres febleses, pensem que és hipócrita no ser tolerant.
“L’únic símbol de superioritat que conec és la bondat•
Antonio Machado
Jo, també. El la bondat conflueixen la força, la bellesa, la saviesa i la inteligencia. Però encara és pot anar més enllà quan la persona guarnida amb aquestes excelses virtuts té talent artístic. Llavors, i malgrat que la vida del seu cos no sigui inmortal, és igual a Déu.
“Tot acte de bondat és una demostració de poder.”
Ludwig Van Beethoven.
I tant, perquè només des de la llibertat podem ser bons. I val a dir que fins i tot és una demostració de poder davant d’una part del jo que ens repugna.
“La gent bona, si s’hi pensa una mica, sempre ha estat gent alegre.”
René Descartes.
I tant. Perquè la bondat bé de l’optimisme i genera optimismo i saviesa. La saviesa de saber que l’alegria profunda – que és l’arribar a sentir respecte envers nosaltres mateixos – és el que dóna sentit a la nostra existencia. Quin perdó de Déu tindria Déu si no volès que estiguèssim contents?
“Mai no es perd el bé que es fa”
Fenelon
Perquè a més d’ajudar algú, ens reconforta l’ànima.
“Plató va dir que els bons s’acontenten somiant amb allò que els dolents fan realitat”
Sigmun Freud
Però en realitat és a l’inversa, són els dolents els que es cremen d’enveja per no ser capaços de dur a terme allò que fan els bons.
.
“Fent el bé nodrim la planta divina de la humanitat; formant la bellesa, escampem les llavors de la divinitat.”
Schiller
Schiller, simplement, ha estat un dels àngels que Déu ha enviat al món a veure si aconseguia arreglar alguna cosa. Quan ens topem amb ell, què més podem fer a banda de donar-li les gràcies?
“No hi pot haver bondat si no se sap que es la bondat”
Joan Lluís Vives.
Jo pensó el contrari. Tots els éssers tenim una concepció de la bondat intuitiva i sovint els laberints filosòfics en que ens posem per practicar-la són una excusa per llençar-nos als braços de la maldat sense tenir remordiments de consciencia.
|
|
|
|
|
|
|
Escriu articles al teu bloc
|
|
|
|
|
Comentaris sobre aquest article |
|
|
|
TomasM-Porta |
The answer, my friend
Saturday, June 19th 2010, 2:30 AM
Cabrero: jo es que voldria reinstaurar el politeisme greco-romà però no em surt. Masses anys mamant de la lloba. Ara mateix, però, m'interesa més el bé que el mal perquè no estic resentit. Quan era jove era al revés.
Aaee: En el fons es tracta de ser egoistes però intel.ligents i jo no crec en absolut que la bondat equivalgui a l'idiotesa ans tot el contrari. Penso que l'idiota que és bo no té cap mérit ( i, si es dolent, cap demèrit ).
Minie: Sempre és un error deixar una bona persona, una bona persona és un tresor estranyíssim. El problema és que sovint no volem el millor per a nosaltres sinó el que més ens atrau, crec.
Sid: La por va picar a la porta i va contestar la raó i el treball.
Pítia: Tu ets millor: una bona tia bona. Es difícil de trobar-ne.
Kynliu: Ningú mai és massa bo. Ni Sant Francesc d'Assís ni Messi. Pel que fa a mi sóc un bon tiu, crec. Es a dir, un tiu amb una bondat mediocre, molt petit burgesa.
Bertran: Gràcies. Ets una de les millors persones que conec ( i això inclou una de les més intel.ligents ).
Erràtica: Tu ets bona i estàs bona. Però ser bona és infinitament més difícil que estar bona. O sigui que no estem d'acord un altre cop. Ser bo és fàcil en aquesta societat d'egoistes on l'home és un llop per l'home?
La bellesa física s'aconsegueix gràcies a la natura o al maquillatge. La bellesa moral gràcies a la saviesa, la inteligència, la lucidesa i la voluntat.
La bondat hauria de ser l'eix central de l'esquerra.. O no?
Bertran: A l'infern no hi ha ningú, em temo que tots anem a parar al Purgatori ( mentre l'església no decideixi que ja no existeix ). En tot cas, jo estic més a favor de les bones intencions que no pas de les males intencions. Llavors el que mancaria és un tema de voluntat i perseverança o de saviesa. Però crec que és un error menystenir a qui vol fer el bé.
Vegana: Ser correcte i ser bo no és incompatible, ans al contrari hauria de ser complementari. Ser correcte vol dir que els altres es trobin bé amb nosaltres, ser bo que siguem capaços d'actuar positivament per a ells. També discrepo en la bondat natural de les criatures: a mi m'encanten, però la seva tendència a l'egoisme és brutal. L'això és meu i només meu i tothom està al meu servei perquè jo sóc el rei de la casa és el punt de partida i crec que cal socialitzar-los una mica ( no massa tampoc, no massa).
Clic: La bondat natural deriva de la fortalesa i la mandat natural de la feblesa. Qui no està resentit és bo perquè se sent fort. Fer mal als altres seria irracional o malaltís.
Alfons: Ara mateix estic amb Sant Francesc i Chesterton, però algun dia arribaré a Compte-Sponville, encara que per mi és essencial la alegria i dubto que un ateu pugui ser alegre. D'altra banda, jo miro de no ser dens i sí interessant i llegívol. No per res, és que no tinc coses prou importants a dir com per a exigir un esforç suplementari als que teniu la paciència de llegir-me.
|
|
Vegana |
Persi,
Friday, June 18th 2010, 3:51 AM
hi ha algunes coses en les que no estic d’acord dels teus comments, pq crec que tens programacions errònies que són fruit de la transmissió de valors i cultura que hem rebut i que molt poc a poc comencen a revisar-se en diferents àmbits.
Ahir, p.ex, vaig estar en una conferencia sobre comportament i l’expert deia coses interessantíssimes, com ara que els humans adults pervertim les criatures (que encara tenen un comportament natural, i no cultural) durant la presentació a d’altres humans, i els fem ser: bones persones i educades i amables i correctes (de forma cultural i hipòcrita) quan elles de fet ja ho estan sent (de forma natural) oferint “les senyals de la calma”: no mirant directament l’altre, oferint-li l’esquena, no apropant-se, no tocant, no abraçant, no petonejant –evidentment-...
Els ensenyen a ser “correctes”, no “bons”.
Aaee, en un experiment fet amb humans que dediquen gran part de la vida a fer coses per altres individus, se’ls van donar drogues amb les que aconseguissin el mateix “estat de benestar” que aconsegueixen quan poden obtenir els objectius prefixats. I tots els humans van dir que la satisfacció era d’alguna forma similar “internament” però que preferien seguir lluitant (i aconseguint o no) els seus objectius. Els seus nivells d’estrès eren més baixos (curiosament) que els de la població general, i per extensió els indicadors de “felicitat” més elevats malgrat tot. Per tant, l’estudi concloïa que el motor de l’altruisme no és només l’egoisme del benestar propi.
|
|
Cabrero |
N'hi ha de pitjors, Minnie:
Thursday, June 17th 2010, 2:10 PM
t'estimo com a amic. Cada cop que em recordo d'aquella noia adolescent, i del seu tó condescendent, em sento mala persona. Mala persona va ser qui la va portar al llit, però es veu que tenia algunes virtuts que jo no en tenia. Coses de la vida, de la moral, de l'adolescència i de la relativitat dels valors.
Sobre aquests valors, tot i que no sóc habitual dels pensadors oficials, us recomano Mounier i el personalisme. Adéu.
|
|
|
|
|
Escriu el teu comentari per aquest article |
|
|
|
|
Ho sentim, els usuaris no registrats no poden escriure comentaris
| Registra't |
|
|
|
|